Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
— |
lp_sa:akseltellere_clearguard_acm_300 [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ====== Læreplan: Togdeteksjon Siemens akseltellere Clearguard ACM 300 og ZP D 43 ====== | ||
+ | |||
+ | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
+ | Bane NOR | ||
+ | |||
+ | ====== Utarbeidet av ====== | ||
+ | |||
+ | Bane NOR, Infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== | ||
+ | |||
+ | ^ Funksjon | ||
+ | | Kontrollør | Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører | 88??? | 81?? | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør |::: | ||
+ | | Sluttkontrollør F |Grunnkurs for sluttkontrollører | 88??? | 81?? | | ||
+ | | Kontrollør og sikkerhetskontrollør | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Kurslengde ====== | ||
+ | * Grunnkurs: 2,5 dager | ||
+ | * Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. | ||
+ | |||
+ | ====== Målgruppe ====== | ||
+ | * Kontrollør signal | ||
+ | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
+ | * Sluttkontrollør signal F | ||
+ | |||
+ | ====== Krav til forkunnskaper ====== | ||
+ | * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør | ||
+ | |||
+ | eller | ||
+ | |||
+ | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører. | ||
+ | |||
+ | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
+ | |||
+ | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet eller kunnskap til å utføre kontroller av systemet. | ||
+ | |||
+ | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | * 2 år og 2 måneder | ||
+ | |||
+ | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
+ | |||
+ | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling | ||
+ | * Deltakelse på førstehjelp | ||
+ | * Bestått kurs i NEK 400 | ||
+ | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | ||
+ | |||
+ | For Sluttkontrollører gjelder også: | ||
+ | |||
+ | * Bestått “Sluttkontrollørkurs” | ||
+ | |||
+ | ====== Gjennomføring ====== | ||
+ | * E-læring. Teoretisk gjennomgang av oppbyggingen og funksjoner i et akseltellersystem | ||
+ | * Praktisk trening i lab | ||
+ | * montering av skinnekontakt med kabler til evalueringsenhet | ||
+ | * justering av tellepunkt | ||
+ | * bruk av vedlikeholds-pc | ||
+ | * feilretting | ||
+ | |||
+ | ====== Maks antall deltakere ====== | ||
+ | |Grunnkurs| | ||
+ | |Repetisjonskurs| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Eksamen ====== | ||
+ | |Grunnkurs|Praktisk/ | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk/ | ||
+ | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Kontinuasjon ====== | ||
+ | |Grunnkurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
+ | |||
+ | Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
+ | |||
+ | ====== Krav til instruktørpersonell ====== | ||
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
+ | ====== Mål ====== | ||
+ | |||
+ | ==== Alle kontrollfunksjoner ==== | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå: | ||
+ | * oppbygging og funksjonalitet | ||
+ | * hvilke forhold og arbeidsoppgaver som påvirker trafikksikkerheten | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | * utføre kontroller i anlegget iht. sertifisering | ||
+ | * anvende Teknisk regelverk | ||
+ | |||
+ | ==== Kontrollører og sikkerhetskontrollører ==== | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | * utføre preventivt vedlikehold | ||
+ | * utføre korrektivt vedlikehold |