Innholdsfortegnelse

View page as slide show

Samtrafikk i den transeuropeiske jernbane

Bakgrunn

Jernbanene bygget som

Resultat: Liten grad av samtrafikk

Utgangspunkt for transport innen EU

EU-direktiver og -forordninger

ERA er Det europeiske jernbanebyrået og rettsakter fremgår av denne oversikten.

ERA og Jernbanepakke 4

ERA skiftet navn (men ikke forkortelse) og funksjon i 2016, samtidig med at EU iverksatte den tekniske pilaren i sin fjerde jernbanepakke. ERA gikk dermed fra å være et rådgivende organ til å bli et organ med formell beslutningsmyndighet. Fra 2019 av skal byrået få flere oppgaver og overnasjonal myndighet når det gjelder samtrafikk, sikkerhet og sertifisering av førere.

Hva er en forordning?

1. Under eneveldet (1660-1814) betegnelse på lov gitt av kongen og rettet til alle undersåtter.

2. 1940-45 betegnelse på forbud og påbud gitt av den tyske okkupasjonsmakten.

3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett.

Hva er et direktiv?

Et direktiv er en rettsakt vedtatt av ▶Unionsrådet i Den europeiske union (EU) og godkjent av Europaparlamentet. I motsetning til ▶forordninger blir direktiver ikke umiddelbart bindende i medlemslandene. Landene er derimot bundet av målsettingen i direktivene, og er forpliktet til å inkorporere dem i sin nasjonale lovgivning innen en viss frist (se Roma-traktaten art. 189). Gjennom EØS-avtalen er innholdet i en rekke direktiver blitt en del av norsk rett.

Hva er fjerde jernbanepakke?

EUs jernbanepakke IV er delt i en teknisk del og en markedsdel, og består av til sammen seks direktiver og forordninger.

Direktiver og forordninger i jernbanepakke 4.

Teknisk del

Markedsdel

Hva ønsker man å oppnå?

Godkj. av tog og tild. av sikkerhetssertifikat?

Beholde nasjonale krav?

Fritt frem for kommersielle aktører?

Motstand mot Jernbanepakke 4

Slik vi oppfatter det vil Jernbanetilsynet gjennomføre tilsyn av EU-reglene. Men regelverket lages i EU og de endelige beslutningene treffes i EU, også når det gjelder å inndra trafikeringsrett. Rolf Ringdal, NLF

Paradokset er at når vi møter våre kolleger fra østeuropeiske land, så vil de gjerne at nivået på jernbanen der skal bli bedre. Og for dem blir det bedre med disse direktivene. Men for oss blir det dårligere. Jane Sæthre, NJF

22.10.20: Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.

EIM

EIMs formål

EIMs medlemmer og organsisasjon

EIMs medlemmer

Samtrafikkforskriften

Implementerer Interoperabilitetsdirektivet.

Gjennom teknisk harmonisering og gjøre det mulig:

  1. å lette, forbedre og utvikle internasjonale jernbanetransporttjenester,
  2. å bidra til den gradvise gjennomføringen av det indre marked for utstyr og tjenester til bygging, fornyelse, oppgradering og drift av jernbanesystemet,
  3. å bidra til samtrafikkevnen til jernbanesystemet i EØS-området

Roller og ansvar

Følger av sikkerhetsdirektivet og TSI OPE (OPE = drift og trafikkstyring) Ansvar i EUs jernbanesystem

Ansvarsområder for NSA (SJT)

Ansvarsområder for IM og RU

IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)

IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde

Ansvarsfordelingen i sektoren iht. regjeringen

Jernbanedirektoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren.

Bane NOR har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.

Norske tog AS har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.

Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.

Krav til samtrafikk

Interoperabilitetsdirektivet (implementert i Samtrafikkforskriften) setter krav til:

TSI-ene i norsk forskrift

TSI-ene blir norsk forskrift når de tas inn i EØS-avtalene gjennom hjemmel i Samtrafikkforskriften TSI-ene i norsk forskrift

Implementering av TSI-ene

TSI-kravene implementeres i Bane NORs interne regelverk.

TSI-enes struktur og innhold

Kapittel Innhold
Fortale EU-kommisjonens rammeverk
1 Introduksjon, tekniske og geografiske virkeområde
2 Definisjon av delsystemet, grensensitt mot andre delsystemer
3 Grunnleggende krav
4 Grunnleggende parametre for delsystemet med tilhørende krav og grenseverdier
5 Oversikt over samtrafikkomponenter
6 NOBOs samsvarsvurdering
7 Gjennomføring av TSI-en på ny og eksisterende infrastruktur

Delsystemer

Jernbanens delsystemer

TSI-ene

TSI-ene kan deles inn i 2 grupper:

TSI-er for strukturelle delsystemer

Navn Virkeområde
TSI CCS Styring, kontroll og signal langs sporet
Styring, kontroll og signal om bord
TSI INF Infrastruktur, vedlikehold
TSI ENE Energi, vedlikehold
TSI LOC&PAS og TSI WAG Rullende materiell
TSI NOISE Rullende materiell
TSI SRT Infrastruktur, energi, rullende materiell, drift og trafikkstyring, vedlikehold
TSI PRM Infrastruktur, rullende materiell, drift og trafikkstyring, telematikkapplikasjoner

TSI-er for funksjonelle delsystemer

Navn Virkeområde
TSI OPE Drift og trafikkstyring
TSI TAF og TSI TAP Telematikkapplikajsoner

Sertifisering

EF-verifiseringssertifikater for delsystemer

EF-verifiseringserklæringer for delsystemer

EF-erklæringer for samtrafikkomponenter

EF-erklæring for befestigelse

Sertifiseringsorganer

Tredjepartverifisering (sjt.no)

NOBO

NOBO = notified body

DEBO

DEBO = designated body

Tilleggskrav og unntak

Assessment Body (ASBO)

Independent Safety Assessment (ISA)

View page as slide show