Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_sa:drivmaskin_clamplock [2017/09/11 16:55] |
lp_sa:drivmaskin_clamplock [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ====== Læreplan: Drivmaskin Clamplock ====== | ||
+ | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
+ | |||
+ | Bane NOR, Infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | ===== Utarbeidet av ===== | ||
+ | |||
+ | Bane NOR, Infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | ===== Kurs- og sertifikatkoder ===== | ||
+ | |||
+ | ^ Funksjon | ||
+ | | Sporvekselkontrollør| Grunnkurs | 88442 | 8440 | | ||
+ | | Kontrollør |::: | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør |::: | ||
+ | | Alle funksjoner | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Kurslengde ===== | ||
+ | * Grunnkurs: 1 dag | ||
+ | * Repetisjonskurs: | ||
+ | |||
+ | Grunnkurs og repetisjonskurs er å anse som samme kurs. | ||
+ | |||
+ | ===== Målgruppe ===== | ||
+ | * Sporvekselkontrollør | ||
+ | * Kontrollør signal | ||
+ | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
+ | |||
+ | ===== Krav til forkunnskaper ===== | ||
+ | * Fagbrev i signalfaget | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i signalfag for ingeniører | ||
+ | eller | ||
+ | * Bestått kurs i mekanisk kompetanse | ||
+ | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== | ||
+ | |||
+ | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. | ||
+ | |||
+ | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
+ | |||
+ | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | ||
+ | |||
+ | * 5 år og 2 måneder | ||
+ | |||
+ | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
+ | |||
+ | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling | ||
+ | * Deltakelse på førstehjelp | ||
+ | * Bestått kurs i NEK 400 | ||
+ | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | ||
+ | |||
+ | ===== Gjennomføring ===== | ||
+ | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | ||
+ | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
+ | * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør iht. [[retningslinjer: | ||
+ | ===== Maks antall deltakere ===== | ||
+ | |Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| | ||
+ | |Repetisjonskurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis| | ||
+ | |||
+ | ===== Eksamen ===== | ||
+ | |Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time| | ||
+ | |||
+ | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
+ | |||
+ | ===== Kontinuasjon ===== | ||
+ | |Grunnkurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |Repetisjonskurs|Praktisk eksamen| | ||
+ | |||
+ | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
+ | |||
+ | Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | ||
+ | |||
+ | ===== Krav til instruktørpersonell ===== | ||
+ | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Mål ===== | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal forstå: | ||
+ | |||
+ | * oppbyggingen av drivmaskinen | ||
+ | * bruken av og funksjonen til drivmaskinen | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget | ||
+ | * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen | ||
+ | |||
+ | Kandidaten skal kunne: | ||
+ | |||
+ | * foreta bytte av komponenter |