Læreplan for: | Operativ ruteplanlegger |
Kravstiller kompetanse: | Leder Operativ ruteplan |
Eier av læreplanen
Direktør i Trafikk.
Utarbeidet av
Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen.
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
Relevante koder i Agresso kompetanseregister:
Registrering av kompetanse:
Oppfølgingssamtaler | Personalmappe i saksrom 360 |
Sensorgodkjenning | Personalmappe i saksrom 360 |
Avsluttende praktisk/muntlig eksamensresultat | Driv |
Dokumentene kan lagres underveis i lukket og sikret system som for eksempel Teams og Sharepoint
Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitetsfordeling på en sikker og effektiv måte.
Operativ ruteplanlegger skal:
Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, prosedyrer, bruk av verktøy og strekningskunnskap som er nødvendig for å kunne utføre arbeidsoppgavene.
Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet
Leder Operativ ruteplan har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, samt gjennomføre samtaler i forhold til progresjon.
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egnethet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, operativt regelverk på Banenettet og kundeportalen via Bane NORs hjemmeside i stor grad slik at medarbeider lærer å bruke systemene.
Krav til forkunnskaper
Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen «toglederprøven».
Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.
Medarbeider vil få god systemforståelse, herunder å:
Innlæringsmål for kunnskaper
Medarbeider skal:
Innlæringsmål for ferdigheter
Medarbeider skal:
Innlæringsmål for generell kompetanse
Medarbeider skal:
Det er krav til at pensum skal omhandle:
Varighet på teori og praksis
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.
Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 60 dager og består av:
Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan og gjennomføringsplan.
Antall deltakere
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse:
Sensor skal ha følgende kompetanse:
Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur.
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.
Karakter | Skriftlig eksamen |
5 | Bestått Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
4 | Bestått Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
3 | Bestått Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
2 | Ikke bestått Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
0 | Eksamen ikke gjennomført |
Karakter | Praktisk/muntlig eksamen |
5 | Bestått Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet svært effektivt. Medarbeideren viser svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
4 | Bestått Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet effektivt. Medarbeideren viser god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
3 | Bestått Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet, overser enkelte faktorer, men evner likevel å løse oppgaven tilfredsstillende. Medarbeideren viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Eleven viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. |
2 | Ikke bestått Medarbeideren mangler helhetsforståelse og overser ulike faktorer. Medarbeideren demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
1 | Ikke bestått: Medarbeideren mangler helhetsforståelse og overser vesentlige faktorer. Medarbeideren demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål |
0 | Eksamen ikke gjennomført. |
Leder Operativ ruteplan melder inn behov til leder Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur om utarbeidelse av oppgavesett.
Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.
Det skal utarbeides to oppgavesett til praktisk eksamen med sensorveiledning av instruktører ruteplanlegger og sendes til sensorkorpset senest tre uker før eksamen. Sensorkorpset godkjenner oppgavesettene senest to uker før eksamen. Det oppnevnes én sensor av leder Operativ ruteplan senest tre uker før eksamen.
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon.
Leder Operativ ruteplan skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider.
Medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en medarbeider ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 2 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til leder Operativ ruteplan og det må angis hva det klages på.
Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren og en representant fra enhet Kompetansestyring og sikkerhetskultur utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Medarbeider trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiders prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for medarbeider. Ved praktisk eksamen kan medarbeider bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av praktisk prestasjon kan ikke påklages.
Medarbeider sender klagen til leder Operativ ruteplan. Frist for å sende klage er 1 virkedag etter mottatt eksamensresultat eller 1 virkedag etter mottatt begrunnelse. Leder Operativ ruteplan oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. Den nye sensoren som utpekes av Leder Operativ ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.
Ved klage på praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeider får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og medarbeider har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeider. Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere medarbeiders prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk eksamen.
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, og slik at teksten framstår som kandidatens egen.
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Operativ Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.
Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger i henhold til STY-605244, kurskode 47008. Oversikt over deltakere som har gjennomført fagsamling for ruteplanlegger sendes til Enheten for Kompetansestyring og sikkerhetskultur for registrering i DRIV.