Beredskapsroller i jernbanesystemet
EUs jernbanesystem
3 parter med hvert sitt ansvarsområde
Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem
Ansvarsområder for NSA (SJT)
utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU
har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
identifisere risikoene
implementere nødvendige risikokontrollsystemer
anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2)
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
utøve trafikkstyring
tilrettelegge for selvevakuering i tunnel
tilrettelegge for assistert redning
etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2)
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
Sentrale beredskapsroller
IM:
togleder/vaktleder
fagleder jernbane
RU:
Togleder/vaktleder
motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste)
i mobiliseringsfasen
varsle og mobilisere administrasjonsvakt
kalle ut fagleder jernbane
kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt
bestemme bemanning av stasjoner
i evakuerings- og redningsfasen
rekvirere rullende materiell for redning
holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet
informere jernbaneforetak på operativt nivå
Fagleder jernbane
være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor
fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser
bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor
fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene
skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er)
be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg
Ombordansvarlig
Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling
Trer inn i rollen som skadestedsleder
Koordinerer skadestedsarbeidet
Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget
varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt)
livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
Lokfører
Varsle togleder
Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
Skadestedsleder (ansvar RU)
Leder evakuering
Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
Etablere samleplass (sikkert sted)
Utøve ledelse på samleplass
Brannbekjempelse (ansvar RU)
Varsling
Evakuering/redning
Slukking
Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt.
Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
Relaterte kravdokumenter
Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T
Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.
Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et
riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.
Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013
Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:
Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen.
Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering.
Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.