lp_sa:signalfag_for_ingeniorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2020/05/08 07:27]
rho [Mål for grunnmodul]
lp_sa:signalfag_for_ingeniorer [2024/02/26 09:17] (nåværende versjon)
waja [Eksamen/vurdering]
Linje 18: Linje 18:
 ===== Kurslengde ===== ===== Kurslengde =====
  
-Kursets varighet er 25 dager, inklusive eksamen og prosjektoppgave.+Kursets varighet er 30 dager, inklusive eksamen og prosjektoppgave.
 ===== Målgruppe ===== ===== Målgruppe =====
   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal   * De som skal prosjektere på Bane NORs infrastruktur signal
 eller eller
-  * De som skal bli sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør+  * De som skal bli funksjonskontrollør signal eller sluttkontrollør signal og som ikke innehar fagbrev som signalmontør
  
 ===== Betingelse ===== ===== Betingelse =====
Linje 29: Linje 29:
  
 ===== Krav til forkunnskaper ===== ===== Krav til forkunnskaper =====
-  * Bachelor +  * Ingeniør (universitet eller høyskole med elektroteknisk fagretning)  
 +eller 
 +  * Tekniker (fagskole eller elektrotekniske fagretninger)
 eller eller
   * Fagbrev i signalmontørfaget   * Fagbrev i signalmontørfaget
  
 ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== ===== Kompetanse etter gjennomført kurs =====
-Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. +Kunnskap til å kunne prosjektere i Bane NORs infrastruktur signal. Kurset skal gi kandidatene en innføring i signalfaget, og kandidatene skal etter gjennomført kurs ha tilegnet seg en grunnleggende forståelse for komponentene som et signalsystem er bygget opp av. Kandidaten skal være kjent med arbeidsprosesser signal, deres hensikt og hvordan de oppfyller relevante RAMS-standarder. Kandidatene skal også  kjenne til hvordan togframføring skjer i praksis gjennom kjennskap til relevant regelverk og hvordan systemer bygges opp for å oppnå sikker og effektiv togframføring. 
  
 ===== Godkjenningsperiode ===== ===== Godkjenningsperiode =====
Linje 50: Linje 53:
 ===== Eksamen/vurdering ===== ===== Eksamen/vurdering =====
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-| Eksamen                                              | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver.  | Vurderes med karakterskala A-F  |+| Eksamen                                             | Skriftlig eksamen (4 timer) med en kombinasjon av flervalgsoppgaver og kortsvarsoppgaver.  | Vurderes med karakterskala A-F  |
 | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe  | Felles vurdering av gruppen                                                                | Vurderes bestått/ikke bestått   | | Prosjektoppgave inkl. muntlig presentasjon i gruppe  | Felles vurdering av gruppen                                                                | Vurderes bestått/ikke bestått   |
- +Kandidater med fagbrev i signalmontørfaget er fritatt fra skriftlig eksamen.
-  Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.+
    
 +Både eksamen og prosjektoppgave må bestås for å få godkjent kurset.
 + 
 +Eksamen skal dekke sentrale deler av læreplanen/enkeltmodulene i kurset og gjenspeile formålet med kurset. Den skal ha tydelige og klare oppgaver slik at kandidaten kan bruke tillatte hjelpemidler (undervisningsmateriell, kompendier, internett, Banenettet ol.) på en fornuftig måte. Kandidat og sensor må i størst mulig grad, kunne få en felles forståelse av hvilken kompetanse som prøves.
 +
 ===== Kontinuasjon ===== ===== Kontinuasjon =====
 Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager.  Ved ikke bestått prosjektoppgave gis kandidaten en ny prosjektoppgave. Oppgaven skal besvares innen 5 dager. 
Linje 78: Linje 84:
   * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk)   * Ulike regler og forskrifter knyttet til trafikkavvikling (Operativt regelverk)
   * Togframføring med ERTMS   * Togframføring med ERTMS
 +  * Togframføring i praksis.
 +
  
 ==== Prinsipper for signalanlegg ==== ==== Prinsipper for signalanlegg ====
Linje 94: Linje 102:
   * Togframføring i praksis    * Togframføring i praksis 
  
-==== Regelverk ====+==== Regelverk og engineering guidelines====
  
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
-  * Sammenhengen mellom teknisk regelverk og andre regelverk +  * Sammenhengen mellom teknisk regelverk, engineering guidelines  og andre regelverk 
-  * Engineering guidelines +  
 +Kandidaten skal forstå: 
 +  * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon
  
 Kandidaten skal kunne:  Kandidaten skal kunne: 
-  * Benytte Teknisk regelverk +  * Benytte Teknisk regelverk og engineering guidelines.
- +
-Kandidaten skal forstå Teknisk regelverks +
-  * Teknisk regelverk hensikt, omfang, inndeling, gyldighet, dispensasjonsordning, distribusjon og revisjon+
  
 ==== Verktøy for prosjektgjennomføring ==== ==== Verktøy for prosjektgjennomføring ====
  
 Kandidaten skal kunne: Kandidaten skal kunne:
-  * Benytte Autocad til enkle prosjekteringsoppgaver +  * Benytte Autocad og NRV til enkle prosjekteringsoppgaver 
  
 ==== Innføring i arbeidsprosesser for signal  ==== ==== Innføring i arbeidsprosesser for signal  ====
Linje 146: Linje 153:
   * Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse    * Prinsipper for arbeidsområder, samt sperring og utløsing av disse 
   * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne   * Prinsipper for linjeblokk, samt innstilling og utløsing av denne
 +  * Prinsipper for MA (movement authority)
 +  * Prinsipper for SH (shunting)
 +  * Prinsipper for TSA (temporary shunting area) , PSA (permanent shunting area)
 +  * Prinsipper for WA (working area)
   * Kravsporing   * Kravsporing
- 
-Kandidaten skal kunne: 
-  * Prosjektere endringer på skjematisk plan og forriglingstabell 
  
 Kandidaten skal forstå: Kandidaten skal forstå:
   * Bruken og betydning av skjematiske planer    * Bruken og betydning av skjematiske planer 
   * Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne   * Bruken av forriglingstabell/forriglingsparametre og betydningen av denne
 +
 +Kandidaten skal kunne:
 +  * Prosjektere endringer på skjematisk plan for konvensjonelle systemer og ERTMS. 
 +  * Prosjektere endring på forriglingstabell (konvensjonell) og forriglingsparametere (ERTMS).
  
 ==== Forriglingsutrustning ==== ==== Forriglingsutrustning ====
Linje 186: Linje 198:
 ==== Betjeningsanlegg ==== ==== Betjeningsanlegg ====
  
-  * Kandidaten skal kjenne til:+Kandidaten skal kjenne til: 
   * Grunnbegreper og systemforståelse   * Grunnbegreper og systemforståelse
   * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg    * Grensesnittet mellom betjeningsanlegg og sikringsanlegg 
Linje 200: Linje 212:
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
   * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon   * Oppbyggingen av og funksjonen togdeteksjon
-  * Ulike typer av togdeteksjon (akseltellere, sporfelt) +    * Ulike typer av togdeteksjon  
-  * Grensesnitt mot sikringsanlegg+    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
 ==== Veisikringsanlegg ==== ==== Veisikringsanlegg ====
Linje 207: Linje 219:
 Kandidaten skal kjenne til: Kandidaten skal kjenne til:
   * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget   * Oppbyggingen av og funksjonen til veisikringsanlegget
-  * Ulike type veisikringsanlegg (relebaserte, elektroniske) +    * Ulike type veisikringsanlegg  
-  * Grensesnitt mot sikringsanlegg+    * Grensesnitt mot sikringsanlegg
  
 ==== Lyssignaler ==== ==== Lyssignaler ====
lp_sa/signalfag_for_ingeniorer.1588915640.txt.gz · Sist endret: 2020/05/08 07:27 av rho