lp_sa:signalfag_for_ingeniorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2019/05/15 15:12]
jcs [Kontinuasjon]
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2024/02/26 09:17] (nåværende versjon)
waja [Eksamen/vurdering]
Linje 18: Linje 18:
 ===== Kurslengde ===== ===== Kurslengde =====
  
-Kursets varighet er ca. 20 dager. Det tilkommer em prosjektoppgave med anslått varighet 10 dager. Det kan også tilkomme andre kurs som ytterligere øker det totale omfanget.+Kursets varighet er 30 dager, inklusive eksamen og prosjektoppgave.
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal
 eller eller
-  * De som skal bli sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør+  * De som skal bli funksjonskontrollør signal eller sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør
  
 ===== Betingelse ===== ===== Betingelse =====
Linje 29: Linje 29:
  
 ===== Krav til forkunnskaper ===== ===== Krav til forkunnskaper =====
-  * Bachelor +  * Ingeniør (universitet eller høyskole med elektroteknisk fagretning)  
 +eller 
 +  * Tekniker (fagskole eller elektrotekniske fagretninger)
 eller eller
   * Fagbrev i signalmontørfaget   * Fagbrev i signalmontørfaget
  
 ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== ===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
-Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. +Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. Kurset skal gi kandidatene en innføring i signalfaget, og kandidatene skal etter gjennomført kurs ha tilegnet seg en grunnleggende forståelse for komponentene som et signalsystem er bygget opp av. Kandidaten skal være kjent med arbeidsprosesser signal, deres hensikt og hvordan de oppfyller relevante RAMS-standarder. Kandidatene skal også  kjenne til hvordan togframføring skjer i praksis gjennom kjennskap til relevant regelverk og hvordan systemer bygges opp for å oppnå sikker og effektiv togframføring. 
  
 ===== Godkjenningsperiode ===== ===== Godkjenningsperiode =====
Linje 50: Linje 53:
 ===== Eksamen/vurdering ===== ===== Eksamen/vurdering =====
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-| Eksamen                                              | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver.  | Vurderes med karakterskala A-F  |+| Eksamen                                             | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver.  | Vurderes med karakterskala A-F  |
 | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe  | Felles vurdering av gruppen                                                                | Vurderes bestått/ikke bestått   | | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe  | Felles vurdering av gruppen                                                                | Vurderes bestått/ikke bestått   |
- +Kandidater med fagbrev i signalmontørfaget er fritatt fra skriftlig eksamen.
-  Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.+
    
 +Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.
 + 
 +Eksamen skal dekke sentrale deler av læreplanen/enkeltmodulene i kurset og gjenspeile formålet med kurset. Den skal ha tydelige og klare oppgaver slik at kandidaten kan bruke tillatte hjelpemidler (undervisningsmateriell, kompendier, internett, Banenettet ol.) på en fornuftig måte. Kandidat og sensor må i størst mulig grad, kunne få en felles forståelse av hvilken kompetanse som prøves.
 +
 ===== Kontinuasjon ===== ===== Kontinuasjon =====
 Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.  Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager. 
Linje 64: Linje 70:
 Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt. Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
 ===== Fravær ===== ===== Fravær =====
-Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.+Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset.
  
 ===== Krav til instruktørpersonell ===== ===== Krav til instruktørpersonell =====
   * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].   * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
 ===== Mål for grunnmodul ===== ===== Mål for grunnmodul =====
-==== Historisk utvikling og jernbaneterminologi ==== 
- 
-Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Grunnleggende jernbanebegreper 
-  * Historisk utvikling i signalanlegg 
-  * Historisk utvikling i hastighetsovervåkning 
  
 ==== Trafikk ==== ==== Trafikk ====
  
 Kandidaten skal kjenne til:  Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling +  * Jernbanens historie i Norge 
- +  * Signalanleggets rolle for togframføring/ hva signalanlegget skal løse (sluttbrukerperspektivet)
-Kandidaten skal forstå: +
-  * Togframføring i praksis, herunder simulator, modelljernbane og stillerapparat+
   * Ulike roller innen trafikkavvikling   * Ulike roller innen trafikkavvikling
-  * Bruken av skjematisk plan og forriglingstabell og betydningen av disse+  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk) 
 +  * Togframføring med ERTMS 
 +  * Togframføring i praksis.
  
-==== Grunnleggende sikkerhet ====+ 
 +==== Prinsipper for signalanlegg ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * RAMS-standardene +  * Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS
-  * Bane NORs arbeidsprosesser +  * Grunnleggende prinsipper for signalanlegg, herunder sikringsanlegg, togdeteksjon, sporvekselutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg  
-  * Sikkerhetsstyring +  * Ulike typer av signalanlegg
-  * Forskriftskrav for ibruktakelse av anlegg +
-  * Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA+
-  * Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis +
-  * Dagens trusselbilde i forbindelse med security/sikring i Bane NOR+
  
-Kandidaten skal kunne+==== Praksis ==== 
-  * Sende melding og søknad + 
-  * Utarbeide RAMS-dokumentasjon, herunder styrende dokumenter, systemdefinisjon, RAM-analyse og kravspesifikasjon+Kandidaten skal kjenne til
 +  * De ulike komponentene i et signalanlegg 
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
-  * Innhold og gjennomføring av en risikoanalyse +  * Togframføring praksis 
-  * Roller i og tilknyttet prosjekter og godkjenningsprosess/-aktiviteter +
-  * Hensikten med sikkerhetsbevis+
  
- +==== Regelverk og engineering guidelines====
-==== Regelverk ====+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, trafikkregelverket og andre relevante regelverk +  * Sammenhengen mellom teknisk regelverk, engineering guidelines  og andre regelverk 
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, tekniske spesifikasjoner og veiledninger+  
 +Kandidaten skal forstå: 
 +  * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordningdistribusjon og revisjon
  
 Kandidaten skal kunne:  Kandidaten skal kunne: 
-  * Benytte Teknisk regelverk+  * Benytte Teknisk regelverk og engineering guidelines.
  
-Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks +==== Verktøy for prosjektgjennomføring ====
-  * Hensikt +
-  * Omfang +
-  * Inndeling +
-  * Gyldighet +
-  * Dispensasjonsordning +
-  * Distribusjon og revisjon+
  
-==== Prosjektgjennomføring ====+Kandidaten skal kunne: 
 +  * Benytte Autocad og NRV til enkle prosjekteringsoppgaver  
 + 
 +==== Innføring i arbeidsprosesser for signal  ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Prosessen fra prosjektbestilling til -utredning+  * RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser 
 +  * Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser 
 +  * De ulike planfasene, og viktigste leveranser i disse
  
-Kandidaten skal forstå+Kandidaten skal kunne
-  * Oppgavene planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon +  * Navigere signals arbeidsprosesser
-  * Rollene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan, samt produksjon+
  
-==== Prosjektering ====+==== Systemdefinisjon ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * ProArc +  * Kontroll av grunnlagsdata 
-  * Banedata innsyn +  * Systemdefinisjon  
-  * Strekningsanalyse (målevogn) +  * Sikkerhetsanalyse 
-  * Dokumenthåndteringsprogram (saksrom)+  * Melding til SJT
  
 Kandidaten skal kunne: Kandidaten skal kunne:
-  * Bruke databasert tegneverktøy til enkle oppgaver+  * Utarbeide enkel systemdefinisjon
  
-==== Sikringsanlegg/forrigling ====+==== Kravspesifikasjon==== 
 + 
 +Kandidaten skal kjenne til: 
 +  * Hensikten med og innholdet i en kravspesifikasjon, herunder forriglingstabell, skjematisk plan, ATC-kodetabell, kravsporingsmatrise og trafikal godkjenning 
 + 
 +==== Skjematisk plan og forriglingstabell/forriglingsparametre ==== 
 + 
 +Kandidaten skal kjenne til:  
 +  * Ulike typer av skjematiske planer 
 +  * Prinsipper for togveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for skifteveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for lokalområder, samt frigiving og oppheving av disse  
 +  * Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne 
 +  * Prinsipper for MA (movement authority) 
 +  * Prinsipper for SH (shunting) 
 +  * Prinsipper for TSA (temporary shunting area) , PSA (permanent shunting area) 
 +  * Prinsipper for WA (working area) 
 +  * Kravsporing
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
-  * Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, herunder togdeteksjon, sporveksel- og sporsperreutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg +  * Bruken og betydning av skjematiske planer  
-  * Forriglingsutrustning, herunder: +  * Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne
-    * Hva som styrer en sporveksel (kjenne til migrasjon mellom eksiterende anlegg og ERTMS/Siemens drivmaskin) +
-    * Innstilling og utløsning av togveier +
-    * Innstilling og utløsning av linjeblokk +
-    * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk +
-    * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon +
-    * Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg +
-    * Lokal forrigling versus sentral forrigling +
-    * Relebaserte sikringsanlegg versus programvarebaserte sikringsanlegg / programvarebaserte sikringsanlegg med ERTMS standard+
  
-==== Veisikringsanlegg ====+Kandidaten skal kunne: 
 +  * Prosjektere endringer på skjematisk plan for konvensjonelle systemer og ERTMS.  
 +  * Prosjektere endring på forriglingstabell (konvensjonell) og forriglingsparametere (ERTMS).
  
-Kandidaten skal kjenne til: +==== Forriglingsutrustning ==== 
-  * Ulike type veisikringsanlegg + 
-  Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget +Kandidaten skal kjenne til:  
-  Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsningsfeltene +  * Relebaserte sikringsanlegg  
-  Batterianleggets funksjoner +    Releteknikk (grunnleggende)  
-  * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg+    Sikkerhetsreleer  
 +    Manøversats  
 +    * Linjeblokk  
 +  * Elektroniske sikringsanlegg  
 +    * Moduler 
 +    * Undersystemer 
 +    * Grensesnitt
  
 ==== Hastighetsovervåking ==== ==== Hastighetsovervåking ====
  
-Kandidaten skal kjenne til: +Kandidaten skal kjenne til:
   * Grunnbegreper og systemforståelse   * Grunnbegreper og systemforståelse
   * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter   * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
-  * Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse +  * Midlertidig hastighetsnedsettelse 
   * Lenking av signalbalisegrupper   * Lenking av signalbalisegrupper
   * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper   * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
Linje 181: Linje 194:
   * Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning   * Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning
   * ATC versus ETCS   * ATC versus ETCS
 +  * RBC
  
 ==== Betjeningsanlegg ==== ==== Betjeningsanlegg ====
Linje 193: Linje 207:
   * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg   * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg
   * Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse   * Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse
 +
 +==== Togdeteksjon ====
 +
 +Kandidaten skal kjenne til:
 +  * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon
 +    * Ulike typer av togdeteksjon 
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
 +
 +==== Veisikringsanlegg ====
 +
 +Kandidaten skal kjenne til:
 +  * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget
 +    * Ulike type veisikringsanlegg 
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
 +
 +==== Lyssignaler ====
 +
 +Kandidaten skal kjenne til:
 +  * Oppbyggingen av og funksjonen til lyssignaler
 +    * Ulike typer av lyssignaler
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
 +
 +==== Sporveksler, drivmaskin ====
 +
 +Kandidaten skal kjenne til:
 +  * Oppbygning av og funksjonen til sporveksler og drivmaskin
 +    * Ulike typer av sporveksler/drivmaskiner
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
 +
 +==== Prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon ====
 +
 +Kandidaten skal kjenne til:
 +  * Hva aktiviteten «prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon» innebærer
 +    * Omfang
 +    * Leveranser
 +    * Metodikk
 +    * Sjekklister og instrukser
 +  * Kontroll av dokumentasjon fra ekstern systemleverandør 
 +  * Hensikten med validering og hvordan underlag som prosjektering er relevant for dette
 +  * Hensikten med og prinsipper for faseplaner
 +
 +==== Viktige milepæler i produksjonsfasen ====
 +
 +Kandidaten skal forstå:
 +  * Roller og aktiviteter i forbindelse med sluttkontroll/test og idriftsettelse for ulike anleggstyper (relebaserte, elektroniske, ERTMS)
 +  * Hensikt og formål med godkjenning som bygget
 +
 +
  
  
lp_sa/signalfag_for_ingeniorer.1557925950.txt.gz · Sist endret: 2019/05/15 15:12 av jcs