Leksjon: Bane NORs forventninger og rutiner, samt Bane NORs oppgaver | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha god kunnskap om Bane NORs forventninger og rutiner Kjenne til Bane NORs oppgaver Ha kunnskap om kundebehov og ha forståelse for hvordan TXP påvirker leveransen til kundene | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenne til Bane NORs sikkerhetspolitikk og har god innsikt i kundebehovet | * TJN Bilag 5.12 * Personalhåndbok * Ruspolitikk * Banenettet |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om generelle forhold til HMS, ruspolitikk, sosiale medier, intranett, uniformsreglement og andre praktiske forhold Aspiranter kjenne til Bane NORs oppgaver, fokusområder og samarbeid på tvers Aspiranten har kunnskap om hvordan TXP kan påvirke leveransen til kundene |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne nødvendig informasjon og fagstoff Aspiranten kan forklare hvem som er ansvarlig for at kunden skal få god og relevant informasjon |
||
Undervisning: | Skolen: Stasjon/ sentral | Teoriundervisning Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral Besøk fra jernbaneforetak |
Leksjon: Informasjon om togekspeditør utdanningen | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om læreplan og utdanningsforløp | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har forståelse for Bane NORs sikkerhetspolitikk Aspiranten kjenne til togekspeditørens ansvar og oppgaver | * Læreplan * Opplæringsplan |
Kunnskap: | Aspiranten få innblikk i utdanningsforløpet her under utdanning, arbeidsform, krav og forventninger | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan bruke læreplan og opplæringsplan for å finne informasjon om de forskjellige leksjonene og læringsmålene | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Personlig sikkerhet for befaring ved spor | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om farer forbundet med befaring langs og ved spor, og å kunne ivareta egen sikkerhet under befaring når de bli ledsaget av instruktør eller veileder | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kjenner til hvilke menneskelige barrierer som hindrer/minsker risikoen for uønskede hendelser/ulykker | * STY-602545 «Instruks for personlig sikkerhet for befaring ved spor» * STY-600575 «Instruks for bruk av verneutstyr» |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om bestemmelsene om personlig sikkerhet ved og langs spor. | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan ivareta egen sikkerhet ved ferdsel ved og langs spor | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Befaring på skolen |
Leksjon: Ikke- tekniske ferdigheter | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om de ikke- tekniske ferdigheter | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har forståelse Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap | - Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan bruke ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap i utøvelse av trafikkstyring | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Temadag |
Leksjon: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til kapasitetsfordeling og ruteplanlegging, Bane NORs rolle samt samspill med jernbaneforetakene | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten får innblikk i hvordan restkapasitet fordeles, ved samspill med jernbaneforetak | - Fordelingsforskriften |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene om kapasitetsfordeling og ruteplanlegging | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan finne informasjon og fagstoff om hvordan ruteplanlegging gjennomføres | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Gruppearbeid |
Leksjon: Definisjoner, ytre og indre anlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Få en innføring i funksjoner og virkemåte for ytre og indre anlegg på stasjonen, samt kjenne til definisjoner for ytre og indre anlegg | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har forståelse for de indre og ytre anleggene på stasjonen | - TJN kap. 1 - TJN kap. 9 - TJN kap. 12 |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til definisjoner i forbindelse med ytre og indre anlegg | ||
Ferdigheter: | Aspiranten får innblikk i hvilke ytre og indre anlegg som finnes på stasjon | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Befaring på skolen |
Leksjon: Strekningskunnskap | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til hvor jernbanenettet, banestrekninger og stasjoner er beskrevet | Referanse | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten får kompetanse i å tilegne seg kunnskap om bruk av strekningskunnskap | - SJN del 1 - SJN del 2 - Network Statement - Banenettet |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til hva som er beskrevet for strekningskunnskap | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan bruke strekningsbeskrivelsen som et oppslagsverk Aspiranten kan finne informasjon og fagstoff som omhandler strekninger |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Praksis på stasjon- personlig sikkerhet | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for farer forbundet med ferdsel ved og langs spor, samt ivareta personlig sikkerhet. Ha kunnskap om ytre og indre anlegg, samt definisjoner | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barriere som hindrer/reduserer risikoen for uønskede hendelser/ulykker Aspiranten har god forståelse for de indre og ytre anleggene på stasjonen | - TJN kap. 1 - TJN kap. 9 - TJN kap. 12 STY-602545 «Instruks for personlig sikkerhet for befaring ved spor» STY-600575 «Instruks for bruk av verneutstyr» |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om personlig sikkerhet ved og langs spor. Aspiranten har kunnskap om definisjoner i forbindelse med indre og ytre anlegg |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan ivareta egen sikkerhet ved ferdsel ved og langs spor Aspiranten kan bruke definisjonene i forbindelse med indre og ytre anlegg |
||
Undervisning: | På stasjon: | Observere TXPs oppgaver Se på ulike tekniske innretninger på stasjon |
Leksjon: Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til hvordan kommunisere ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer Ha kunnskap om innholdet i kunngjøringer og sirkulærer samt bestemmelser om dette Kunne bruke FIDO for erkjennelse av kunngjøringer Ha kunnskap om når togekspeditøren er en barrierer (ved ikke kvittert kunngjøring i FIDO). | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har kunnskap om hvordan kunngjøringer, distribueres og kommuniseres ved trafikkstyring Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barriere i forbindelse med når det ikke er kvittert i FIDO | -ORV/FIDO -Togradio (brukermanualer) -TJN kap. 2 -Bane NORs styringssystem - ORV/kryssingsinstrukser - SJN - Daggrafer - Vedlegg ITEF - Kapasitets-fordelingsprosessen - fordelingsforskriften |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om hva kunngjøringer og sirkulærer skal inneholde, og krav i forbindelse med utgivelse av kunngjøringer og sirkulærer | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan bruke FIDO for å erkjenne | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
|
Leksjon Distribusjonssystemer i Bane NOR | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til distribusjonssystemene, og forstå sammenhengen og grensesnitt mellom systemene | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har forståelse for funksjon og leveranse av systemet | - TJN kap. 2 - Brukermanual BEST - Brukermanual TPS - Brukermanual FIDO - TIOS - TRASE (kommer etter hvert) |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til: - distribusjonssystemer - sammenheng og grensesnitt mellom systemene |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan bruke informasjonen systemene gir i sine arbeidsoppgaver | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: TIOS | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til TIOS, og kunne bruke funksjonene i TIOS | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for hvorfor det er viktig å foreta nøyaktig årsaksregistrering | Forretningsplanen til Bane NOR -Banenettet -Arbeidsstøtte -Brukermanual Tios |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til funksjonene i TIOS | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan: -bruke funksjonene -foreta nøyaktig årsaksregistrering i TIOS |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Simulering av TIOS |
Leksjon: FIDO | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om bestemmelsene for bruk av FIDO, samt betjening av systemet | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse i når FIDO som et system er en barrierer, og kan betjene FIDO på en slik måte at vedkommende bidrar til punktlighet | - ORV/FIDO - Brukermanual - TJN kap. 2 |
Kunnskap: | Aspiranten kar kunnskap om bestemmelser for togekspeditør vedrørende FIDO | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan betjene FIDO, og reserveløsning | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Simulering av FIDO |
Leksjon: Kari |
|||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om TPS og hvordan systemene til trafikkstyring og ruteplan henger sammen med hva vi leverer av informasjon til kundene | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for hvordan systemene vi benytter bidrar til leveransen ut til kundene | - Brukermanual KARI |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om hva Bane NOR er forpliktet til å gi av informasjon til kundene for at de skal kunne orientere seg i togtrafikken Aspiranten har kunnskap om hva slags input KARI er avhengig av (CTC, TPS, TPR) |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan beskrive hvilke konsekvenser informasjon/manglende informasjon i TPR har for KARI | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Leksjon: Indre anlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Ha kunnskap om bestemmelser og beskrive virkemåte til indre anlegg Kjenne til forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer og viktigheten ved korrekt betjening av indre anlegg | -TJN kap.1 -TJN kap. 5 -TJN kap. 9 -TJN kap. 12 |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om bestemmelser ved bruk av: - indre anlegg - skjematisk plan Aspiranten kjenner til stillverksinstruks og forriglingstabell |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan beskrive virkemåte, og demonstrere hvordan bruke funksjoner i stillverker/stillerapparat | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening på modelljernbanen BRIO- bane Stillverksrom Befaring på skolen med enkelt innkjørsignal |
Leksjon: Togekspeditørens arbeidsplass | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til bestemmelser om dokumentasjon av toggang | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har forståelse for bestemmelsene om dokumentasjon av toggangen | -TJN kap. 2, -TJN kap. 5 -TJN bilag til kap. 5 |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene om: -ruteplan -grafisk rute -togoppgave -togmeldingsbok |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan beskrive hva, en grafisk rute, togoppgave og togmeldingsbok er og hva den skal inneholde | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Togekspeditørens oppgaver | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspirant skal..): Kunne gjennomføre togekspedisjon herunder effektiv og punktlig trafikkavvikling Ha kunnskap om når togekspeditøren er en barrierer (ved avgangsprosedyre). | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god kunnskap om nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved avgangsprosedyre | -TJN kap. 2 -TJN kap. 5 -TJN kap. 7 - TJN kap. 8 - Brukermanual/ Instruks -Bane NORs styringssystem -Førerens regelbok -Beredskaps-portalen -Instruks for togekspeditør TJN bilag 5.12 TJN bilag 5.16- 5.22 -Sjekkliste vaktavløsning -Kortvarig fravær i trafikkstyrings- sentralen -Vedlegg ITEF -Motta og erkjenne og fordele kunngjøringer -betjeningsforhold på stasjonen |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om: - føring av togmeldingsbok - når togleder/andre togekspeditører skal varsles - hvordan en vaktavløsning gjennomføres Aspiranten har kunnskap om bestemmelsene om de ulike driftsformene, |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan: - bruke varslingslister - gjennomføre en vaktavløsning - utføre togekspeditørens oppgaver på ulike driftsformer |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon stasjon med sikringsanlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for hvilke tekniske innretninger som finnes på stasjonen og på linjen, samt bestemmelsene om disse Gjøre rede for bestemmelsene om togradio, samt kunne betjene togradioen Kjenne til bestemmelsene om ATC | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs ansvar for å sikre og overvåke togframføring og annen virksomhet | -Se Temaoversikt: Vedlegg -TJN kap. 1 -TJN kap. 2 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om: - de tekniske innretningene - togradio Aspiranten kjenner til bestemmelsene om ATC |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan betjene de tekniske innretningene Aspiranten kan bruke togradio |
||
Undervisning: | Skolen: |
Leksjon Skifting | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til bestemmelsene om skifting, TXPs rolle og hvordan skifting foretas på stasjon og sidespor | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved skifting | -Se Temaoversikt: vedlegg |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene om skifting | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse med skifting | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Praksis på stasjon- framføre tog i normalsituasjon | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere TXPs oppgaver ved framføring av tog i normalsituasjon |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i utførelse av TXPs oppgaver samt betjening av tekniske anlegg | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare TXPs oppgaver | |
Undervisning: | Stasjon: | Observere i TXPs oppgaver |
Leksjon: Trafikkstyring | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene som omhandler trafikkstyring Kjenne til bestemmelsene om arbeid i og ved spor, og endring av kryssing og forbikjøring | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god forståelse for når TXP er en barrierer ved trafikkstyring | - TJN kap.1 - TJN kap. 5 - TJN kap. 8 - TJN bilag til kap. 5 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om trafikkstyringen for TXP Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om: -arbeid i og ved spor -endring av kryssing og forbikjøring |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre trafikkstyring som TXP | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon Ruter og kommunikasjon | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kunne gjøre rede for innholdet i kunngjøringer og sirkulærer samt bestemmelser om dette Kunne gjøre rede for bestemmelsene om innhold i rute for tog | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god forståelse for når TXP er en barrierer ved kunngjøringer og sirkulærer Aspiranten har opparbeidet seg god forståelse i ruter og kommunikasjon og TXPs særlige ansvar ved å vurdere, korrigere og ta de riktige valgene. | -TJN kap.1 -TJN kap. 2 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for innehold og bestemmelsene i kunngjøringer og sirkulærer Aspiranten kan gjøre rede for hva en rute for et tog skal inneholde |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan beskrive hva innholdet i kunngjøringer og sirkulærer omhandler Aspiranten kan beskrive hva en rute for tog skal inneholde |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Praksis på stasjon- delta i TXPs arbeidssituasjon | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Delta i TXPs oppgaver |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle |
Kunnskap: | Aspiranten får kunnskap om utførelse av TXPs oppgaver samt betjening av tekniske anlegg | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare TXPs oppgaver | |
Undervisning: | Stasjon: | Delta i TXPs oppgaver |
Leksjon Betjene sikringsanlegg- Forriglingstabell og skjematisk plan | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for avhengighet i sikringsanlegg på to-spor stasjon ved hjelp av forriglingstabell Gjøre rede for innhold i skjematisk plan Kunne demonstrere sikringsanleggets funksjoner og avhengighet ved inn og utkjøring av tog, samt skifting | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg forståelse i bruk av sikringsanlegg | - Stillverksinstruks - TJN kap. 12 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for innehold i skjematisk plan og forriglingstabell | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan demonstrere sikringsanleggets funksjoner og avhengighet ved inn og utkjøring av tog, samt skifting Aspiranten kan lese og forklare innholdet i en forriglingstabell |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Modellbane med stillverk |
Leksjon: Betjene Enkelt innkjørsignal- Forriglingstabell og skjematisk plan | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene ved betjening av det enkle innkjørsignalet, samt hvordan betjene anlegget | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg forståelse i bruk av enkelt innkjørsignal | -TJN kap. 1 -TJN kap. 3 -TJN kap. 5 -TJN bilag til kap. 5 -TJN kap. 12 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for innehold i skjematisk plan og forriglingstabell | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan demonstrere sikringsanleggets funksjoner og avhengighet ved inn og utkjøring av tog, samt skifting Aspiranten kan lese og forklare innholdet i en forriglingstabell |
||
Undervisning: | Skolen: | Anlegg på skolen Film |
Leksjon: Praksis på stasjon- betjening av sikringsanlegg | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Delta i TXPs oppgaver og betjening av stillverk, bruk av forriglingstabell og skjematisk plan |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle ved betjening av stillverk |
Kunnskap: | Aspiranten får kunnskap om utførelse av TXPs oppgaver samt betjening av tekniske anlegg | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan betjene sikringsanlegg, og bruke forriglingstabell og skjematisk plan | |
Undervisning: | Stasjon: | Delta i TXPs oppgaver |
Leksjon: Arbeid i og ved spor | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene for arbeid i og ved spor med fokus på kommunikasjon ved oppstart og avslutning av arbeid Kunne forklare frakobling av KL- anlegget, samt funksjoner som er involvert Kjenne til el- sikkerhetsplan og kunne lese utskrift av simulert frakobling | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved arbeid i og ved spor Aspiranten har god forståelse for nøyaktighet i kommunikasjon, og utøve godt lederskap | - Se Temaoversikt: vedlegg - TJN kap.2 - TJN kap. 8 og - TJN bilag til kap. 8 - Dokument-samlingen: «Sikkert arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur» - Sjekklister txp |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre god rede for bestemmelsene om arbeid i og ved spor Kjenne til bestemmelsene for el-sikkerhetsplan |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse med arbeid i og ved spor Aspiranten kan lese utskrift av simulert frakobling |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Leksjon: Praksis på stasjon- arbeid i spor | ||
---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Observere TXPs oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle i trafikkstyring ved arbeid i og ved spor |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i utførelse av TXPs oppgaver ved trafikkstyring ved arbeid i og ved spor | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare TXPs oppgaver ved trafikkstyring ved arbeid i og ved spor | |
Undervisning: | Stasjon: | Praksis |
Leksjon: Håndtering av avvikssituasjoner | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Håndtere avvik, uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen, og varsle togleder om disse Gjøre rede for hvordan TXP skal håndtere sikkerhetskritiske feil i signalanlegget | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kan utøve lederskap, og samhandle samt kommuniserer korrekt med andre yrkesgrupper Aspiranten har god forståelse for trafikksituasjonen. Kan vurdere, beslutte og ta de riktige valgene for å kunne løse de trafikale utfordringene, slik at trafikken kan avvikles på best mulig måte Aspiranten har god kunnskap om når vedkommende er en menneskelige barrierer som hindrer/minsker risikoen for uønskede hendelser/ulykker | -TJN kap. 2, - TJN kap. 7, - TJN kap. 11 - TJN kap. 12 - ATC- håndbok - Avvikshåndteringsprosessen i Bane NORs styringssystem - Synergi - Varslingslister - Rapportskriving, - Styringsportalen - Hendelseslogg - Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Aspiranten har god kunnskap om bestemmelsene om hvordan håndtere forskjellige avvikssituasjoner, og når TXP skal varsle togleder |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan håndtere avvikssituasjoner, herunder å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak, registrere i togmeldingsbok og varsle togleder | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge på strekning uten fjernstyring | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kan utføre nøyaktig kommunikasjon Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved Kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge | -TJN kap.1, -TJN kap. 5 og -TJN bilag til kap. 5 Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utøve TXPs oppgaver i forbindelse med kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Modelljernbane |
Leksjon: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om tillatelse til å passere signal som ikke kan vise kjørsignal | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kan utføre nøyaktig kommunikasjon Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved signaler som ikke kan vise kjørsignal | - TJN kap.2 - TJN kap. 7 - TJN kap. 9 - Hovedsignal - dvergsignal - midlertidig inn/utkjør signal - Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om signaler som ikke kan vise kjørsignal | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utøve TXPs oppgaver i forbindelse med signaler som ikke kan vise kjørsignal | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Modelljernbane |
Leksjon: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om tillatelse til å passere enkelt innkjørsignal som ikke kan vise kjørsignal | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten kan utføre nøyaktig kommunikasjon Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved signaler som ikke kan vise kjørsignal | - TJN kap. 2, - TJN kap. 7 - TJN kap. 9 - Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om signaler som ikke kan vise kjørsignal | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utøve TXPs oppgaver i forbindelse med signaler som ikke kan vise kjørsignal | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Modelljernbane |
Leksjon: kjøring av hjelpetog | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til bestemmelsene om kjøring av hjelpetog | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved om kjøring av hjelpetog | - TJN kap. 1 - TJN kap. 2, - TJN kap. 5, og - TJN bilag til kap. 5 - TJN kap. 7 - Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene om kjøring av hjelpetog | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse ved kjøring av hjelpetog | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Leksjon Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Kjenne til bestemmelsene sikkerhetskritiske feil i signalanlegget | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved sikkerhetskritiske feil i signalanlegget | - TJN kap.12 |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene om sikkerhetskritiske feil i anlegget | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan avdekke og håndtere sikkerhetskritiske feil i signalanlegget | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Leksjon Midlertidig endring av driftsform | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, samt midlertidig signaler | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved endring av driftsform | - TJN kap: 5 - Bilag til kap.5 |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene ved endring av driftsform | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse ved endring av driftsform | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Brio-bane |
Leksjon Passasjerens avstigning utenfor plattform | |||
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om passasjerens avstigning utenfor plattform | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved passasjerens avstigning utenfor plattform | - TJN kap.7 - Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene ved passasjerens avstigning utenfor plattform | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse ved passasjerens avstigning utenfor plattform | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon Andre avvik | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om endret togstopp, og kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning, og ved feil på planovergang med vakthold | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for når TXP er en barrierer ved endret togstopp, kjøring på venstre hovedspor, og ved feil på planovergang med vakthold | - TJN kap. 7 - Sjekklister TXP |
Kunnskap: | Aspiranten kjenner til bestemmelsene ved endret togstopp, kjøring på venstre hovedspor og ved feil på planovergang med vakthold | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan utføre TXPs oppgaver i forbindelse ved endret togstopp, kjøring på venstre hovedspor og ved feil på planovergang med vakthold | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Praksis på stasjon- framføre tog i avvikssituasjon |
||
Delmål (aspiranten skal…): Observere TXPs oppgaver med fokus på framføre tog i avvikssituasjon |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle ved framføre tog i avvikssituasjon |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i utførelse av TXPs oppgaver ved framføre tog i avvikssituasjon | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare TXPs oppgaver ved framføre tog i avvikssituasjon | |
Undervisning: | Stasjon: | Praksis |
Leksjon: Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Få en kort innføring og gjennomgang av samtlige tekniske anlegg | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten forstår funksjonaliteten i systemet | - TJN kap. 12 - ORV manualer fjernstyring- og sikringsanlegg - Togradio for togleder og fører - ATC - VICOS - Akseltellere - ERTMS - KARI - TJN bilag 5.12 - TRASE (kommer etter hvert) - Hendelseslogg |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i hvilke tekniske anlegg som benyttes til trafikkstyring | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare hva de tekniske anleggene benyttes til i trafikkstyring | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Håndtering av topphendelser og andre forutsatte hendelser | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for alle topphendelser, og hvilke tiltak som skal iverksettes | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Aspiranten kan utøve godt lederskap | - Beredskapsportalen - ORV - TJN Kap. 11 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for alle topphendelser og hvordan de håndteres | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan håndtere en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Aspiranten kan skrive rapporter, bruke korrekte skjemaer og Synergi |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser |
Leksjon: Øvrige uregelmessigheter | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og kan registrere korrekt i TIOS, | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Aspiranten kan utøve godt lederskap | - ORV - Beredskapsportalen |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og hva som skal registreres i Hendelseslogg og TIOS | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan håndtere en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Aspiranten kan gjøre rede for hvordan registrerer i Hendelseslogg og TIOS, og hvordan søke frem informasjon i TIOS Aspiranten kan skrive rapporter, bruke korrekte skjemaer og Synergi |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser |
Leksjon: Farlig gods | |||
---|---|---|---|
Delmål: (aspiranten skal…): Kunne bestemmelse om farlig gods, og foreta varsling. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Aspiranten kan utøve godt lederskap | - TJN kap. 4 - TJN kap.7 - Førerens regelbok - spesialtransport - vognopptak - Beredskapsportalen - SJN - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Aspiranten har kunnskap om bestemmelsene om farlig gods, og rutinene vedrørende varsling og evakuering | ||
Ferdigheter: | Aspiranten kan håndtere en uønsket hendelse vedrørende farlig gods, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Aspiranten kan finne informasjon om vognopptak og stoppested for farlig gods |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser |
Leksjon: Sikringshendelser | |||
---|---|---|---|
Delmål (aspiranten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om bombetrussel og funn av mistenkelige gjenstander, og foreta varsling Kunne Bane NORs fire nivåer for sikringshendelser | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Aspiranten kan utøve godt lederskap | - Beredskapsportalen - Styringsportalen - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Aspiranten kan gjøre rede for bestemmelsene om sikringshendelser Aspiranten har kunnskap om Bane NORs definisjon på ulike sikringsnivå. |
||
Ferdigheter: | Aspiranten kan håndtere en uønsket hendelse vedrørende bombetrussel og funn av mistenkelig gjenstand, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser |
Praksis på stasjon- sikringshendelser, ulykker og beredskap |
||
Delmål (aspiranten skal…): Observere TXPs oppgaver med fokus på sikringshendelser, ulykker og beredskap |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Aspiranten har god forståelse for TXPs rolle ved sikringshendelser, ulykker og beredskap |
Kunnskap: | Aspiranten får innsikt i utførelse av TXPs oppgaver ved sikringshendelser, ulykker og beredskap | |
Ferdigheter: | Aspiranten kan forklare TXPs oppgaver ved sikringshendelser, ulykker og beredskap | |
Undervisning: | Stasjon: | Praksis |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør.
Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene.
Kommunikasjon og teamarbeid |
---|
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner * Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger * Har en god og naturlig tone med sine kolleger * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre * Hjelper til ved behov * Søker aktivt informasjon fra andre |
Situasjonsbevissthet og fremsynthet |
* Gjør gode prioriteringer * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten * (tog, arbeider skift, befaringer) * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover |
Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter * Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet * Ber om hjelp når det er behov * Fornuftig bruk av pauser |
Togekspeditørrollen, lederskap |
* Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet * Griper inn når det er “påkrevd” * Stoler på seg selv og egne beslutninger * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer * Gir klare og utvetydige instruksjoner |