lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2016/06/09 11:53]
larhed [Tema 7: Arbeid i spor]
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan for togekspeditører ved Alnabru ===== +===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk Alnabru ===== 
-<sub>{{Læreplan for togekspeditører Alnabru.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 6: Linje 6:
 Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Alnabru har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. Læreplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket som er sammensatt av flere typer sikringsanlegg. Stillverk Nord og Syd inngår i anlegget. Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Alnabru har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. Læreplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket som er sammensatt av flere typer sikringsanlegg. Stillverk Nord og Syd inngår i anlegget.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må være utdannet togekspeditør, ha bestått kontrollprøve og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må være utdannet togekspeditør, ha bestått kontrollprøve og oppfylle helsekrav Togframføringsskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell === ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ===
  
-  //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// +  //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// 
-  //Utdannet togekspeditør// +  //Utdannet togekspeditør// 
-  //Minimum 2 år erfaring som togekspeditør ved Alnabru// +  //Minimum 2 år erfaring som togekspeditør ved Alnabru// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør// +  //Utdannet togekspeditør// 
-  //Minimum 2 års erfaring som togekspeditør ved Alnabru// +  //Minimum 2 års erfaring som togekspeditør ved Alnabru// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// +  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner// 
-  //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av Ebiloc og befaringer.//+  //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av Ebiloc og befaringer.//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 39: Linje 39:
 Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, herunder sørge for; Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, herunder sørge for;
  
-  At opplæringsplanen er ajour +  At opplæringsplanen er ajour 
-  Å peke ut veiledere +  Å peke ut veiledere 
-  Kandidat på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike veiledere +  Kandidat på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike veiledere 
-  Å stille klare forventninger til veilederne +  Å stille klare forventninger til veilederne 
-  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere månedlig på følgende punkter; +  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere månedlig på følgende punkter; 
-    Oppmøte +    Oppmøte 
-    Interesse og initiativ +    Interesse og initiativ 
-    Møte forberedt +    Møte forberedt 
-    Teoretisk framdrift ift. læremål +    Teoretisk framdrift ift. læremål 
-    Praktisk forståelse og utførelse ift læremål +    Praktisk forståelse og utførelse ift læremål 
-    Egnethet +    Egnethet 
-    At opplæringen evalueres og evt. korrigerende tiltak iverksettes+    At opplæringen evalueres og evt. korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet og på eksamen ==== ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet og på eksamen ====
Linje 78: Linje 78:
 Læreplan togekspeditører ved stillverk Alnabru har følgende eksamener: Læreplan togekspeditører ved stillverk Alnabru har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen  +  Skriftlig eksamen  
-  Praktisk/muntlig eksamen +  Praktisk/muntlig eksamen 
  
 Det kreves av begge eksamener bestås. Det kreves av begge eksamener bestås.
Linje 95: Linje 95:
 === 7.2 Praktisk/muntlig eksamen === === 7.2 Praktisk/muntlig eksamen ===
  
-Praktisk/muntlig eksamen gjennomføres ved stillverket Alnabru, og har varighet på inntil timer. Første del av eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen i rushtrafikken. Eksamen skal avdekke om eleven styrer trafikken effektivt, kommuniserer korrekt, og innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget. Andre del av eksamen gjennomføres på reserveplass. Eksamen skal avdekke om eleven behersker de spesielle forholdene på Alnabru, innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt og utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.+Praktisk/muntlig eksamen gjennomføres ved stillverket Alnabru, og har varighet på inntil timer. Første del av eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen i rushtrafikken. Eksamen skal avdekke om eleven styrer trafikken effektivt, kommuniserer korrekt, og innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget. Andre del av eksamen gjennomføres på reserveplass. Eksamen skal avdekke om eleven behersker de spesielle forholdene på Alnabru, innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt og utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.
  
 For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen.  For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. 
Linje 119: Linje 119:
 Det utpekes to sensorer, en oppnevnes av sakkyndig leder signal, en av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning som godkjennes av sensor.  Det utpekes to sensorer, en oppnevnes av sakkyndig leder signal, en av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning som godkjennes av sensor. 
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ==== 9. Krav til praksis etter bestått prøve ==== ==== 9. Krav til praksis etter bestått prøve ====
Linje 131: Linje 131:
 |001|15.11.12|Dokumentet revidert. Tittelen endret til Læreplan, tidsplan, arbeidsmåte og vekting fjernet fra leksjonene.| |001|15.11.12|Dokumentet revidert. Tittelen endret til Læreplan, tidsplan, arbeidsmåte og vekting fjernet fra leksjonene.|
 |002|17.09.14|Eksamen, kunnskaps – og ferdighetsmål| |002|17.09.14|Eksamen, kunnskaps – og ferdighetsmål|
 +|003| | Pkt 7.2 varighet eksamen \\ Publisert i wiki|
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
Linje 138: Linje 138:
 ** Leksjon 1: Historikk ** ** Leksjon 1: Historikk **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| | |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| |
-|//**Pensum**// \\ | |+|**Pensum** \\ | |
  
 ==== Tema 2: Banestrekninger, stasjonsgrenser og driftsformer ==== ==== Tema 2: Banestrekninger, stasjonsgrenser og driftsformer ====
Linje 146: Linje 147:
 **Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, selskaper, spor m.m** **Leksjon 1: Bli kjent med området, manøversystem, selskaper, spor m.m**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ |  | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ |  |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen, stillverksinstrukser og lokale instrukser.| |+|**Pensum**:\\ Strekningsbeskrivelsen, stillverksinstrukser og lokale instrukser.| |
  
 **Leksjon 2: Banestrekninger** **Leksjon 2: Banestrekninger**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | | | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Kartoversikt TIOS\\ | |+|**Pensum**: \\ Kartoversikt TIOS\\ | |
  
 **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer** **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen\\ Signaltegninger| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen\\ Signaltegninger| |
  
 **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr.\\ \\ Personlig sikkerhet\\ \\ Rutiner for evakuering|Kunne finne fram verneutstyr på arbeidsplassen| |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr.\\ \\ Personlig sikkerhet\\ \\ Rutiner for evakuering|Kunne finne fram verneutstyr på arbeidsplassen|
-|//**Pensum**//: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan | |+|**Pensum**: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan | |
  
 ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ==== ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ====
Linje 172: Linje 177:
 ** Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning** ** Leksjon 1: Generelt om trafikkgjennomstrømning**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/avgang |Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/avgang |Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru|
-|//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Signaltegninger\\ | |+|**Pensum**: \\ Tjenesterutebok\\ Signaltegninger\\ | |
  
 **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok** **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| +|Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ \\ Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| 
-|//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Togoppgave| |+|**Pensum**: \\ Tjenesterutebok\\ Togoppgave| |
  
 ==== Tema 4: Sikringsanlegg === ==== Tema 4: Sikringsanlegg ===
Linje 186: Linje 193:
 ** Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg** ** Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegg**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Signal / togvei / skiftevei \\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Lokal skifting \\ - Grensestasjon \\ \\ Forklare forskjellen mellom togvei og skiftevei, og når tog er tog og skift er skift|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Signal / togvei / skiftevei \\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Lokal skifting \\ - Grensestasjon \\ \\ Forklare forskjellen mellom togvei og skiftevei, og når tog er tog og skift er skift|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ |
-|//**Pensum**//: \\Instruks for bruk av hovedstillverk| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |
  
 ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |
  
 ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg ** ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G   \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon| |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G   \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon|
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse \\ Instruks for bruk av hovedstillverk\\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse \\ Instruks for bruk av hovedstillverk\\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G| |
  
 ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg ** ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg **
 +
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/barrierer| |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/barrierer|
-|//**Pensum**//: \\ | |+|**Pensum**: \\ | |
  
 ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ====
Linje 211: Linje 223:
 ** Leksjon 1: Bruk av Togradio** ** Leksjon 1: Bruk av Togradio**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop| | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop|
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for Frequentis terminal  | |+|**Pensum**: \\ Instruks for Frequentis terminal  | |
  
 ** Leksjon 2: Bruk av TIOS** ** Leksjon 2: Bruk av TIOS**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru| |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru|
-|//**Pensum**//: \\ TIOS\\ Sentralt utarbeidet opplegg fra Punktlighet| |+|**Pensum**: \\ TIOS\\ Sentralt utarbeidet opplegg fra Punktlighet| |
  
 ==== Tema 6: Ordrefordeling, Togmeldingsbok ==== ==== Tema 6: Ordrefordeling, Togmeldingsbok ====
Linje 225: Linje 239:
 **Leksjon 1: Ordrefordeling** **Leksjon 1: Ordrefordeling**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ | | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ |
-|//**Pensum**//| |+|**Pensum**| |
  
 ** Leksjon 2: Togmeldingsbok** ** Leksjon 2: Togmeldingsbok**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ | |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for føring av togmeldingsbok i TJN| |+|**Pensum**: \\ Instruks for føring av togmeldingsbok i TJN| |
  
 ==== Tema 7: Arbeid i spor ==== ==== Tema 7: Arbeid i spor ====
Linje 239: Linje 255:
 ** Leksjon 1: Disponering for arbeid i spor på Alnabru** ** Leksjon 1: Disponering for arbeid i spor på Alnabru**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen pkt. 3.4.14 | |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen pkt. 3.4.14 | |
  
 ==== Tema 8: Risikoforståelse ==== ==== Tema 8: Risikoforståelse ====
Linje 247: Linje 264:
 ** Leksjon 1: Barrierer og risiko ** ** Leksjon 1: Barrierer og risiko **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Bevisstgjøre: \\ - Hvilke situasjoner er txp en barriere \\ - Hva er viktig i disse situasjonene \\ - Hva kan gå galt? \\ - Hvilke feil kan skje? \\ - Hva kan forstyrre fokus? \\ - Stress, feil fokus \\ - Motivasjon \\ - Holdninger \\ - Misforståelser / kommunikasjon |Bevisstgjøre hvor og i hvilke \\ situasjoner det kan oppstå farer, \\ og hvilken adferd som er viktig \\ for å håndtere situasjonene på best mulig måte\\ | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum** |Utarbeides av seksjon Sikkerhet i Trafikk Øst\\ | |+|Bevisstgjøre: \\ - Hvilke situasjoner er txp en barriere \\ - Hva er viktig i disse situasjonene \\ - Hva kan gå galt? \\ - Hvilke feil kan skje? \\ - Hva kan forstyrre fokus? \\ - Stress, feil fokus \\ - Motivasjon \\ - Holdninger \\ - Misforståelser / kommunikasjon |Bevisstgjøre hvor og i hvilke situasjoner det kan oppstå farer,  \\ og hvilken adferd som er viktig for å håndtere situasjonene på best mulig måte\\ | 
 +|**Pensum**: \\ Utarbeides av seksjon Sikkerhet i Trafikk Øst\\ | |
  
 ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ==== ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ====
Linje 255: Linje 273:
 ** Leksjon 1: Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring ** ** Leksjon 1: Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Signaltegning\\ Instruks for NSI63\\ Instruks for Ebiloc\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| 
 +|**Pensum**\\ Signaltegning\\ Instruks for NSI63\\ Instruks for Ebiloc\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor ** ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**|Signaltegning| |+|Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| 
 +|**Pensum**: \\ Signaltegning| |
  
 ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd ** ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Instruks for bestilling av tog – og skifteveier Alnabru Syd| |+|Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| 
 +|**Pensum**\\ Instruks for bestilling av tog – og skifteveier Alnabru Syd| |
  
 ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel ** ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Trafikkregler for Jernbaneverkets nett kap. 12.2.6\\ Signaltegninger| |+|Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | 
 +|**Pensum**\\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 12.2.6\\ Signaltegninger| |
  
 ** Leksjon 5:  Frigivingsapparat i syd (pilkasse) ** ** Leksjon 5:  Frigivingsapparat i syd (pilkasse) **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**| |+|Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | 
 +|**Pensum** | |
  
 ** Leksjon 6: R-spor i nord ** ** Leksjon 6: R-spor i nord **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**|Instruks for bruk av hovedstillverk | |+|Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | 
 +|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk | |
  
 ** Leksjon 7: Luftveksler ** ** Leksjon 7: Luftveksler **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-| Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelsen \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+| Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | 
 +|**Pensum**\\ Strekningsbeskrivelsen \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 8: Betjeningsknapper ** ** Leksjon 8: Betjeningsknapper **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-| Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**|Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+| Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| 
 +|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 9: A-spor ** ** Leksjon 9: A-spor **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/gjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ |Mestre effektiv trafikkstyring| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelsen| |+|Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/gjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ |Mestre effektiv trafikkstyring| 
 +|**Pensum**\\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak ** ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Network statement, \\ D-sirkulære| |+|Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | 
 +|**Pensum**\\ Network statement, \\ D-sirkulære| |
  
 ** Leksjon 11: Transportledelse ** ** Leksjon 11: Transportledelse **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, være proaktiv| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |D-sirkulære| |+|Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, være proaktiv| 
 +|**Pensum**\\ D-sirkulære| |
  
 ==== Tema 10: Avvikshåndtering ==== ==== Tema 10: Avvikshåndtering ====
Linje 323: Linje 352:
 ** Leksjon 1: Hendelseslogg ** ** Leksjon 1: Hendelseslogg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-| |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Loggbok for txp Alnabru| |+| |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | 
 +|**Pensum**\\ Loggbok for txp Alnabru| |
  
 ** Leksjon 2: Uønskede hendelser** ** Leksjon 2: Uønskede hendelser**
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**|Avvikshåndteringsprosessen\\ Prosedyre for å melde og registrere uønskede hendelser og kontrollaktiviteter\\ Synergi| |+|Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | 
 +|**Pensum**: \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Prosedyre for å melde og registrere uønskede hendelser og kontrollaktiviteter\\ Synergi| |
  
 **Leksjon 3: Signaler i ustand ** **Leksjon 3: Signaler i ustand **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelsen| |+|Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| 
 +|**Pensum**\\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)** ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)**
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Aksjonskort| |+|Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| 
 +|**Pensum**\\ Aksjonskort| |
  
 ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg ** ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | 
 +|**Pensum**\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ==== ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ====
Linje 355: Linje 389:
 ** Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru ** ** Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-| Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Strekningsbeskrivelsen| |+| Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | 
 +|**Pensum**\\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ==== Tema 12: Beredskap ==== ==== Tema 12: Beredskap ====
Linje 363: Linje 398:
 ** Leksjon 1: Uforutsette hendelser/varslingsrutiner ** ** Leksjon 1: Uforutsette hendelser/varslingsrutiner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Beredskapsplan | |+|Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| 
 +|**Pensum**\\ Beredskapsplan | |
  
 ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods ** ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +|<49em 60% 40%>| 
-|Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker\\ | +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|**Pensum**\\ |Instruks for landingsplass for farlig gods i Region Øst\\ Beredskapsplan\\ Strekningsbeskrivelsen| |+|Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker\\ | 
 +|**Pensum**\\ Instruks for landingsplass for farlig gods i Region Øst\\ Beredskapsplan\\ Strekningsbeskrivelsen| |
lp_tr/laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru.1465466028.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)