Innholdsfortegnelse

View page as slide show

Beredskapsroller i jernbanesystemet

Laget av: JCS 08.10.2015

EUs jernbanesystem

3 parter med hvert sitt ansvarsområde

Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem

Ansvar i EUs jernbanesystem

Ansvarsområder for NSA (SJT)

Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU

IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde

Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2)

IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)

Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2)

RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell

Sentrale beredskapsroller

IM:

RU:

Togleder/vaktleder

Fagleder jernbane

Ombordansvarlig

Lokfører

Skadestedsleder (ansvar RU)

Brannbekjempelse (ansvar RU)

  1. Varsling
  2. Evakuering/redning
  3. Slukking

Relaterte kravdokumenter

Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T

Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer. Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.

Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013

Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:

View page as slide show