Hastighetsprofiler
Laget av: Christopher Schive, september 2018
Faktorer som begrenser på tillatt hastighet
Det er flere faktorer som begrenser tillatt hastighet på jernbanen.De mest typiske er:
komfort
sikkerhet
dynamikk
Komfort
Jernbanen skal tilfredsstille passasjerers krav til reisekomfort
Kaffekoppen skal ikke skvulpe over
Det skal være trygt å gå i midtgangen
Togsykeposer skal ikke være nødvendig
Det er god margin til sikkerhetsgrenser
Sikkerhet
Sikkerhetskrav skal hindre følgende hendelser:
Sammenstøt tog/tog (stoppe før signal)
Sammenstøt tog/objekt (stoppe før sikret planovergang med sikkerhetsfeil)
Avsporing pga. veltefare i kurver
Avsporing pga. klatring i overgangskurver (vindskjevheter)
Dynamikk
Tog i fart har anlegg mot skinnene (sporet) og kontakttråden (kl-anlegget). Disse konstruksjonene blir dermed utsatt for dynamiske krefter. Disse konstruksjonene har ulik kapasitet til å ta opp krefter avhengig av konstruksjonens egenart.
Hastighetsbegrensninger pga. komfort
Overgangskurver (endring i sideakselerasjon, rampestigningshastighet)
Sirkelkurver (sideakselerasjon)
Vertikalkurver (høydeakselerasjon)
Sporsløyfer, sporveksler (stabilisering, krav til rettlinje)
Hastighetsbegrensninger pga. sikkerhet
Avstander til signaler, sikrede planoverganger (bremselengder)
Avstander til skilt, usikrede planoverganger (siktlengder)
Overgangskurver (rampestigning)
Strekninger med risiko for sammenstøt/avsporing (permanente saktekjøringer)
Hastighetsbegrensninger pga. dynamikk
Hastighetsklasser
3 hastighetsklasser i Norge:
Grunnhastigheter (alle tog)
Plusshastigheter (moderne passasjertog)
Krengetogshastigheter (krengetog)
Hastighetsklassene er begrunnet med at en del togtyper har høyere komfort enn «maltoget»
Hastighetsprofiler
Muligheter med ETRMS/ETCS
Skilt overføres til ombordutrustning (hastighet, tuting), men siktkrav fra planovergang til tog blir uendret
Nødvendighet av sikt til skilt bortfaller. Endringer i hastighetsprofiler kan optimaliseres.