Innholdsfortegnelse

Vedlegg: Delmål og leksjoner til læreplan for lokalopplæring-togleder

Original file

1. Introduksjon

Leksjon: Innføring i bruksområde for GS
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om Kjenne til oppbygging av GS
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Kjenne til oppbygging av GS
Kunnskap: Forklare:
- Hvilke stasjoner og strekninger som styres av GS
- Forgreininger til banestrekninger
- Spor og plattformer
- Arbeidsplasser
- Plassering av reserveplasser
- Noder og dualdrift
- Rutiner for togbok og ordrefordeling Demonstrere:
- Føring av togbok
- Praksis for ordrefordeling
Ferdigheter:
Undervisning:
Leksjon: Brukergrensesnitt
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Forklare:
Operatørbemyndigelse
Nodeswitch
Alarmlister, hva som vises, kvittering av alarmer, Skrive inn kommentarer
akustisk alarm
oppringt reservesamband for CTC
Kunnskap: Forklare:
sporfelter
Signaler
Stasjonsramme
Stasjonsnavn
Dagskoder
Storskjerm
Ferdigheter: Demonstrere:
Operatørbemyndigelse
Demonstrere:
- Finne fram i og velge bilder
- Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes

Demonstrere:
- Finne fram i og velge bilder
- Legge opp bilder slik at ønsket område kan betjenes

Demonstrere indikeringer av:
- Sporfelter
- Signaler
- Stasjonsramme
- Stasjonsnavn
- Dagkoder
Undervisning: Skolen:

Sikringsanleggfunksjoner

Leksjon: Kommandoer
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Skiftevei, lokalområder og S-lås
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Togvei
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Magasinering
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Sporvekslser
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Linjeblokk
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Lampekontroll
Delmål (Studenten skal…):
Ha kunnskap om …..
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: ATC
Delmål (Studenten skal…):
Kunne …
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Studenten kan gjøre rede for …
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Leksjon: Ruteplaner, TLS, automater
Delmål (Studenten skal..):
Kunne ….
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Studenten har kunnskap om …
Kunnskap: Studenten har kunnskap om…
Ferdigheter: Studenten kan…
Undervisning: Skolen: Teoriundervisning
Leksjon Særskilte brannobjekter og nødvenfrakopling
Delmål (Studenten skal…): Referanse
Formål: Generell kompetanse: Studenten … .
Kunnskap: Studenten får…
Ferdigheter: Studenten kan forklare …
Undervisning: Skolen: Teoriundervisning

Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere

Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder.
Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene.

Kommunikasjon og teamarbeid
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig
* Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås
* Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll
* Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner
* Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov
* Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning
* Holder øye med og kryssjekker andres handlinger
* Har en god og naturlig tone med sine kolleger
* Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)
* Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre
* Hjelper til ved behov
* Søker aktivt informasjon fra andre
Situasjonsbevissthet og fremsynthet
* Gjør gode prioriteringer
* Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)
* Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling.
* Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover
Oppgavehåndtering og selvinnsikt
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter
* Stiller på jobb uthvilt og i form
* Håndterer distraksjoner godt
* Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning
* Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet
* Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet
* Ber om hjelp når det er behov
* Fornuftig bruk av pauser
Toglederrollen, lederskap
* Anvender toglederrollens myndighet for å sikre at driften går som den skal.
* Opprettholder et optimalt autoritetsforhold
* Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet
* Griper inn når det er “påkrevd”
* Stoler på seg selv og egne beslutninger
* Etterlever relevant regelverk og prosedyrer
* Gir klare og utvetydige instruksjoner