Merk:
I tillegg til det som står beskrevet under tema for hver leksjon, skal samtlige leksjoner ha fokus på ikke tekniske ferdigheter innen rolleforståelse, kommunikasjon og samarbeid.
1.Innføring | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Informasjon om toglederutdanningen | * Innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger |
Ikke-tekniske ferdigheter | * Ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togleder |
2. Kommunikasjon, kunngjøringer og sirkulærer | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Distribusjonssystemer i Bane NOR | * Bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer * Forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer * Innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette. |
Operativ ruteplanlegging | * Utarbeide, distribuere og innhente erkjennelse av kunngjøringer * Registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO |
Kapasitetsfordeling | * Bane NORs rolle * Samspill med jernbaneforetak * Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging * Kundebehov og forståelse av hvordan Togleder påvirker leveransen |
Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer | * Bane NORs oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers * Bestemmelser om korrekt kommunikasjon * Risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre * Hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med togleder * Forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på strekning * Korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon - fjernstyrt strekning * Kari |
Kryssingsforandring og endring av togs rekkefølge | * Utstede ordrer om kryssingsendring og endring av togs rekkefølge * Utføre korrekt kommunikasjon * Kunne planlegge for framtidig trafikkbilde * Kunne bestemmelsene om: * Kryssingsforandringer generelt * Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget |
3. Togleders oppgaver | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Toglederoppgaver | * Utføre vaktavløsning * Overvåke og lede togframføringen og kunne planlegge for framtidig trafikkbilde * Beherske de ulike situasjoner hvor togleder er barriere * Utføre togleders oppgaver på ulike driftsformer * Føre grafisk rute * Utføre varsling * Føre hendelseslogg |
Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg | * Fjernstyringsanleggets funksjoner og virkemåte og bestemmelser om bruk av disse * Innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og fjernstyringsinstruks |
Praksis på sentral | Observere togleders oppgaver |
4. Håndtering av avvikssituasjoner | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Håndtering av avvikssituasjoner | * Utøve lederskap * Vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere * Håndtere avvikssituasjoner på en trygg og sikker måte * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter * Varsling * Føring av hendelseslogg |
Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på håndtering av avvikssituasjoner |
5. Arbeid i og ved spor | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Arbeid i og ved spor | * Sperre spor/strekning og sikre personell som jobber i og ved spor, og utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid, herunder: - Disponering av strekning for arbeid - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog - Anleggsområde jernbane * Vise vurderingsevne og handlingskompetanse, samt mestre de situasjoner hvor togleder er sentral barriere. * Togleders funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling * Elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles * Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor |
6. Tekniske anlegg | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Togradio | * Beherske bruken av funksjonene i Togradioterminal og håndholdt enhet |
ATC | * Håndtere ATC feilsituasjoner, og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere |
Vicos fjernstyringsanlegg | * Demonstrere bruken av fjernstyringsanleggets funksjoner |
Sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan | * Kunne betjene og lede personale som skal betjene sikringsanlegg ut fra god lokalkunnskap om stasjonene på strekningen * Kunne lese og bruke forriglingstabell * Kunne lese og bruke skjematisk plan |
Akseltellere | * Håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere |
ERTMS | * Informasjon om hvordan tog framføres på strekning med ERTMS |
Betjene fjernstyringsanlegg | * Ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget * Demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
FIDO | * Demonstrere bruken av distribusjonsportalens funksjoner, og reserveløsning |
Praksis på sentral | Innføring i bruk av tekniske anlegg |
7. Ulykker - beredskap | |
---|---|
Leksjon | Tema |
Topphendelser og uforutsette hendelser | * Håndtering av alle topphendelser og uforutsette hendelser * Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon * Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner * Føre hendelseslogg * Utføre rapportskriving Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
Øvrige uregelmessigheter | Bestemmelsene om; * Søk etter personer observert i og ved spor * Påkjørsel av personer * Påkjørsel av dyr * Påkjørsel av kjøretøy * Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen * Hvordan togleder berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy * Melding av uhell og uregelmessigheter * Foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS. * Foreta nøyaktig registrering i Hendelseslogg. * Demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter |
Farlig gods | * Hvor man finner vognopptak * Farlig gods og merking * Rutiner for varsling og håndtering * Rutiner for evakuering * Spesialtransporter |
Sikringshendelser | * Sikringshendelser, ulykker og beredskap |
Praksis på sentral | Observere Togleders oppgaver med fokus på Sikringshendelser, ulykker og beredskap |