lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2014/10/24 13:32]
jcs [Kompetansekrav til opplæringspersonell]
lp_ba:repetisjonskurs_banemontor_-reparator [2023/11/24 13:57] (nåværende versjon)
jcs [Utarbeidet av]
Linje 1: Linje 1:
 ====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør ====== ====== Læreplan: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør ======
- 
  
 ===== Eier av læreplanen ===== ===== Eier av læreplanen =====
  
-JernbaneverketTeknologi+Bane NOR Teknisk regelverk og elkraftsystem 
 +===== Utarbeidet av =====
  
-===== Utarbeidet av =====+Bane NOR, Teknisk regelverk og elkraftsystem
  
-Jernbaneverket, Teknologi 
  
 ===== Kompetansekrav ===== ===== Kompetansekrav =====
  
-Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør+Utdannelse: Fagbrev som banemontør/-reparatør eller bestått eksamen i jernbaneteknikk på bachelor/master-nivå
  
  
-Kurs: Bestått Repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år+Kurs: Bestått repetisjonskurs banemontør/-reparatør hvert 3. år
  
  
-Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse iht. FOR 2002-12-18 nr1678 (Helsekravforskriften, jernbanepersonell)+Helsekrav: Gjennomført helseundersøkelse etter § 2-5 i Forskrift om helsekrav for operativt personell på jernbane og signaler på tog med unntak av krav til fargesans.
  
  
-Kompetansenivå: Nivå 3: Baneteknikk 
  
-===== Agressokode =====+===== Kompetansenivå =====
  
-Eksamenskode teorieksamen<kode fra Agresso> Godkjenner av spor+Nivå 3Baneteknikk
  
-Kurskode: Repetisjonskurs banemontør/-reparatør+===== Kurs- og sertifiseringskode ===== 
 + 
 +Kurskode: 55111 
 + 
 +^  Funksjon  ^  Sertifiseringskode 
 +|Godkjenner av spor|  2035  |
  
 ===== Kurslengde/omfang ===== ===== Kurslengde/omfang =====
Linje 46: Linje 49:
 ===== Innlæringsmål ===== ===== Innlæringsmål =====
  
-**Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor.+**Kompetansemål:** Skal opprettholde kompetanse som gir tillatelse til å sette trafikk på spor
  
 Repetisjon av aktuelle emner innenfor: Repetisjon av aktuelle emner innenfor:
Linje 63: Linje 66:
     * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)     * Kunne bedømme overbygningens tilstand med hensyn til sikker togfremføring (skinne, sville, befestigelse og ballast)
   * Sporveksler   * Sporveksler
-    * Kunne vite om  de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser, samt utføre målinger +    * Kunne vite om  de forskjellige kontrollpunktene og toleransegrenser og utføre målinger 
   * Helsveist spor   * Helsveist spor
     * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet     * Kjenne til hvordan langsgående krefter påvirker sporets stabilitet
Linje 74: Linje 77:
     * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel     * Kjenne bestemmelser for minste tverrsnitt, profiler og middel
     * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger     * Kjenne sikringstiltak og siktkrav for plan-overganger
-  * Digitale verktøy 
-    * Kunne anvende bedriftens digitale verktøy som benyttes i arbeidet  
-    * Kunne anvende Jernbaneverkets tekniske regelverk 
  
-**Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav, samt avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.+**Kunnskapsmål:** Skal kunne bedømme sporets tilstand og kvalitet ut i fra gjeldende regler og krav og avgjøre om trafikk kan settes på sporet og med hvilken hastighet.
  
-**Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter, samt rette feil.+**Ferdighetsmål:** Skal kunne kontrollere sporets geometri og komponenter ved hjelp av riktige måleinstrumenter og rette feil.
  
 ===== Maksimalt antall deltakere ===== ===== Maksimalt antall deltakere =====
Linje 88: Linje 88:
 ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell ===== ===== Kompetansekrav til opplæringspersonell =====
  
-Ett av følgende: +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
-  * Fagbrev som banemontør/banereparatør med 5 års erfaring +
-  * Bachelor innen bygg&anlegg med 3 års erfaring innen jernbaneteknikk +
-  * Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. +
 ===== Prinsipper for prøving/eksamen ===== ===== Prinsipper for prøving/eksamen =====
  
-  * Avsluttende teoretisk eksamen.  Varighet 2 timer, 20 spørsmål (flervalgsoppgaver)+  * Avsluttende teoretisk eksamen.  Varighet 2 timer, 20-40 spørsmål (flervalgsoppgaver)
   * Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse   * Krav til bestått: 80 % korrekt besvarelse
-  * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan tidligst gjennomføres etter 14 dager.+  * Ved ikke bestått resultat på eksamen kan deltaker ikke sette trafikk på spor. Deltaker mister rolle «Godkjenner av spor». Ny eksamen kan avlegges etter avtale med kompetansetilbyder.
   * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres   * Ved ikke bestått 2. gangs eksamen, må nytt Repetisjonskurs banemontør gjennomføres
-  * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk (ikke via nett)+  * Tillatte hjelpemidler: Alle trykte læremidler, kalkulator og Teknisk regelverk
   * Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole   * Etter bestått teoretisk eksamen utstedes kursbevis fra Norsk jernbaneskole
  
 ===== Krav til praksis etter endt opplæring ===== ===== Krav til praksis etter endt opplæring =====
- 
 Ingen Ingen
lp_ba/repetisjonskurs_banemontor_-reparator.1414150372.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)