Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/08 12:26] km |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2017/04/04 10:42] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. | Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre ved Loenga har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 62: | Linje 62: | ||
//Hvis kandidaten ikke består eksamen, har kandidaten muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// | //Hvis kandidaten ikke består eksamen, har kandidaten muligheten til å avlegge en ny eksamen. Det skal gis ytterligere veiledning, og ny eksamen kan avlegges tidligst 14 dager senere.// | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk | + | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen |
==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ==== 7. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
Linje 90: | Linje 90: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området. | |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området. | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Lokal skifting** | **Leksjon 3: Lokal skifting** | ||
Linje 104: | Linje 104: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** | **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** | ||
Linje 111: | Linje 111: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», | | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | ||
Linje 171: | Linje 171: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** |