lp_br:laereplan_fagleder_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2017/03/27 13:14]
mette_ryghseter
lp_br:laereplan_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
-===== Fagleder jernbane ===== 
  
-=== Utpeking og godkjenning ===+===== Tema: Fagleder jernbane (Revidert 18.12.2017) =====
  
-Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale. +**Fagleders jernbanes funksjon og oppgaver**
-   +
-Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, har oppdaterte godkjenninger innen sitt fag og er godkjent som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste. I tillegg til lokal strekningskunnskap skal vedkommende ha gjennomført pålagt opplæring og bestått eksamen i kurs for fagleder jernbane (Mette: sett inn link til læreplan). +
  
-Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøygodkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, GSM-R radio, tiltakskort fagleder jernbane og varslingsliste fra områdets beredskapsplan.+Fagleder jernbane representerer Bane NOR på ulykkesstedet i dialog med nødetatene. Fagleder jernbane skal koordinere de jernbanefaglige aktiviteter på ulykkesstedetsamt bistå innsatsleder under redningsarbeidet. Fagleder jernbane skal utøve sin funksjon i henhold til Bane NORs krav som angitt i styringssystemet og Beredskapsportalen
  
-Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen.+Fagleder Jernbane er bemyndiget til å framskaffe nødvendig utstyr og ressurser på Bane NORs vegne
  
-=== Opplæring ===+**Ordning og dekningsgrad**
  
-Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert 2016 basert på overordnet aktøranalyseLæreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs+Alle driftssatte banestrekninger har en etablert ordning med fagleder jernbane, som dekkes av ressurser ordinær driftsberedskapEn egen ordning er etablert for områdene Oslokorridoren og Øst, der ivaretakelsen av ansvaret løses ved bruk av avklarte ressurser hos både Infrastruktur og Trafikk
  
-Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. +**Utpeking og godkjenning**
  
-Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen.+Banesjef utpeker fagleder jernbane blant eget personale 
  
-I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde.+Betingelse for å bli fagleder jernbane er at vedkommende er ansatt i Bane NOR i områdets ordinære driftsberedskap, har oppdaterte godkjenninger innen sitt fag og er godkjent som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste. I tillegg til lokal strekningskunnskap skal vedkommende ha gjennomført pålagt opplæring og bestått eksamen i kurs for fagleder jernbane (Mette: sett inn link til læreplan)
  
 +Personale som har godkjenning som fagleder jernbane skal ha tilgjengelig godkjent vernetøy, godkjent markeringsvest påtrykt «fagleder jernbane», blå vernehjelm (leder), lykt, mobiltelefon, GSM-R radio, tiltakskort fagleder jernbane og varslingsliste fra områdets beredskapsplan.
  
-==== Læreplan fagleder jernbane ====+Stedfortredere skal ha samme kompetanse og utstyr for å fylle stillingen.
  
-Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av Norsk Jernbaneskole+**Tiltakskort fagleder jernbane****:**** **[[http://orv.jbv.no/beredskap/doku.php?id=kriseledelse:tiltakskort:infrastruktur:fagleder_jernbane|http://orv.Bane NOR.no/beredskap/doku.php?id=kriseledelse:tiltakskort:infrastruktur:fagleder_jernbane]]
  
-=== Eier av læreplanen === +**Funksjonskrav**** som går direkte på faglederens oppgaver****:** 
-Bane NOR, Infrastrukturdirektøren+
  
-=== Utarbeidet av === +Spor skal kunne sikres for adkomst for nødetater
-Leder sikkerhet og miljø +
  
-=== Eksamenskode ===+**Ytelsesmål****ene som er definert for å møte funksjonskravet****: **
  
-Fagleder jernbane 56108 +^ **Ytelsesmål**^**Oslo og omegn**^**By, \\ bynært**^**Høyfjell**^**Øvrig (landlig)**^**Terminal**| 
 +|YTELSESMÅL: Fagleder jernbane må kunne være tilgjengelig for politiets innsatsleder innen politiets forventede utrykningstid.|√|√|√|√|√| 
 +|   - Fagleder jernbane må kunne møte i innsatsleders KO innen X timer etter at denne er varslet:|2t|3t|4t|4t|3t| 
 +|   - Bane NOR skal kunne stille med bistand til transport av hjelp og utstyr fra valgt beredskapsplass innen X timer etter mottatt varsel om alvorlig hendelse eller jernbaneulykke til Togleder:|2t|4t|5,5t|4,5t|4t|
  
-=== Sertifikatkode ===+__Merk__: Ytelsesmålene over er generiske, og er å anse som minimumskrav. På bane- eller objektnivå kan det etableres strengere ytelsesmål basert på objektets beredskapsanalyse. Også disse ytelsesmålene skal fagledere som går vakt for banestrekningen ha kunnskap om.
  
-=== Kurslengde ===+**Opplæring**
  
-|Grunnkurs med generell beredskapsopplæring:|2 dager | +Tiltakskort for fagleder jernbane ble revidert i 2017 basert på overordnet aktøranalyse. Læreplan og opplæringsplan er revidert på bakgrunn av dette. Alt nytt personell skal derfor innen 2017 ha gjennomgått ny opplæring uavhengig av tidligere gjennomførte kurs. 
-|El- sikkerhets opplæring for fagleder jernbane: |1 dag | +
-|Repetisjonskurs|2 dager |+
  
-=== Målgruppe ===+Minimumskrav til opplæring er et todagers grunnkurs med generell beredskapsopplæring for fagleder jernbane. De som skal utøve funksjonen på elektrifisert strekning skal i tillegg gjennomføre et ettdagskurs i el-sikkerhet for å kunne fungere som leder for elsikkerhet (LFS) etter nærmere beskrivelse i tiltakskortet. 
  
-Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. +Repetisjonskurs gjennomføres hvert tredje år, eller dersom det skjer vesentlige endringer i krav til kompetanse eller utførelse av funksjonen.
- +
-=== Betingelse=== +
- +
-  * Kandidaten må være ansatt i Bane NOR +
-  * Kandidaten må ha gyldige godkjenninger innen sitt fag +
-  * Kandidaten skal være en del av ordinær driftsberedskap +
-  *  +
-=== Krav til forkunnskaper === +
- +
-  * Operativ driftserfaring på jernbanen  +
-  * Strekningskompetanse +
-  * Kjennskap til trafikkavvikling på strekningen +
-  * Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV), eller godkjent sikkerhetstjeneste +
- +
-=== Kompetanse etter gjennomført kurs === +
- +
-Skal kunne forstå, samhandle og koordinere jernbanefaglig innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested ovenfor innsatsleder, togledelse og områdets kriseledelse for hendelser eller ved Bane NORs infrastruktur.  +
- +
-=== Godkjenningsperiode === +
- +
-Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder  +
- +
-  * Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), førstehjelp og strekningskunnskap hver 12. måned +
- +
-=== Gjennomføring === +
- +
-  * Teoretisk og praktisk gjennomføring +
-  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget +
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole +
- +
-=== Eksamen === +
- +
- +
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| +
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| +
- +
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. +
- +
-Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.  +
- +
-=== Kontinuasjon === +
- +
-|Grunnkurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time*| +
-|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, maks. ½ time| +
- +
-*= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. +
- +
-Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset.  +
- +
-Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.  +
- +
-==== Krav til instruktører ==== +
- +
-=== Ansatte i BaneNOR === +
- +
-  * Bestått kurs Grunnkurs beredskap +
-  * Bestått kurs Repetisjonskurs beredskap i tråd med etablert krav om intervall +
-  * Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene +
-  * Inngående kjennskap til Bane NORs regime for beredskap +
-  * Gode pedagogiske evner +
- +
-=== Eksternt instruktørpersonell === +
- +
-  * Brukt som instruktør på aktuelt tema i egen organisasjon +
-  * Erfaring fra innsats på skadested +
-  * Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap  +
- +
-==== Læringsmål ==== +
- +
-Kandidaten skal forstå:  +
- +
-  * sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (KO) +
-  * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet  +
-  * de ulike rollene og organisering på et skadested +
-  * lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver +
-  * hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres +
-  * hovedinnholdet i RID regelverket +
-  * merking av farlig gods +
-  * hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last +
- +
-Kandidaten skal kjenne til:  +
- +
-  * hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder +
-  * hovedprinsippene for proaktiv ledelse +
-  * hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser +
-  * granskning av uønskede hendelser  +
-  * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner +
-  * kommunikasjon med media ved ulykker i på jernbanen +
-  * farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes +
-  * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/oppbevares på Bane NORs infrastruktur +
-  * normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse +
-  * prinsippene for hvordan et skadested organiseres +
-  * hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger)+
  
 +I tillegg skal kandidaten gjennomgå lokal kjentmannsrunde.
  
 +\\
lp_br/laereplan_fagleder_jernbane.1490613279.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)