Alle som innehar sensorrollen skal gjennomføre opplæring hos Framføringssikkerhet, Trafikk. Kurset gjennomføres som klasseundervisning. Kurset oppdateres hver 15. måned
Læreplan for Sensorkurs | Opplæringsplan for Sensorkurs |
Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi | Eier av læreplan: Trafikkdirektør, Drift og Teknologi |
Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk | Dokumentansvarlig: Leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Framføringssikkerhet,Trafikk |
INNLÆRINGSMÅL | KUNNSKAPSMÅL |
- Kursdeltaker skal ha kjennskap til sensors rolle og oppgaver, samt innsikt i de ulike rollene under eksamen - Kursdeltaker skal ha kjennskap til læremålene i læreplan og opplæringsplan - Kursdeltaker skal kjenne til relevante verktøy i utøvelsen av rollen som sensor - Kursdeltaker skal kjenne til eksamensoppgaver og vurderingskriteriene som er beskrevet i læreplanen - Kursdeltaker skal kjenne til utfordringer og muligheter i rollen som sensor |
|
FERDIGHETSMÅL | |
- Kursdeltaker skal kunne utføre sensoroppgaver i henhold til gjeldende krav - Kursdeltaker skal kunne sjekke ut de ulike målene som er beskrevet til læreplanen og opplæringsplanen - Kursdeltaker skal kunne bruke ulike verktøy i utøvelse av sensorrollen - Kursdeltaker skal kunne vurdere kandidaten ut ifra vurderingskriteriene i læreplanen - Kursdeltaker skal kunne identifisere utfordringer og muligheter som er relevante for målgruppen i opplæringssituasjonen |
|
GENERELLE MÅL | |
- Kursdeltaker skal ha forståelse for hvordan de skal legge til rette for en god eksamensgjennomføring - Kursdeltaker skal ha kunnskap om ulike faktorer som påvirker sensorrollen - Kursdeltaker skal være bevisst på rollen man utøver og ha evne til refleksjon over egen praksis - Kursdeltaker skal kunne forstå, formidle og diskutere problemstillinger ut ifra Bane NORs verdier: åpen, respektfull, engasjert og nytenkende |
|
GJENNOMFØRING | |
Klasseromsundervisning |
Kunnskap | Varighet | Læringsmetode | Referanse | |
---|---|---|---|---|
Informasjon om kurset | Kjenne til: - Kursets innhold og mål | 30 min. | Teori | Presentasjon |
Rolleavklaring | Kjenne til: - Roller og begrensninger - Verdier | 45 min. | Teori Workshop | Gjøsund Banenettet Engelsen 2006 |
Læreplaner og opplæringsplaner | Kjenne til: - Læreplan - Opplæringsplan | 45 min. | Teori Workshop | Engelsen 2006 Bloom |
Utforinger og muligheter i rollen som sensor | Kjenne til: - Aktiv lytting - Observasjon - Persepsjon - Åpne spørsmål | 45 min. | Teori Workshop | Store norske leksikon |
Verktøy i rollen som sensor | Kjenne til: - Kommunikasjon - Observasjon | 45 min. | Teori Workshop | Kommunikasjons modell Jarle Eid og Bjørn Helge Johnsen |
Eksamensoppgaver og vurderingskriterier | Kjenne til: - Eksamens oppgaver - Vurderingskriterier | 45 min. | Teori Workshop | Engelsen 2006 |
Dag 1 | Workshop |
Endringsdato | Beskrivelse av endringer |
---|---|
06.02.2023 | Opprettet |