Utviklingen av en sikker jernbane
Laget av: Christopher Schive, februar 2017
Topphendelse
Jernbaneulykker kan dele inn i såkalte topphendelser:
avsporing
sammenstøt
tog mot tog
tog mot objekt
brann
påkjørsel
på plattform
på planovergang
i spor
langvarig stans
Ansvarsfordeling i den europeiske jernbane
Ansvar for sikkerhet(stiltak) deles mellom to parter:
infrastrukturforvalter (IM) (Bane NOR)
jernbaneforetak (RU) (NSB, Flytoget, SJ, CargoNet, Hector Rail)
Jernbaneulykker i EU
Jernbaneulykker i Norge
År | Ulykkestype | Antall | Drepte |
2013 | Avsporinger | 2 | 0 |
| Sammenstøt | 1 | 0 |
| Personer på planoverganger/i spor | - | 4 |
2014 | Avsporinger | 3 | 0 |
| Sammenstøt | 0 | 0 |
| Personer på planoverganger/i spor | - | 1 |
2015 | Avsporinger | 2 | 0 |
| Sammenstøt | 2 | 0 |
| Personer på planoverganger/i spor | - | 3 |
2016 | Avsporinger | 2 | 0 |
| Sammenstøt | 2 | 0 |
| Personer på planoverganger/i spor | - | 6 |
Sikkerhetstiltak
Sikkerhetstiltak deles inn i:
Effekt av tiltak
Generelle tiltak
Tekniske tiltak IM
Operative tiltak IM
Tekniske tiltak RU
Operative tiltak RU
Forebyggende tiltak IM
Tekniske barrierer
Dimensjonering og sikring av infrastruktur
Hindre sammenstøt med objekt (stein, jord, is og snø), avsporing pga. solslyng, skinnebrudd eller vindskjevhet (teleskade), avsporings pga. utglidning av fundament eller deformasjoner i bærende konstruksjoner
Forebyggende tiltak:
Drenering
Berg- og snøsikring
Nøytralisering/varig utfesting
Dimensjonering av bærende konstruksjoner
Rød, gul og grønn beredskap avh. av nedbørsmengder
Deteksjon av feil på tog
Deteksjon av feil i infrastruktur
Overvåkning av sporgeometri, skinner, profil og kontaktledning utføres bl.a. vha. målevogner.
Rød, oransje og gul beredskap på bakgrunn av nedbørsmengder
På bakgrunn av målte nedbørsmengder innføres ulike beredskapsnivåer.
Forebyggende tiltak RU (1/2)
Generelt gjelder:
Krav til bruk av materialer i tog
Krav til kontroll av hjul, lager
Krav til boggikonstruksjoner
Krav til lasting (vekt, skjevlast)
Krav til profilkontroll
Video: Brann i ombygget vogn
Forebyggende tiltak RU (2/2)
Tiltak for å forhindre brann:
Konsekvensreduserende tiltak IM (1/2)
Tekniske tiltak:
Tiltak ved avsporing:
Tiltak ved brann:
Motstandsdyktighet mot brann i tunnelstrukturer
Byggematerialets branntekniske egenskaper
Kommunikasjonsmidler i sikre områder
Elektriske anleggs pålitelighet
Konsekvensreduserende tiltak IM (2/2)
Konsekvensreduserende tiltak RU (1/2)
Spesifikke tiltak for å oppdage og kontrollere brann:
Bærbare brannslukningsapparater
Branndeteksjonssystemer
Automatisk brannslukningssystem for godsenheter med disel
Brannsperrer og kontrollsystemer for passasjertog
Brannsperrer og kontrollsystemer for godstog og arbeidsmaskiner
Gjennomgang av tog før kjøring på strekning med særskilte brannobjekter
Konsekvensreduserende tiltak RU (2/2)
Spesifikke tiltak i nødsituasjoner:
Nødbelysningssystem i toget
Røykkontroll
Passasjeralarm og kommunikasjonsmidler
Tiltak for å bedre kjøreevne ved brann
Beredskapstiltak IM
Ved evakuering i tunnel:
Beredskapstiltak RU (1/2)
Tiltak og utstyr ved evakuering:
Nødutganger for passasjerer
Nødutgang fra lokførerrom
Opplæring av ombordpersonale
Lys (lysstaver, lommelykter)
Rømningssnor
Megafon
Beredskapstiltak RU (2/2)
Utstyr ved langvarig stans
Ekstra mat og drikke
Ulltepper
Tiltak for assistert redning
Evakuering innvendig i toget
Evakuering bort fra toget
Forhold som må vurderes:
Sikring av nabospor
Sikring mot berøring av spenningsførende deler
Farer ved avstigning, evakuering og transport
Assistanse til personer med nedsatt funksjonsevne
Evakueringsretning
Etablering av samleplass