lp_sa:mekanisk_kompetansekurs

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:mekanisk_kompetansekurs [2013/11/28 09:16]
jcs opprettet
lp_sa:mekanisk_kompetansekurs [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
-Læreplan  +====== LæreplanMekanisk kompetanse signal ======
-Mekanisk kompetansekurs+
  
 Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.  Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. 
Linje 6: Linje 5:
  
   
-Eier av læreplanen JernbaneverketTeknologi +===== Kravstiller ===== 
-Utarbeidet av Christopher Schive + 
-Eksamenskode  +Bane NOR,  Drift og teknologiSignalteknologi 
-Sertifikatkode  + 
-  Sporvekselkontrollør:  +===== Forvalter ===== 
- Kontrollør signal:  + 
- Sikkerhetskontrollør signal:  +Bane NOR,  Drift og teknologi, Konsepter 
- Sluttkontrollør F:  + 
- Sluttkontrollør S: +===== Kurskoder ===== 
 + 
 +^ Kurs ^  Kode  ^ 
 +| Mekanisk kompetanse signal |  87040  | 
 +| Repetisjonskurs mekanisk kompetanse signal |  87041  |
   
-Kurslengde  +===== Kurslengde ===== 
- Grunnkurs  + 
-Repetisjonskurs 24 dager +Grunnkurs: 24 dager 
-4 dager + 
-Målgruppe Kandidater som ønsker kompetanse for å utføre arbeidsoppgaver som sporvekselkontrollør. +Repetisjonskurs: 4 dager 
-Betingelse Kravet til eksamen for de inkluderte læreplanene prøves i eksamen for Mekanisk kompetansekurs+ 
-Krav til forkunnskaper • Minst 2 årsverk i arbeid rettet mot JBVs signalanlegg +===== Målgruppe ===== 
-Eller + 
-• Fagarbeider som banemontør og minst 1 årsverk i arbeid rettet mot JBVs signalanlegg. +  * Personale som skal arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur 
-Kompetanse etter gjennomført kurs Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i JBVs infrastruktur, med spesielt fokus på sporveksler.  + 
-Godkjenningsperiode Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: +===== Betingelse ===== 
-2 år og 2 måneder for grunnkurs + 
-5 år og 2 måneder for repetisjonskurs+Eksamen for Mekanisk kompetansekurs skal også dekke det relevante innholdet i eksamen for de læreplanene som inngår
 + 
 +===== Krav til forkunnskaper ===== 
 + 
 +  * fagbrev som banemontør 
 + 
 +eller 
 + 
 +  * annen relevant utdanning og erfaring 
 + 
 +===== Kompetanse etter gjennomført kurs:===== 
 + 
 +  * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig med arbeidsoppgaver knyttet til mekanikk i signalanlegg i Bane NORs infrastruktur.  
 + 
 +===== Godkjenningsperiode ===== 
 + 
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 
 + 
 +  * 2 år og 2 måneder for grunnkurs 
 +  5 år og 2 måneder for repetisjonskurs
  
 Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
-• Bestått FSE med signalfaglig vinkling 
-• Deltakelse på førstehjelp 
-• Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt”  
-Gjennomføring • Teoretisk og praktisk gjennomføring.  
-• Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. 
-• Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. 
-Maks antall deltakere Grunnkurs  
-Repetisjonskurs 6 deltakere 
-6 deltakere 
-Eksamen Grunnkurs og  
  
-Repetisjonskurs Skriftlig eksamen, ca 3 timer +  +  * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt”  
-Praktisk prøve ca 6 timer + 
-Flervalgseksamen, ca 1 time +  +===== Gjennomføring ===== 
-Praktisk prøve ca 1,5 timer + 
- Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. +  * Teoretisk og praktisk gjennomføring.  
-Kontinuasjon Grunnkurs  Skriftlig eksamen, ca timer +  +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. 
-Praktisk prøve ca timer +  * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetansetilbyder. 
- Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. +   
 + 
 + 
 +===== Maks antall deltakere ===== 
 + 
 +|Grunnkurs|6 deltakere| 
 +|Repetisjonskurs|6 deltakere| 
 + 
 +===== Eksamen ===== 
 + 
 +|Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca3 timer + Praktisk prøve ca6 timer| 
 +|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, ca 1 time + Praktisk prøve ca1,5 timer
 + 
 +Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. 
 + 
 +===== Kontinuasjon ===== 
 + 
 +|Grunnkurs|Skriftlig eksamen, ca. 3 timer + Praktisk prøve ca. 6 timer
 + 
 +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
  
 Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.
-Krav til instruktørpersonell • Instruktør må være godkjent som signalmontør eller sporvekselkontrollør. 
-• Instruktører må ha minst 4 ukeverk pr. år i driftsrelaterte eller prosjekteringsrelaterte arbeidssituasjoner. 
-• Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi i opplæringen. Godkjente lærere gis egne sertifiseringer for dette. Oversikt over alle sertifiserte lærere vil være tilgjengelig i Agresso JBV innen 30. juni 2014. 
  
-Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører h.h.t gjeldende regelverk for dette.+ 
 +===== Praksis etter endt opplæring ===== 
 + 
 +Ivaretas med kurs Regler for kontroll signal 
 +===== Krav til instruktørpersonell ===== 
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]]. 
 +===== Mål ===== 
 + 
 +Kandidaten skal forstå:  
 +  * bruken av Teknisk regelverk  
 +  * farer ved elektriske anlegg  
 + 
 +Kandidaten skal kjenne til: 
 +  * hensikten med signaltegninger benyttet i Bane NOR infrastruktur. 
 +  * funksjonene og grensesnittene til sikringsanlegg 
 +  * funksjonene og grensesnittene til togdeteksjon  
 +  * funksjonene og grensesnittene til ATC 
 +  * funksjonene og grensesnittene til veisikringsanlegg 
 +  * FSE 
 +  * enkel elektroteknikk  
 +  * relevant måleteknikk og bruk av elektriske måleinstrumenter 
 +  * farene med feil håndtering av batterianlegg 
 +  * batterianleggets funksjoner 
 + 
 +Kandidaten skal kunne: 
 + 
 +  * utføre kontroller som sporvekselkontrollør 
 +  * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner i veisikringsanlegg, herunder bomdrivmaskiner 
 +  * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med drivmaskiner 
 +  * montere, vedlikeholde og kontrollere mekaniske installasjoner forbundet med låse- og kontrollsystemer 
 +  * montere baliser 
 +  * metodikk for legging av kabel 
 +  * bruke relevante mekaniske måleinstrumenter  
 + 
 +Relevant innhold fra følgende læreplaner inngår  
 + 
 +  * Sporvekseldrivmaskin Alstom MET  
 +  * Drivmaskin Siemens ITS 710 
 +  * Sporvekseldrivmaskin Siemens Bsg 9 
 +  * Sporsperredrivmaskin Bela 
 +  * Relebasert veisikrings- og varslingsanlegg m/batterianlegg  
 +  * Låse- og kontrollsystemer for sporsperre og sporveksler 
  
lp_sa/mekanisk_kompetansekurs.1385626612.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)