lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/09 09:09]
larhed [Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900]
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo =====
-<sub>{{LÆREPLAN ERTMS ØSTFOLDBANEN ØSTRE LINJE FOR TOGLEDERE I OSLO.odt|Original file}}</sub> 
  
  
Linje 7: Linje 6:
 Opplæringen skal sikre at togledere som skal tjenestegjøre på ERTMS Østfoldbanen Østre linje har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene. Opplæringen skal sikre at togledere som skal tjenestegjøre på ERTMS Østfoldbanen Østre linje har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Hovedmål for opplæringen ==== ==== 2. Hovedmål for opplæringen ====
Linje 21: Linje 20:
 //Opplæringspersonell som skal undervise skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal undervise skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Godkjent togleder ved TSS Oslo// +  //Godkjent togleder ved TSS Oslo// 
-  //Godkjent togleder på ERTMS strekning// +  //Godkjent togleder på ERTMS strekning// 
-  //Instruktørkompetanse//+  //Instruktørkompetanse//
  
 //Kompetansekrav til sensorer:// //Kompetansekrav til sensorer://
  
-  //Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör)// +  //Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör)// 
-  - //Objektiv og upartisk//+ 
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 40: Linje 39:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplan_ertms_ostre_linje_togledere_oslo_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 88: Linje 87:
 Togdriftsleder skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten. Togdriftsleder skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for kandidaten.
  
-Kandidaten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en kandidat ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Kandidaten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en kandidat ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
 Fagansvarlig framføringssikkerhet oppnevner en ny sensor og seksjonssjef Funksjonell godkjenning oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen.  Fagansvarlig framføringssikkerhet oppnevner en ny sensor og seksjonssjef Funksjonell godkjenning oppnevner en ny sensor som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
Linje 98: Linje 97:
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: 
  
-  Bruk av ulovlige hjelpemidler +  Bruk av ulovlige hjelpemidler 
-  Ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper +  Ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper 
-  Plagiat  +  Plagiat  
-  Manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. +  Manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. 
  
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.  Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. 
Linje 107: Linje 106:
 ==== 9. Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== 9. Dokumentasjon av opplæringen ====
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
Linje 113: Linje 112:
 ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ====
  
-**Mål:** Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet+**Mål: Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet**
  
 **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| |
Linje 122: Linje 122:
 ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ | | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ |
Linje 127: Linje 128:
 ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene:\\ - Togbevegelser \\ - Registrering og oppstart \\ - Kjøretillatelse og driftsmodi \\ - Sporbeskrivelser \\ - Hastighetsovervåkning \\ - Opplåsning av togveier og avregistrering \\ - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Veisikringsanlegg \\ - Systemgrenser \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning| | |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene:\\ - Togbevegelser \\ - Registrering og oppstart \\ - Kjøretillatelse og driftsmodi \\ - Sporbeskrivelser \\ - Hastighetsovervåkning \\ - Opplåsning av togveier og avregistrering \\ - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Veisikringsanlegg \\ - Systemgrenser \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning| |
Linje 132: Linje 134:
 ==== Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900 ==== ==== Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900 ====
  
-**Mål:** Togleder skal gjøre rede for sammenhengen mellom fjernstyring og ERTMS sikringsanlegg og mestre betjening av Ebicos 900+**Mål: Togleder skal gjøre rede for sammenhengen mellom fjernstyring og ERTMS sikringsanlegg og mestre betjening av Ebicos 900 **
  
 ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| | |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| |
Linje 141: Linje 144:
 ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ | |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ |
Linje 146: Linje 150:
 ==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ==== ==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ====
  
-**Mål:** Togleder skal få innføring i trafikkregler for framføring av tog på ERTMS strekning Østfoldbanen Østre linje+**Mål: Togleder skal få innføring i trafikkregler for framføring av tog på ERTMS strekning Østfoldbanen Østre linje** 
  
 ** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS ** ** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler  formularer| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler \\ Formularer| |
  
 ==== Tema 4: Framføring av tog ==== ==== Tema 4: Framføring av tog ====
  
-**Mål:** Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekningen Østfoldbanen Østre linje+**Mål: Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekningen Østfoldbanen Østre linje **
  
 ** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon ** ** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: \\ - Innkjøring til ERTMS- strekning \\ - Framføring av tog \\ - Utkjøring fra ERMTS- strekning \\ - Oppstart inne i området \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Togkjøring avsluttes| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: \\ - Innkjøring til ERTMS- strekning \\ - Framføring av tog \\ - Utkjøring fra ERMTS- strekning \\ - Oppstart inne i området \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Togkjøring avsluttes| |
  
 ** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner ** ** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner\\ | |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner\\ | |
  
 ** Leksjon 9: Skifting ** ** Leksjon 9: Skifting **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting \\ - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt \\ - Frigi et midlertidig skifteområde \\ - Oppstart av skifting \\ - Kjøring mellom midlertidige skifteområder \\ - Avslutte skifting| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting \\ - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt \\ - Frigi et midlertidig skifteområde \\ - Oppstart av skifting \\ - Kjøring mellom midlertidige skifteområder \\ - Avslutte skifting| |
  
 ** Leksjon 10: Arbeid i spor ** ** Leksjon 10: Arbeid i spor **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ - Visitasjon \\ - Søk – sperring av spor \\ - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ - Visitasjon \\ - Søk – sperring av spor \\ - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)| |
  
 ** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner ** ** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Forlenget teknisk kjøretillatelse \\ - Håndtering av systemfeil \\ - Feil ved veisikringsanlegg \\ - Oppstart inne i området \\ - Alarmer| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Forlenget teknisk kjøretillatelse \\ - Håndtering av systemfeil \\ - Feil ved veisikringsanlegg \\ - Oppstart inne i området \\ - Alarmer| |
  
 ** Leksjon 12: Beredskap ** ** Leksjon 12: Beredskap **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|< 49em 50% >| 
-|Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon| |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon| |
  
 ==== Tema 5: Lokale forhold ==== ==== Tema 5: Lokale forhold ====
  
-**Mål:** Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekning+**Mål: Togleder skal mestre framføring av tog på ERTMS strekning **
  
 ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| |+|Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| |
  
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
Linje 200: Linje 211:
 Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen Østre linje (TEØ) Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen Østre linje (TEØ)
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, Østre linje+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, Østre linje
  
 Operatørhåndbok for Ebicos 900 for ERTMS Operatørhåndbok for Ebicos 900 for ERTMS
lp_tr/laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo.1465456189.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)