lp_sa:signalfag_for_ingeniorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2018/11/23 11:00]
jcs [Mål for grunnmodul]
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2024/02/26 09:17] (nåværende versjon)
waja [Eksamen/vurdering]
Linje 12: Linje 12:
  
 ===== Kurskoder ===== ===== Kurskoder =====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-^ Kurs ^  Kode  +^ Kurs                      ^  Kode   
-| Signalfag for ingeniører retning konversjonelle anlegg |  87016  | +| Signalfag for ingeniører  |  87016  |
-| Signalfag for ingeniører retning ERTMS |  87026  |+
  
 ===== Kurslengde ===== ===== Kurslengde =====
  
-Kurset består av 1 grunnmodul og 1 tilvalgsmodul. +Kursets varighet er 30 dagerinklusive eksamen og prosjektoppgave.
- +
-^  Kursdel  ^  Modulnavn  ^  Varighet +
-| Grunnmodul | Signalteknikk | 20,5-22,5 dager | +
-| Tilvalgsmodul | Relebaserte systemer og ATC | 10 dager | +
-| Tilvalgsmodul | Grunnleggende prinsipper for ERTMS | 9 dager | +
- +
-I grunnmodulen tilkommer en prosjektoppgave med anslått varighet 9 dager.+
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal
 eller eller
-  * De som skal bli sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør+  * De som skal bli funksjonskontrollør signal eller sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør
  
 ===== Betingelse ===== ===== Betingelse =====
Linje 37: Linje 29:
  
 ===== Krav til forkunnskaper ===== ===== Krav til forkunnskaper =====
-  * Bachelor +  * Ingeniør (universitet eller høyskole med elektroteknisk fagretning)  
 +eller 
 +  * Tekniker (fagskole eller elektrotekniske fagretninger)
 eller eller
   * Fagbrev i signalmontørfaget   * Fagbrev i signalmontørfaget
  
 ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== ===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
-Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. +Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. Kurset skal gi kandidatene en innføring i signalfaget, og kandidatene skal etter gjennomført kurs ha tilegnet seg en grunnleggende forståelse for komponentene som et signalsystem er bygget opp av. Kandidaten skal være kjent med arbeidsprosesser signal, deres hensikt og hvordan de oppfyller relevante RAMS-standarder. Kandidatene skal også  kjenne til hvordan togframføring skjer i praksis gjennom kjennskap til relevant regelverk og hvordan systemer bygges opp for å oppnå sikker og effektiv togframføring. 
  
 ===== Godkjenningsperiode ===== ===== Godkjenningsperiode =====
Linje 57: Linje 52:
  
 ===== Eksamen/vurdering ===== ===== Eksamen/vurdering =====
- +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe | Felles vurdering av gruppen | Vurderes bestått/ikke bestått | +Eksamen*                                              | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver.  | Vurderes med karakterskala A-F  
-| Modul 1 | Skriftlig eksamen (4 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver|Vurderes med karakterskala A-F | +Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe  Felles vurdering av gruppen                                                                | Vurderes bestått/ikke bestått   
-Modul 2 Skriftlig eksamen (2 timer) (en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver) |Vurderes med karakterskala A-F +Kandidater med fagbrev signalmontørfaget er fritatt fra skriftlig eksamen.
- +
-  Prosjektoppgaven må bestås for å kunne avlegge eksamen modul 2 +
-  * Eksamen i modul 1 må bestås for å kunne avlegge eksamen i modul 2+
    
 +Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.
 + 
 +Eksamen skal dekke sentrale deler av læreplanen/enkeltmodulene i kurset og gjenspeile formålet med kurset. Den skal ha tydelige og klare oppgaver slik at kandidaten kan bruke tillatte hjelpemidler (undervisningsmateriell, kompendier, internett, Banenettet ol.) på en fornuftig måte. Kandidat og sensor må i størst mulig grad, kunne få en felles forståelse av hvilken kompetanse som prøves.
 +
 ===== Kontinuasjon ===== ===== Kontinuasjon =====
 Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.  Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager. 
Linje 70: Linje 66:
 Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt.  Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt. 
  
-Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. +Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset, men må gjennomføres innen 2 mnd. 
  
 Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt. Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.
 ===== Fravær ===== ===== Fravær =====
-Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset. Fraværsmelding med årsak leveres skolen. Ekstra arbeidsoppgaver kan gis for å kompensere for fravær.+Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset.
  
 ===== Krav til instruktørpersonell ===== ===== Krav til instruktørpersonell =====
   * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].   * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
 ===== Mål for grunnmodul ===== ===== Mål for grunnmodul =====
-==== Historisk utvikling og jernbaneterminologi ==== 
- 
-Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Grunnleggende jernbanebegreper 
-  * Historisk utvikling i signalanlegg 
-  * Historisk utvikling i hastighetsovervåkning 
  
 ==== Trafikk ==== ==== Trafikk ====
  
-Kandidaten skal forstå+Kandidaten skal kjenne til:  
-  * Togframføring praksis, herunder simulator, modelljernbane og stillerapparat+  * Jernbanens historie Norge 
 +  * Signalanleggets rolle for togframføring/ hva signalanlegget skal løse (sluttbrukerperspektivet)
   * Ulike roller innen trafikkavvikling   * Ulike roller innen trafikkavvikling
-  * Bruken av skjematisk plan og forriglingstabell og betydningen av disse+  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk) 
 +  * Togframføring med ERTMS 
 +  * Togframføring i praksis.
  
-Kandidaten skal kjenne til:  
-  * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling 
  
-==== Grunnleggende sikkerhet ====+==== Prinsipper for signalanlegg ====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * RAMS-standardene +  * Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS
-  * Bane NORs arbeidsprosesser +  * Grunnleggende prinsipper for signalanlegg, herunder sikringsanlegg, togdeteksjon, sporvekselutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg  
-  * Sikkerhetsstyring +  * Ulike typer av signalanlegg
-  * Forskriftskrav for ibruktakelse av anlegg +
-  * Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA+
-  * Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis +
-  * Dagens trusselbilde i forbindelse med security/sikring i Bane NOR+
  
-Kandidaten skal kunne+==== Praksis ==== 
-  * Sende melding og søknad + 
-  * Utarbeide RAMS-dokumentasjon, herunder styrende dokumenter, systemdefinisjon, RAM-analyse og kravspesifikasjon+Kandidaten skal kjenne til
 +  * De ulike komponentene i et signalanlegg 
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
-  * Innhold og gjennomføring av en risikoanalyse +  * Togframføring praksis 
-  * Roller i og tilknyttet prosjekter og godkjenningsprosess/-aktiviteter +
-  * Hensikten med sikkerhetsbevis+
  
 +==== Regelverk og engineering guidelines====
  
-==== Regelverk ==== +Kandidaten skal kjenne til
- +  * Sammenhengen mellom teknisk regelverk, engineering guidelines  og andre regelverk 
-Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks:  +  
-  * Hensikt +Kandidaten skal forstå: 
-  * Omfang +  * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon
-  * Hoveddeler +
-  * Ulike bøker +
-  * Gyldighet +
-  * Dispensasjonsordning +
-  * Distribusjon og revisjon+
  
 Kandidaten skal kunne:  Kandidaten skal kunne: 
-  * Benytte Teknisk regelverk+  * Benytte Teknisk regelverk og engineering guidelines.
  
-Kandidaten skal kjenne til: +==== Verktøy for prosjektgjennomføring ====
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, trafikkregelverket og andre relevante regelverk +
-  * Sammenhengen mellom Teknisk regelverk, tekniske spesifikasjoner og veiledninger+
  
 +Kandidaten skal kunne:
 +  * Benytte Autocad og NRV til enkle prosjekteringsoppgaver 
  
-==== Programvareteknikk ==== +==== Innføring i arbeidsprosesser for signal  ====
- +
-Varighet: 1 dag +
- +
-Kandidaten skal forstå: +
-  * Programvarebaserte systemer +
-  * Programvareteknikk +
-  * Utvikling av programvare +
-    * Spesifisering av krav +
-    * Arkitektur og design +
-    * Komponentdesign +
-    * Implementering +
-    * Integrering +
-  * Sikring av programvare +
-    * Testing +
-    * Verifisering +
-    * Validering +
-    * Assessment +
-    * Kvalitetssikring+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Arbeidsmetodikkanalyser, kvalitetssikring+  * RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser 
 +  * Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser 
 +  * De ulike planfaseneog viktigste leveranser i disse
  
 +Kandidaten skal kunne:
 +  * Navigere i signals arbeidsprosesser
  
-==== Prosjektering ==== +==== Systemdefinisjon ====
- +
-Varighet: 3 dager +
- +
-Kandidaten skal forstå: +
-  * Prinsippene for oppbygging av en faseplan, hvorfor faseplaner brukes og hva som medfører signalendring i fasene +
-  * Hvordan faseplanen påvirker fremdriften i et prosjekt og godkjenningsprosessen +
-  * Hvordan jobbe med signaltekniske utfordringer ut fra faseplaner basert på sporplaner  +
-  * Signaltekniske tegninger i de ulike planfasene  +
-  * Viktigheten og behovet for koordinering mellom de ulike jernbanetekniske fagene+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Oppgavene i planfasene, primært i detalj- og byggeplan +  * Kontroll av grunnlagsdata 
-  * Roller i planfasene, primært i detalj- og byggeplan +  * Systemdefinisjon  
-  * Prosjektering av jernbane med digitale verktøy+  * Sikkerhetsanalyse 
 +  * Melding til SJT
  
 Kandidaten skal kunne: Kandidaten skal kunne:
-  * Bruke databasert tegneverktøy til enkle oppgaver+  * Utarbeide enkel systemdefinisjon
  
-==== Prinsipper for sikringsanlegg ==== +==== Kravspesifikasjon==== 
-Varighet2 dager+ 
 +Kandidaten skal kjenne til: 
 +  * Hensikten med og innholdet i en kravspesifikasjon, herunder forriglingstabell, skjematisk plan, ATC-kodetabell, kravsporingsmatrise og trafikal godkjenning
  
-Kandidaten skal forstå:  +==== Skjematisk plan og forriglingstabell/forriglingsparametre ====
-  * Grunnleggende prinsipper for sikringsanlegg, herunder betjeningsanlegg, togdeteksjonssystem, forriglingsteknologi, signaler opp mot trafikkstyring.  +
-  * Forskjeller og likheter mellom ulike typer sikringsanlegg+
  
 Kandidaten skal kjenne til:  Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Grunnleggende prinsipper for programvarebaserte sikringsanlegg +  * Ulike typer av skjematiske planer 
 +  * Prinsipper for togveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for skifteveier, samt fastlegging og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for lokalområder, samt frigiving og oppheving av disse  
 +  * Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse  
 +  * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne 
 +  * Prinsipper for MA (movement authority) 
 +  * Prinsipper for SH (shunting) 
 +  * Prinsipper for TSA (temporary shunting area) , PSA (permanent shunting area) 
 +  * Prinsipper for WA (working area) 
 +  * Kravsporing
  
-==== Funksjonalitet i sikringsanlegg og veisikringsanlegg ====+Kandidaten skal forstå: 
 +  * Bruken og betydning av skjematiske planer  
 +  * Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne
  
-Varighet1 dag+Kandidaten skal kunne: 
 +  * Prosjektere endringer på skjematisk plan for konvensjonelle systemer og ERTMS.  
 +  * Prosjektere endring på forriglingstabell (konvensjonell) og forriglingsparametere (ERTMS).
  
-__Sikringsanlegg__+==== Forriglingsutrustning ====
  
-Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Hva som styrer en sporveksel 
-  * Innstilling og utløsing av togveier 
-  * Innstilling og utløsing av linjeblokk 
-  * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk 
-  * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning 
-  * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon 
- 
-__Veisikringsanlegg__ 
-  
 Kandidaten skal kjenne til:  Kandidaten skal kjenne til: 
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget +  * Relebaserte sikringsanlegg  
-  Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene +    Releteknikk (grunnleggende)  
-  Batterianleggets funksjoner +    Sikkerhetsreleer  
-  * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg+    * Manøversats  
 +    * Linjeblokk  
 +  * Elektroniske sikringsanlegg  
 +    * Moduler 
 +    * Undersystemer 
 +    * Grensesnitt
  
-==== Betjeningsanlegg ==== +==== Hastighetsovervåking ====
-Varighet: 1 dag+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
- 
-  * Grunnbegreper og systemforståelse 
-  * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg  
-  * Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet 
-  * Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer 
-  * Ordre og indikeringer 
-  * Symbolkatalogene 
-  * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg 
- 
- 
-==== Hastighetsovervåkning ==== 
- 
-Varighet: 1 dag 
- 
-Kandidaten skal kjenne til:  
   * Grunnbegreper og systemforståelse   * Grunnbegreper og systemforståelse
   * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter   * Ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter
-  * Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse +  * Midlertidig hastighetsnedsettelse 
   * Lenking av signalbalisegrupper   * Lenking av signalbalisegrupper
   * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper   * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper
Linje 239: Linje 192:
   * Krysningsbarriere   * Krysningsbarriere
   * Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg   * Hastighetsovervåkning i forbindelse med gjennomsignalering, planovergang og rasvarslingsanlegg
 +  * Grensesnittet mellom sikringsanlegg og hastighetsovervåkning
 +  * ATC versus ETCS
 +  * RBC
  
 +==== Betjeningsanlegg ====
  
-==== Praksis og befaring ==== +Kandidaten skal kjenne til:  
-Varighet: 2-4 dager+  * Grunnbegreper og systemforståelse 
 +  * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg  
 +  * Hvilken informasjon CTC krever for at prosjekterte data vises riktig i CTC-systemet 
 +  * Hvordan kommunikasjon mellom sentral og stasjon fungerer 
 +  * Ordre og indikeringer 
 +  * Symbolkatalogene 
 +  * Grunnelementer i prosjektering mellom sikringsanlegg og betjeningsanlegg 
 +  * Hva som endrer seg ved innføring av TMS og hva TMS hovedsakelig skal løse
  
-Kandidaten skal gjennom befaring kjenne til:  +==== Togdeteksjon ====
-  * Togledersentral +
-  * Elkraftsentral +
-  * NSI 63-anlegg +
-  * BUES 2000-anlegg +
-  * Programvarebasert anlegg +
-  * Objektbefaring +
-  * Praktisk feilretting gjennom praksis i skolens anlegg+
  
-==== ERTMS ==== +Kandidaten skal kjenne til: 
-Varighet1 dag+  * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon 
 +    * Ulike typer av togdeteksjon  
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
-Kandidaten skal forstå:  +==== Veisikringsanlegg ====
-  * Bruken av GSM-R  +
-  * Hensikten med ERTMS+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Overordnet systembeskrivelse +  * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget 
-  Kravspesifikasjon og forskrifter +    Ulike type veisikringsanlegg  
-  ERTMS tekniske utforming i og utenfor togmateriell+    Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
- +==== Lyssignaler ====
-==== Tillatelse til å ta i bruk anlegg ==== +
- +
-Varighet: 0,5 dager+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Forskriftskrav for ibruktakelse av anlegg +  * Oppbyggingen av og funksjonen til lyssignaler 
-  Felles sikkerhetsmetode (CSM-RA)+    Ulike typer av lyssignaler 
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
-Kandidaten skal kunne: +==== Sporveksler, drivmaskin ====
-  * Sende melding og søknad +
- +
- +
-==== Sikkerhetsbevis ==== +
-Varighet: 0,5 dag +
- +
-Kandidaten skal forstå:  +
-  * Hensikten med sikkerhetsbevis+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Oppbygging og innhold i sikkerhetsbevis+  * Oppbygning av og funksjonen til sporveksler og drivmaskin 
 +    * Ulike typer av sporveksler/drivmaskiner 
 +    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
- +==== Prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon ====
-==== Verifisering ==== +
-Varighet: 1 dag+
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Ulike typer revisjoner og verifiseringer+  * Hva aktiviteten «prosjektere system som oppfyller kravspesifikasjon» innebærer 
 +    * Omfang 
 +    * Leveranser 
 +    * Metodikk 
 +    * Sjekklister og instrukser 
 +  * Kontroll av dokumentasjon fra ekstern systemleverandør  
 +  * Hensikten med validering og hvordan underlag som prosjektering er relevant for dette 
 +  * Hensikten med og prinsipper for faseplaner
  
-Kandidaten skal forstå: +==== Viktige milepæler produksjonsfasen ====
-  * Hvordan man gjennomfører en revisjon/verifisering +
- +
- +
-==== Sluttkontroll ==== +
-Varighet: 1 dag +
- +
-Kandidaten skal forstå:  +
-  * Hensikten med sluttkontroll +
- +
-Kandidaten skal kjenne til:  +
-  * Hvordan en sluttkontroll gjennomføres +
-  * Obligatorisk dokumentasjon, regelverk og normer som benyttes ved en sluttkontroll +
-  * De forskjellige typene sluttkontroller +
-  * Forskjellen mellom sluttkontroll for konvensjonelle og programvarebaserte anlegg +
-  * Hensikt med og bruk av felles avvikslogg +
- +
- +
-==== Prosjektoppgave ==== +
-Varighet: 9 dager inkl. presentasjon +
- +
-Kandidaten skal kunne: +
-  * Prosjektere en enkel endring signalanlegg ut fra ovenstående læremål +
- +
- +
-==== Følgende læreplaner inngår med selvstendige eksamener og skal ikke vurderes i eksamen for Signalfag for ingeniører ==== +
- +
-Estimert varighet: 3 dager +
- +
-  * FSE Signal +
-  * Jording +
-  * Personlig sikkerhet for befaring ved spor (heldags sikkerhetskurs)  +
- +
- +
-====== Tilvalg: Relebaserte systemer og ATC ====== +
- +
-===== Mål ===== +
- +
-==== ATC ==== +
- +
-Varighet: 2 dager+
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
-  * Hastighetsovervåkningssystemets grunnbegreper og systemforståelse +  * Roller og aktiviteter i forbindelse med sluttkontroll/test og idriftsettelse for ulike anleggstyper (relebaserte, elektroniske, ERTMS) 
-  * Hastighetsovervåkningssystemets ombord- og infrastrukturkomponenter og dets virkemåter +  * Hensikt og formål med godkjenning som bygget
-  * Koding av stasjon  +
-  * Prosjektere og kontrollere en midlertidig hastighetsnedsettelse +
-  * Lenking av signalbalisegrupper +
-  * De forskjellige typene av hastighetssignalbalisegrupper +
-  * ATC i forbindelse med utbyggingsområde +
-  * Annullering av balisegrupper +
-  * ATC krysningsbarriere+
  
-==== NSI 63, veisikring og linjeblokk ==== 
  
-Varighet: 8 dager 
  
-__NSI 63 med linjeblokk__  
- 
-Kandidaten skal forstå: 
-  * Hva som styrer en sporveksel 
-  * Innstilling og utløsing av togveier 
-  * Innstilling og utløsing av linjeblokk  
-  * Tegninger i strømforsyningen 
-  * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og linjeblokk 
-  * Sammenhengen mellom sikringsanlegg og ATC 
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til togdeteksjonen 
- 
-Kandidaten skal kunne:   
-  * Prosjektere og kunne bruke forriglingstabeller 
- 
-__Skifteveier__ 
- 
-Kandidaten skal kjenne til:  
-  * Bruk av dvergsignaler og sikring av skifteveier  
- 
-__Veisikringsanlegg__ 
- 
-  * Kandidaten skal forstå:  
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til Veisikringsanlegget 
-  * Oppbyggingen av og funksjonen til innkoblingsfeltene og utløsingsfeltene 
-  * Batterianleggets funksjoner  
-  * Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og sikringsanlegg 
- 
-__Praksis og befaring__ 
- 
-  * Praktisk feilretting gjennom praksis i skolens anlegg 
- 
-====== Tilvalg: Grunnleggende prinsipper for ERTMS ====== 
- 
-===== Mål ===== 
- 
-Kandidaten skal forstå: 
-  * operasjonelle scenarioer 
-  * prosessene med togframføring og fjernstyring 
-  * regelverk for togframføring (TEØ) 
-  * kravspesifikasjon for ERTMS 
-  * ERTMS: Ombordutstyr 
-  * ERTMS: Utstyr i og langs spor 
-  * ERTMS og miljøet 
- 
-Kandidaten skal kunne: 
-  * grunnprinsipper for ERTMS 
-  * tekniske spesifikasjoner for samtrafikk (TSI CSS og TSI OPE) og relevante forskrifter 
-  * prosessene med togframføring og fjernstyring 
-  * ombordutrustningen ved ERTMS 
-  * samspillet mellom fjernstyring og ERTMS 
-  * prosjekteringsregler for ERTMS 
- 
-Kandidaten skal kjenne til: 
-  * relevante kravspesifikasjoner for ERTMS  
-  * planer for ERTMS-utbyggingen 
-  * utfordringer rundt migrasjon til ERTMS 
-  * grunnleggende begreper i ERTMS 
-  * utvikling av ERTMS i andre europeiske land 
  
lp_sa/signalfag_for_ingeniorer.1542967246.txt.gz · Sist endret: 2018/11/23 11:00 av jcs