lp_sa:signalfag_for_ingeniorer
Denne versjonen er utdatert av en nyere godkjent versjon.DiffDenne versjonen (2020/05/07 13:08) er et utkast.
Godkjenninger: 0/1
Den tidligere godkjente versjonen (2019/06/05 13:08) er tilgjengelig.Diff

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Læreplan: Signalfag for ingeniører

Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør.

Eier av læreplanen

Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk

Utarbeidet av

Bane NOR, Infrastruktur, Teknologi og regelverk

Kurskoder

Kurs Kode
Signalfag for ingeniører 87016

Kurslengde

Kursets varighet er ca. 20 dager. Det tilkommer em prosjektoppgave med anslått varighet 10 dager. Det kan også tilkomme andre kurs som ytterligere øker det totale omfanget.

Målgruppe

  • De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal

eller

  • De som skal bli sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør

Betingelse

Ved endt kurs betegnes kandidatene som prosjekterende. Kompetansen danner grunnlag for deltagelse på typekurs signal.

Krav til forkunnskaper

  • Bachelor

eller

  • Fagbrev i signalmontørfaget

Kompetanse etter gjennomført kurs

Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal.

Godkjenningsperiode

Kurset har ingen utløpsdato.

Gjennomføring

  • Teori med innslag av praksis.
  • E-læring kan benyttes hvor dette er egnet.
  • Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
  • Kurset arrangeres av godkjent tilbyder av jernbanefaglig opplæring

Maks antall deltakere

30 deltagere

Eksamen/vurdering

Eksamen Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver. Vurderes med karakterskala A-F
Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe Felles vurdering av gruppen Vurderes bestått/ikke bestått
  • Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.

Kontinuasjon

Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.

Ved ikke bestått ny prosjektoppgave må kandidaten ta kurset på nytt.

Ved ikke bestått skriftlig eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset, men må gjennomføres innen 2 mnd.

Ved ikke bestått kontinuasjonseksamen må kandidaten bestå ny ordinær eksamen. Dersom heller ikke denne bestås må kandidaten ta kurset på nytt.

Fravær

Deltagelse på eksamen forutsetter minst 80% oppmøte i løpet av kurset.

Krav til instruktørpersonell

  • Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende retningslinjer.

Mål for grunnmodul

Trafikk

Kandidaten skal kjenne til:

  • Jernbanens historie i Norge
  • Signalanleggets rolle for togframføring/ hva signalanlegget skal løse (sluttbrukerperspektivet)
  • Ulike roller innen trafikkavvikling
  • Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk)
  • Togframføring med ERTMS

Prinsipper for signalanlegg

Kandidaten skal kjenne til:

  • Signalanleggenes tekniske utvikling, og fremtidens løsninger (grunnprinsipper ERTMS)
  • Grunnleggende prinsipper for signalanlegg, herunder sikringsanlegg, togdeteksjon, sporvekselutrustning, lyssignal, RBC og veisikringsanlegg (figur TRV)
  • Ulike typer av signalanlegg

Praksis

Kandidaten skal kjenne til:

  • De ulike komponentene i et signalanlegg (befaring i skolens anlegg)

Kandidaten skal forstå:

  • Togframføring i praksis (eks. modelljernbanen og simulator)

Regelverk

Kandidaten skal kjenne til:

  • Sammenhengen mellom teknisk regelverk og andre regelverk
  • Engineering guidelines

Kandidaten skal kunne:

  • Benytte Teknisk regelverk

Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks

  • Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon

Verktøy for prosjektgjennomføring

Kandidaten skal kunne:

  • Benytte Autocad til enkle prosjekteringsoppgaver

Innføring i arbeidsprosesser for signal

Kandidaten skal kjenne til:

  • RAMS-standarden og Bane NORs arbeidsprosesser
  • Hvordan man jobber i signals arbeidsprosesser
  • De ulike planfasene, og viktigste leveranser i disse

Kandidaten skal kunne:

  • Navigere i signals arbeidsprosesser

Systemdefinisjon

Kandidaten skal kjenne til:

  • Kontroll av grunnlagsdata
  • Systemdefinisjon (tekstdokumentet (skjematisk plan og forriglingstabell dekkes i egen modul))
  • Sikkerhetsanalyse
  • Melding til SJT

Kandidaten skal kunne:

  • Utarbeide enkel systemdefinisjon

Kravspesifikasjon

Kandidaten skal kjenne til:

  • Hensikten med og innholdet i en kravspesifikasjon, herunder forriglingstabell, skjematisk plan, ATC-kodetabell, kravsporingsmatrise og trafikal godkjenning

Skjematisk plan og forriglingstabell/forriglingsparametre

Kandidaten skal kjenne til:

  • Ulike typer av skjematiske planer
  • Prinsipper for togveier, samt fastlegging og utløsing av disse
  • Prinsipper for skifteveier, samt fastlegging og utløsing av disse
  • Prinsipper for lokalområder, samt frigiving og oppheving av disse
  • Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse
  • Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne
  • Kravsporing

Kandidaten skal kunne:

  • Prosjektere endringer på skjematisk plan og forriglingstabell

Kandidaten skal forstå:

  • Bruken og betydning av skjematiske planer
  • Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne

Forriglingsutrustning

Kandidaten skal kjenne til:

  • Relebaserte sikringsanlegg
    • Releteknikk (grunnleggende)
    • Sikkerhetsreleer
    • Manøversats
    • Linjeblokk
  • Elektroniske sikringsanlegg
    • Moduler
    • Undersystemer
    • Grensesnitt
lp_sa/signalfag_for_ingeniorer.1588849727.txt.gz · Sist endret: 2020/05/07 13:08 av jcs