Leksjon: Informasjon om toglederutdanningen | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om læreplan og utdanningsforløp | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Student har god forståelse for Bane NORs sikkerhetspolitikk og samfunnsoppdrag | Banenettet: styringsportalen/Sikkerhetsstyring -(JBV) Bane NORs Samfunnsstrategi -ORV/Togleder instruksen -TJN kap. 1 -Læreplan -Opplæringsplan -Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om utdanningsforløpet her under utdanning, arbeidsform, krav og forventninger Student kan gjøre rede for togleders ansvar og oppgaver |
||
Ferdigheter: | Studenten kan bruke læreplan og opplæringsplan for å finne informasjon om de forskjellige leksjonene og læringsmålene | ||
Undervisning: | Teoriundervisning |
Leksjon: Ikke- tekniske ferdigheter | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskap om de ikke- tekniske ferdigheter | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har forståelse Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap | -Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap | ||
Ferdigheter: | Studenten kan bruke ikke-tekniske ferdigheter som omhandler kommunikasjon og teamarbeid, situasjonsbevissthet og fremsynthet, oppgavehåndtering og selvinnsikt, lederskap i utøvelse av trafikkstyring | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Temadag |
Leksjon Distribusjonssystemer i Bane NOR | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kjenne til distribusjonssystemene, og forstå sammenhengen og grensesnitt mellom systemene | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for funksjon og leveranse av systemet | - BEST - TPS - FIDO - KARI - TIOS - TRASE(kommer etterhvert) - Hendelseslogg |
Kunnskap: | Studenten kjenner til: - distribusjonssystemer - sammenheng og grensesnitt mellom systemene |
||
Ferdigheter: | Studenten kan bruke informasjonen systemene gir i sine arbeidsoppgaver | ||
Undervisning: | Teoriundervisning |
Leksjon: Operativ ruteplanlegging | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kjenne til funksjonen og oppgaver til ruteplanlegger | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har forståelse for kapasitetsfordeling, og funksjonen ruteplanlegger | Bane NORs styringssystem: Prosessbeskrivelse for fordeling av infrastrukturkapasitet |
Kunnskap: | Studenten kjenner til beskrivelsen av funksjon og oppgaver til en: - taktisk ruteplanlegger - operativ ruteplanlegger |
||
Ferdigheter: | Studenten kan finne informasjon og fagstoff om ruteplanlegging | ||
Undervisning: | Skolen | Teoriundervisning |
Leksjon: Kapasitetsfordeling | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne fordele restkapasitet | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for kapasitetsfordeling | Bane NORs styringssystem: Prosessbeskrivelse for fordeling av infrastruktur kapasitet |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om fordeling av restkapasitet | ||
Ferdigheter: | Studenten kan finne informasjon og fagstoff om fordeling av restkapasitet | ||
Undervisning: | Skolen | Teoriundervisning Gruppearbeid |
Leksjon: Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne kommunisere ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer Kunne gjøre rede for innholdet i kunngjøringer og sirkulærer samt bestemmelser om dette Kunne bruke FIDO for utarbeidelse av kunngjøringer samt erkjennelse og fordeling | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten kan gjøre rede for hvordan kunngjøringer, distribueres og kommuniseres ved trafikkstyring Studenten har kunnskap om hvordan togleder skal opptre profesjonelt ved kommunikasjon og utarbeidelse av kunngjøringer | - ORV/FIDO - Togradio (brukermanualer) - TJN kap. 2 - Bane NORs styringssystem - ORV-kryssingsinstrukser - SJN - Daggrafer - Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om hva kunngjøringer og sirkulærer skal inneholde, og krav i forbindelse med utgivelse av kunngjøringer og sirkulærer Studenten har god kunnskap om hvor man finner informasjon om stasjoner og strekninger |
||
Ferdigheter: | Studenten kan kommunisere for å få en felles situasjonsforståelse om distribusjon og utarbeidelse av kunngjøringer Studenten kan finne informasjon og fagstoff om hva en kunngjøring skal inneholde, og om når det skal gis kunngjøringer Studenten kan bruke FIDO |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Kryssingsforandring og endring av togets rekkefølge |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Ha kunnskaper vedrørende endring av kryssing og toget rekkefølge | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten kjenner til nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kan planlegge framtidig trafikkbilde | - Daggrafer - TJN kap. 2 - TJN kap. 5 - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om bestemmelsene om kryssingsforandring og endring av togets rekkefølge | ||
Ferdigheter: | Studenten kan utstede ordre om kryssingsforandring, og endring av togets rekkefølge | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Togleders oppgaver |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal..): Kunne gjennomføre togleders oppgaver herunder gjennomføre effektiv og punktlig trafikkavvikling, og utføre trafikkstyring på ulike driftsformer Kjenne til når togleder er en barrierer. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har kunnskap om nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kjenne til hvilke menneskelige barrierer som hindrer/minsker risikoen for uønskede hendelser/ulykker | - TJN kap. 2 - TJN kap. 5 - TJN kap. 7 - TJN kap.8 - ORV - Fjernstyrings instrukser og brukermanualer - Bane NORs styringssystem - Førerens regelbok - Bane NOR - Beredskapsportalen - Toglederinstruksen - Sjekklister - Kortvarig fravær i trafikkstyringssentralen - Vedlegg ITEF |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om: - føring av Hendelseslogg - innholdet i varslingslister - hvordan en vaktavløsning gjennomføres Studenten har kunnskap om bestemmelsene om: - trafikkstyring på de ulike driftsformene - framføring av spesialtransport |
||
Ferdigheter: | Studenten kan: - bruke varslingslister - gjennomføre en vaktavløsning - utføre togleders oppgaver på ulike driftsformer |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Få en kort innføring og gjennomgang av samtlige tekniske anlegg | Referanse | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten forstår funksjonaliteten i systemet | - TJN kap. 12 - ORV / Fjernstyringsinstruks/brukermanualer |
Kunnskap: | Studenten får innsikt i hvilke tekniske anlegg som benyttes til trafikkstyring | ||
Ferdigheter: | Studenten kan forklare hva de tekniske anleggene benyttes til i trafikkstyring | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning |
Leksjon: Praksis på sentral- togleders oppgave |
||
---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Observere togleders oppgaver |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for togleders rolle i trafikkstyringen |
Kunnskap: | Studenten får innsikt i utførelse av togleders oppgaver samt betjening av tekniske anlegg | |
Ferdigheter: | Studenten kan forklare togleders oppgaver ved trafikkstyring | |
Undervisning: | Trafikkstyrings-sentral | Praksis |
Leksjon: Håndtering av avvikssituasjoner |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Håndtere avvik, uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten kan utøve lederskap, og samhandle samt kommuniserer korrekt med andre yrkesgrupper Studenten har god forståelse for trafikksituasjonen. Kan vurdere, beslutte og ta de riktige valgene for å kunne løse de trafikale utfordringene, slik at trafikken kan avvikles på best mulig måte Studenten har kunnskap om når vedkommende er en menneskelige barrierer som hindrer/minsker risikoen for uønskede hendelser/ulykker | - ORV /avvikshåndtering - TJN kap. 7 - TJN kap. 11 - ATC-håndbok - Synergi (Bane NOR) - Varslingslister - Rapportskriving, - Styringsportalen - Hendelseslogg - ITEF |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om bestemmelsene om hvordan håndtere forskjellige avvikssituasjoner |
||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere avvikssituasjoner, herunder å skaffe seg oversikt over situasjonen og iverksette tiltak, varsle og registrere | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator |
Leksjon: Praksis på sentral- håndtering av avvikssituasjoner |
||
---|---|---|
Delmål (Student skal…): Observere togleders oppgaver og arbeidsplass med fokus på avvikssituasjoner og effektiv trafikkavvikling |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for togleders rolle i trafikkstyringen ved avvikssituasjoner og effektiv trafikkavvikling |
Kunnskap: | Studenten får innsikt i utførelse av togleders oppgaver ved avvikssituasjoner og effektiv trafikkavvikling | |
Ferdigheter: | Studenten kan forklare togleders oppgaver ved avvikssituasjoner og effektiv trafikkavvikling | |
Undervisning: | Trafikkstyrings- sentralen: | Praksis |
Leksjon: Arbeid i spor |
|||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne iverksette og avslutte arbeid i- og ved spor med og uten frakobling | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god kunnskap om hvorfor togleder sperrer og dens funksjon, ved iverksettelse og avslutning av arbeid | - ORV - TJN kap. 1 - TJN kap. 2 - TJN kap. 8 - TJN kap. 9 - El-sikkerhetsplan |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om bestemmelsene om: - iverksettelse og avslutning av arbeid i- og ved spor - elsikkerhetsplan - frakobling av kontaktledningsanlegget og hvilke funksjoner som er involvert |
||
Ferdigheter: | Studenten kan: - iverksette og avslutte arbeid i- og ved spor - anvende elsikkerhetsplan - frakoble kontaktledningsanlegget - sperre og bekrefte sikring |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning caser Ferdighetstrening i simulator |
Leksjon: Praksis på sentral- arbeid i og ved spor |
||
---|---|---|
Delmål (Student skal…): Observere togleders oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for togleders rolle i trafikkstyring ved arbeid i og ved spor |
Kunnskap: | Studenten får innsikt i utførelse av togleders oppgaver ved trafikkstyring ved arbeid i og ved spor | |
Ferdigheter: | Studenten kan forklare togleders oppgaver ved trafikkstyring ved arbeid i og ved spor | |
Undervisning: | Trafikkstyrings- sentralen: | Praksis |
Leksjon: Togradio | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne bruke togradio og funksjonene i togradioterminalen, og håndtere feil | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg forståelse om når togleder er en barrierer, og hvordan utføre korrekt kommunikasjon i togradio | - ORV - TJN kap. 2 - instruks for togleders betjening av togradio - instruks håndtering av feil på togradio-infrastruktur - Varsling ved feil på GSM-R/togradio |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om bestemmelsene for togradio, og funksjonene i togradioterminalen | ||
Ferdigheter: | Studenten kan: - betjene togradioen og bruke funksjonene i togradioterminalen - viderekoble - håndtere feil |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator |
Leksjon: ATC | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om ATC, og håndtere situasjoner med feil ved ATC | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg forståelse i når ATC er en barriere, og viktigheten av å ha ATC | - ORV - TJN kap.7. - ATC-håndbok |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene om ATC, og oppbygning av ATC systemet (uten ATC, DATC og FATC) | ||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere feil ved ATC | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: Vicos fjernstyringsanlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om Vicos samt funksjoner og virkemåte | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for når Vicos som et system er en barrierer, og viktigheten ved bruk av Vicos på korrekt måte | - ORV / Fjernstyrings instrukser og brukermanualer |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene om funksjoner og virkemåter ved Vicos | ||
Ferdigheter: | Studenten kan bruke fjernstyringsanlegget funksjoner | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: Sikringsanlegg, forriglingstabell og skjematisk plan | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kjenne til sikringsanleggets bestemmelser og virkemåte samt forriglingstabell og skjematisk plan | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god forståelse når togleder er en barrierer, og viktigheten ved bruk av skjematisk plan og forriglingstabell på korrekt måte | - ORV - TJN kap. 12 - Skjematisk planer - Forriglingstabell - Jernbaneinfrastruktur-forskriften |
Kunnskap: | Student kjenner til bestemmelsene om: - betjening av sikringsanlegg på stasjon - skjematisk plan - ulike typer forriglingstabell Studenten kjenner til avhengighet i sikringsanlegget på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell |
||
Ferdigheter: | Studenten kan bruke forriglingstabell, skjematisk plan Studenten kan betjene sikringsanlegg på stasjon |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: Akseltellere | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne bestemmelsene om akselteller, og håndtere feilsituasjoner med akseltellere | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god forståelse i når akseltellere som et system er en barrierer, og viktigheten ved bruk av akseltellere | - ORV/instruks for resetting av akseltellere |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om hvordan akseltellere fungerer og bestemmelsene om: - arbeidsområde - nøkkelskap - reset |
||
Ferdigheter: | Studenten kan betjene og håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområde og nøkkelskap | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: ERTMS | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kjenne til bestemmelsene om ERTMS, samt funksjoner og virkemåte | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god forståelse i ERTMS og når ERTMS som et system er en barriere | - TEØ |
Kunnskap: | Studenten kjenner til bestemmelsene om framføring av tog på strekning med ERTMS Studenten kjenner til oversiktstegning av systemet |
||
Ferdigheter: | Studenten kan forklare grunnprinsippene i bruken av ERTMS | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Signalskolen |
Leksjon: Betjene fjernstyringsanlegg | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne betjene fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg, og gjøre rede for bestemmelsene som omhandler fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god forståelse i når fjernstyringsanlegget/sikringsanlegg som system er en barrierer, og viktigheten ved bruk av fjernstyringsanleggene/sikringsanlegget slik at studenten kan bidra til en punktlig og sikker trafikkstyring | - ORV/ Fjernstyringsinstruks og brukermanualer |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene som omhandler fjernstyringsanlegg og sikringsanlegg | ||
Ferdigheter: | Studenten kan betjene fjernstyringsanlegget/sikringsanlegg og begrunne for sine faglige valg ved betjening | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: FIDO | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne gjøre rede for bestemmelsene og betjening av FIDO | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg forståelse i når FIDO som et system er en barrierer, og kan betjene FIDO på en slik måte at vedkommende bidrar til punktlighet og planlegging av restkapasiteten i trafikkstyring | - ORV/FIDO |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene som omhandler FIDO | ||
Ferdigheter: | Studenten kan gjøre rede for betjening av FIDO, og reserveløsning | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning Ferdighetstrening i simulator Signalskolen |
Leksjon: Praksis på sentral- tekniske anlegg | ||
---|---|---|
Delmål (Student skal…): Betjene tekniske anlegg, og trene på effektiv trafikkavvikling samt delta i togleders oppgaver |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god forståelse i bruken av de tekniske anleggene og når er en barrierer |
Kunnskap: | Studenten kjenner til bestemmelsene om betjening av tekniske anlegg | |
Ferdigheter: | Studenten kan betjene tekniske anlegg | |
Undervisning: | Trafikkstyrings- sentralen: | Praksis |
Leksjon: Topphendelser og andre forutsatte hendelser | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Gjøre rede for alle topphendelser, og hvilke tiltak som skal iverksettes | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kan utøve godt lederskap | - Beredskapsportalen - ORV - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for alle topphendelser og hvordan de håndteres | ||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Studenten kan skrive rapporter, bruke korrekte skjemaer og Synergi |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser simulator |
Leksjon: Øvrige uregelmessigheter | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og kan registrere korrekt i TIOS og Hendelseslogg, | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kan utøve godt lederskap | - ORV - Hendelseslogg - TIOS - Beredskapsportalen |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og hva som skal registreres i Hendelseslogg og TIOS | ||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere en uønsket hendelse, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Studenten kan gjøre rede for hvordan registrerer i Hendelseslogg og TIOS, og hvordan søke frem informasjon i TIOS Studenten kan skrive rapporter, bruke korrekte skjemaer og Synergi |
||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser simulator |
Leksjon: Farlig gods | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Kunne bestemmelser om farlig gods, og foreta varsling. | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kan utøve godt lederskap | - Førerens regelbok Bane NOR - Beredskapsportalen - SJN - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Studenten har kunnskap om bestemmelsene om farlig gods, og rutinene vedrørende varsling og evakuering | ||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere en uønsket hendelse vedrørende farlig gods, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon Studenten kan finne informasjon om vognopptak og stoppested for farlig gods |
||
Undervisning: | Skolen: Trafikkstyrings- sentralen: | Teoriundervisning table-top øvelser simulator Delta i togleders oppgaver simulere øvelser |
Leksjon: Sikringshendelser | |||
---|---|---|---|
Delmål (Studenten skal…): Gjøre rede for bestemmelsene om bombetrussel og funn av mistenkelige gjenstander, og foreta varsling Kunne Bane NORs fire nivåer for sikringshendelser | Referanser | ||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har opparbeidet seg god kompetanse og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon for å skape felles situasjonsbevissthet ved utførelse av arbeidsoppgaver Studenten kan utøve godt lederskap | - Beredskapsportalen - Styringsportalen/ Sikkerhetsstyring - TJN kap. 11 |
Kunnskap: | Studenten kan gjøre rede for bestemmelsene om sikringshendelser Studenten har kunnskap om Bane NORs definisjon på ulike sikringsnivå. |
||
Ferdigheter: | Studenten kan håndtere en uønsket hendelse vedrørende bombetrussel og funn av mistenkelig gjenstand, iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon | ||
Undervisning: | Skolen: | Teoriundervisning table-top øvelser simulator |
Leksjon: Praksis på sentral-sikringshendelser, ulykker og beredskap |
||
---|---|---|
Delmål (Student skal…): Delta i togleders oppgaver med fokus på sikringshendelser, ulykker og beredskap inklusive rapportskriving og registrering i Hendelseslogg |
||
Formål: | Generell kompetanse: | Studenten har god forståelse for togleders rolle i forbindelse med sikringshendelser, ulykker og beredskap |
Kunnskap: | Studenten kjenner til togleders rolle i forbindelse med sikringshendelser, ulykker og beredskap | |
Ferdigheter: | Studenten kan forklare togleders oppgaver ved sikringshendelser, ulykker og beredskap | |
Undervisning: | Trafikkstyrings- sentralen: | Praksis |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder.
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.
Kommunikasjon og teamarbeid |
---|
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll * Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner * Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov * Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning * Holder øye med og kryssjekker andres handlinger * Har en god og naturlig tone med sine kolleger * Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) * Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre * Hjelper til ved behov * Søker aktivt informasjon fra andre |
Situasjonsbevissthet og fremsynthet |
* Gjør gode prioriteringer * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover |
Oppgavehåndtering og selvinnsikt |
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter * Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt * Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning * Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet * Ber om hjelp når det er behov * Fornuftig bruk av pauser |
Toglederrollen, lederskap |
* Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet * Griper inn når det er “påkrevd” * Stoler på seg selv og egne beslutninger * Etterlever relevant regelverk og prosedyrer * Gir klare og utvetydige instruksjoner |