lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2017/09/11 16:55]
lp_sa:sporsperredrivmaskin_bela [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
 +====== Læreplan: Sporsperredrivmaskin Bela ======
 +
 +====== Eier av læreplanen ======
 +
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
 +
 +====== Utarbeidet av ======
 +
 +Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
 +
 +===== Kurs- og sertifikatkoder =====
 +
 +^  Funksjon  ^  Kurs  ^  Kurskode  ^  Sertifikatkode  ^
 +| Sporvekselkontrollør| Repetisjonskurs((Grunnkurs inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører)) |  88511  |  8510  |
 +| Kontrollør |:::|  88513  |  8511  |
 +| Sikkerhetskontrollør |:::|::: 8512  |
 +
 +====== Kurslengde ======
 +
 +  * Repetisjonskurs: 1 dag
 +
 +====== Målgruppe ======
 +  * Sporvekselkontrollør
 +  * Kontrollør signal
 +  * Sikkerhetskontrollør signal
 +
 +
 +====== Krav til forkunnskaper ======
 +  * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør 
 +eller 
 +  * Bestått kurs i signalfag for ingeniører.
 +
 +====== Kompetanse etter gjennomført kurs ======
 +
 +Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet.
 +
 +====== Godkjenningsperiode ======
 +
 +Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er:
 +
 +  * 5 år og 2 måneder
 +
 +Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
 +
 +  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling
 +  * Deltakelse på førstehjelp
 +  * Bestått kurs i NEK 400
 +  * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører).
 +
 +For Sluttkontrollører gjelder også:
 +
 +  * Bestått “Sluttkontrollørkurs”
 +
 +====== Gjennomføring ======
 +  * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. 
 +  * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
 +  * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør iht. [[retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere|gjeldende retningslinjer]].
 +====== Maks antall deltakere ======
 +|Grunnkurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis|
 +|Repetisjonskurs|6 deltakere i teori|6 deltakere i praksis|
 +
 +====== Eksamen ======
 +|Grunnkurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time|
 +|Repetisjonskurs|Skriftlig eksamen|ca 1 time|
 +
 +Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
 +
 +====== Kontinuasjon ======
 +|Grunnkurs|Praktisk eksamen|
 +|Repetisjonskurs|Praktisk eksamen|
 +
 +Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. 
 +
 +Påmelding til nytt grunnkurs i anleggstypen kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen.
 +
 +====== Krav til instruktørpersonell ======
 +  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
 +
 +====== Mål ======
 +
 +Kandidaten skal forstå:
 +  * oppbyggingen av og funksjonen til drivmaskin Bela
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og sikringsanlegget
 +  * grensesnittet mellom drivmaskinen og overbygningen
 +
 +Kandidaten skal kunne:
 +
 +  * foreta målinger og feilretting i drivmaskin Bela
 +  * foreta bytte av komponenter  
 +
 +Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold.