Læreplan for: | Toginformatør |
---|---|
Kravstiller kompetanse: | Direktør Trafikk |
Direktør i Trafikk
Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon.
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for operativ kunde- og trafikkinformasjon.
Registreres i DRIV.
Registrering av kompetanse:
Oppfølgingssamtaler | Personalmappe i saksrom 360 |
Sensorgodkjenning | Personalmappe i saksrom 360 |
Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint
Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kunde- og trafikkinformasjon på en sikker og effektiv måte.
Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal: - sørge for at kundene til enhver tid har oppdatert og riktig informasjon om trafikkbildet, slik at reisende er i stand til å ta gode valg på sin reise
Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, prosedyrer, bruk av verktøy og strekningskunnskap som er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene.
Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet Det kreves egeninnsats under opplæringen og at kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Kandidatene skal benytte Tekstbanken for KTI og ORV under opplæringen slik at de lærer å bruke disse aktivt.
Opplæringen skal:
Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere.
Medarbeider skal:
Medarbeider skal kunne:
Medarbeider skal:
Det er krav til at pensum skal omhandle:
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 20 dager og består av:
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 10 dager med praksis. Praksis består av praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i informasjonssystemene på tjenestestedet. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan.
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse:
Sensor skal ha følgende kompetanse:
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur.
Det kreves at sensur gjennomføres av 2 sensorer samtidig for alle eksamener.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Praktisk/muntlig eksamen |
5 | Bestått Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført. |
Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Medarbeideren skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring og toginformatøren under opplæring, sender vurderingsskjema til fagleder etter endt skift.
Avsluttende prøve er en avsluttende prøve som godkjenner medarbeideren til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.
Avsluttende prøve består av en praktisk prøve som skal avdekke om medarbeideren mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.
Etter den praktiske prøven skal medarbeideren gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, strekninger og sikker kundeinformasjon.
Dersom kandidaten ikke består Avsluttende prøve, er det anledning til å gå opp til ny Avsluttende prøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Avsluttende prøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden.
Får kandidaten ikke bestått på kontinuasjonseksamen også, har kandidaten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes.
Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning av instruktører kunde- og trafikkinformasjon og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes to sensorer av fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon senest tre uker før eksamen.
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon.
Kandidat kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Kandidat trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten. Ved praktisk eksamen kan kandidaten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk prestasjon kan ikke påklages.
Kandidaten sender klagen til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon oppnevner en ny sensor som med fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon utgjør klagenemnd og vurderer klagen.
Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensorene på den første eksamen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og kandidaten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal to nye sensorer vurdere kandidaten. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere kandidatens prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk eksamen.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper. Egne notater kan ikke benyttes under praktisk/muntlig eksamen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.
Operativ kunde- og trafikkinformasjon skal delta på årlig samling for KTI. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for toginformatører sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV.