lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2016/08/08 11:54]
km
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 6: Linje 6:
 Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Alnabru har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. Læreplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket som er sammensatt av flere typer sikringsanlegg. Stillverk Nord og Syd inngår i anlegget. Opplæringen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Alnabru har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som togekspeditør. Læreplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket som er sammensatt av flere typer sikringsanlegg. Stillverk Nord og Syd inngår i anlegget.
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må være utdannet togekspeditør, ha bestått kontrollprøve og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må være utdannet togekspeditør, ha bestått kontrollprøve og oppfylle helsekrav Togframføringsskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell === ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ===
Linje 78: Linje 78:
 Læreplan togekspeditører ved stillverk Alnabru har følgende eksamener: Læreplan togekspeditører ved stillverk Alnabru har følgende eksamener:
  
-  Skriftlig eksamen  +  Skriftlig eksamen  
-  Praktisk/muntlig eksamen +  Praktisk/muntlig eksamen 
  
 Det kreves av begge eksamener bestås. Det kreves av begge eksamener bestås.
Linje 95: Linje 95:
 === 7.2 Praktisk/muntlig eksamen === === 7.2 Praktisk/muntlig eksamen ===
  
-Praktisk/muntlig eksamen gjennomføres ved stillverket Alnabru, og har varighet på inntil 3 timer. Første del av eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen i rushtrafikken. Eksamen skal avdekke om eleven styrer trafikken effektivt, kommuniserer korrekt, og innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget. Andre del av eksamen gjennomføres på reserveplass. Eksamen skal avdekke om eleven behersker de spesielle forholdene på Alnabru, innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt og utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for Jernbaneverkets nett.+Praktisk/muntlig eksamen gjennomføres ved stillverket Alnabru, og har varighet på inntil 3 timer. Første del av eksamen gjennomføres ved at eleven betjener anlegget og har ansvaret for trafikkstyringen i rushtrafikken. Eksamen skal avdekke om eleven styrer trafikken effektivt, kommuniserer korrekt, og innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget. Andre del av eksamen gjennomføres på reserveplass. Eksamen skal avdekke om eleven behersker de spesielle forholdene på Alnabru, innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget, håndterer operasjonelle scenarier proaktivt og utfører oppgavene i henhold til Trafikkregler for jernbanenettet.
  
 For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen.  For å bestå eksamen må eleven oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. 
Linje 119: Linje 119:
 Det utpekes to sensorer, en oppnevnes av sakkyndig leder signal, en av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning som godkjennes av sensor.  Det utpekes to sensorer, en oppnevnes av sakkyndig leder signal, en av områdesjefen. Områdesjefen har ansvar for at det utarbeides praktisk/muntlig eksamen med sensorveiledning som godkjennes av sensor. 
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ==== 9. Krav til praksis etter bestått prøve ==== ==== 9. Krav til praksis etter bestått prøve ====
Linje 141: Linje 141:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| | |Eleven skal kjenne til:\\ - Alnabrus historiske betydning. \\ - Utvikling \\ - Endring av driftsformer \\ - Økning i trafikkmengde og jernbaneforetak| |
-|//**Pensum**// \\ | |+|**Pensum** \\ | |
  
 ==== Tema 2: Banestrekninger, stasjonsgrenser og driftsformer ==== ==== Tema 2: Banestrekninger, stasjonsgrenser og driftsformer ====
Linje 150: Linje 150:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ |  | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ |  |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen, stillverksinstrukser og lokale instrukser.| |+|**Pensum**:\\ Strekningsbeskrivelsen, stillverksinstrukser og lokale instrukser.| |
  
 **Leksjon 2: Banestrekninger** **Leksjon 2: Banestrekninger**
Linje 157: Linje 157:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | | | Kunne forklare hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Kartoversikt TIOS\\ | |+|**Pensum**: \\ Kartoversikt TIOS\\ | |
  
 **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer** **Leksjon 3: Stasjonsgrenser og driftsformer**
Linje 164: Linje 164:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | |Kunne redegjøre for de forskjellige stasjonsgrensene og driftsformene\\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen\\ Signaltegninger| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen\\ Signaltegninger| |
  
 **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** **Leksjon 4: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)**
Linje 171: Linje 171:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr.\\ \\ Personlig sikkerhet\\ \\ Rutiner for evakuering|Kunne finne fram verneutstyr på arbeidsplassen| |Kjenne til hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, leders og medarbeiders ansvar for HMS, og bruk av verneutstyr.\\ \\ Personlig sikkerhet\\ \\ Rutiner for evakuering|Kunne finne fram verneutstyr på arbeidsplassen|
-|//**Pensum**//: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan | |+|**Pensum**: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ Beredskapsplan | |
  
 ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ==== ==== Tema 3: Trafikkgjennomstrømning ====
Linje 180: Linje 180:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/avgang |Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| |Kunne forklare: \\ - Trafikkbildet \\ - Logisk oppbygging av trafikkstrøm \\ - Inn – og utkjøringssteder for tog \\ - Behandling av tog ved ankomst/avgang |Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru|
-|//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Signaltegninger\\ | |+|**Pensum**: \\ Tjenesterutebok\\ Signaltegninger\\ | |
  
 **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok** **Leksjon 2: Tognummer og togmeldingsbok**
Linje 186: Linje 186:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| +|Kunne gjengi:\\ - Tognummers oppbygging \\ - Hvilke banestrekninger de ulike tognummerseriene trafikkerer\\ \\ Kunne forklare bruk av særskilt togmeldingsbok for Alnabru|Mestre effektiv trafikkstyring \\ på Alnabru| 
-|//**Pensum**//: \\ Tjenesterutebok\\ Togoppgave| |+|**Pensum**: \\ Tjenesterutebok\\ Togoppgave| |
  
 ==== Tema 4: Sikringsanlegg === ==== Tema 4: Sikringsanlegg ===
Linje 196: Linje 196:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Signal / togvei / skiftevei \\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Lokal skifting \\ - Grensestasjon \\ \\ Forklare forskjellen mellom togvei og skiftevei, og når tog er tog og skift er skift|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | |Forklare og utføre:\\ - Sette signaler i stopp/oppheve signaler i stopp \\ - Signal / togvei / skiftevei \\ - Sperring av togspor/sporfelt \\ - Sporveksel / sporsperre \\ - Lokal skifting \\ - Grensestasjon \\ \\ Forklare forskjellen mellom togvei og skiftevei, og når tog er tog og skift er skift|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |
  
 ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg** ** Leksjon 2: Betjening av sikringsanlegg**
Linje 203: Linje 203:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk| |
  
 ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg ** ** Leksjon 3: Betjening av andre anlegg **
Linje 210: Linje 210:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G   \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon| |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Veisikringsanlegg \\ - Planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G   \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av kontaktledningsspenning \\ - Innhold i betjeningsskap \\ - Sporveksel nr. 30 \\ - Skiftesignal Z7|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget\\ \\ Utføre nøyaktig kommunikasjon|
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse \\ Instruks for bruk av hovedstillverk\\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelse \\ Instruks for bruk av hovedstillverk\\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G| |
  
 ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg ** ** Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg **
Linje 217: Linje 217:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/barrierer| |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på stillverket\\ \\ Kjenne til de ulike skjemaene som Signalavdelingen skal levere mot kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget|Mestre ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/barrierer|
-|//**Pensum**//: \\ | |+|**Pensum**: \\ | |
  
 ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ====
Linje 226: Linje 226:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop| | |Mestre betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop|
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for Frequentis terminal  | |+|**Pensum**: \\ Instruks for Frequentis terminal  | |
  
 ** Leksjon 2: Bruk av TIOS** ** Leksjon 2: Bruk av TIOS**
Linje 233: Linje 233:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru| |Kunne forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient|Mestre bruk av TIOS til de formål som er satt for Alnabru|
-|//**Pensum**//: \\ TIOS\\ Sentralt utarbeidet opplegg fra Punktlighet| |+|**Pensum**: \\ TIOS\\ Sentralt utarbeidet opplegg fra Punktlighet| |
  
 ==== Tema 6: Ordrefordeling, Togmeldingsbok ==== ==== Tema 6: Ordrefordeling, Togmeldingsbok ====
Linje 242: Linje 242:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ | | |Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Alnabru\\ |
-|//**Pensum**//| |+|**Pensum**| |
  
 ** Leksjon 2: Togmeldingsbok** ** Leksjon 2: Togmeldingsbok**
Linje 249: Linje 249:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ | |Kunne forklare og utføre føring av særskilt togmeldingsbok for Alnabru\\ |Mestre føring av togmeldingsbok\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for føring av togmeldingsbok i TJN| |+|**Pensum**: \\ Instruks for føring av togmeldingsbok i TJN| |
  
 ==== Tema 7: Arbeid i spor ==== ==== Tema 7: Arbeid i spor ====
Linje 258: Linje 258:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | |Kunne forklare de forhåndsdefinerte anleggsområdene på Alnabru\\ |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen pkt. 3.4.14 | |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen pkt. 3.4.14 | |
  
 ==== Tema 8: Risikoforståelse ==== ==== Tema 8: Risikoforståelse ====
Linje 267: Linje 267:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Bevisstgjøre: \\ - Hvilke situasjoner er txp en barriere \\ - Hva er viktig i disse situasjonene \\ - Hva kan gå galt? \\ - Hvilke feil kan skje? \\ - Hva kan forstyrre fokus? \\ - Stress, feil fokus \\ - Motivasjon \\ - Holdninger \\ - Misforståelser / kommunikasjon |Bevisstgjøre hvor og i hvilke situasjoner det kan oppstå farer,  \\ og hvilken adferd som er viktig for å håndtere situasjonene på best mulig måte\\ | |Bevisstgjøre: \\ - Hvilke situasjoner er txp en barriere \\ - Hva er viktig i disse situasjonene \\ - Hva kan gå galt? \\ - Hvilke feil kan skje? \\ - Hva kan forstyrre fokus? \\ - Stress, feil fokus \\ - Motivasjon \\ - Holdninger \\ - Misforståelser / kommunikasjon |Bevisstgjøre hvor og i hvilke situasjoner det kan oppstå farer,  \\ og hvilken adferd som er viktig for å håndtere situasjonene på best mulig måte\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Utarbeides av seksjon Sikkerhet i Trafikk Øst\\ | |+|**Pensum**: \\ Utarbeides av seksjon Sikkerhet i Trafikk Øst\\ | |
  
 ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ==== ==== Tema 9: Mengdetrening og detaljer ====
Linje 276: Linje 276:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget| |Skal kunne forklare grensesnittet mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc\\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk \\ \\ Skal kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Mestre betjening av sikringsanlegget|
-|//**Pensum**//: \\ Signaltegning\\ Instruks for NSI63\\ Instruks for Ebiloc\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|**Pensum**: \\ Signaltegning\\ Instruks for NSI63\\ Instruks for Ebiloc\\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor ** ** Leksjon 2: Betjening av hovedspor **
Linje 283: Linje 283:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru| |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder\\ |Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru|
-|//**Pensum**//: \\ Signaltegning| |+|**Pensum**: \\ Signaltegning| |
  
 ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd ** ** Leksjon 3: Samspill med signalgiver Alnabru Syd **
Linje 290: Linje 290:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver| |Skal kunne forklare hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd \\ |Mestre god samhandling og kommunikasjon med signalgiver|
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bestilling av tog – og skifteveier Alnabru Syd| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bestilling av tog – og skifteveier Alnabru Syd| |
  
 ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel ** ** Leksjon 4: Håndstilte veksler og rigel **
Linje 297: Linje 297:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | | |Kunne forklare hvor håndstilte veksler og rigel befinner seg og hvordan disse betjenes. | |
-|//**Pensum**//: \\ Trafikkregler for Jernbaneverkets nett kap. 12.2.6\\ Signaltegninger| |+|**Pensum**: \\ Trafikkregler for jernbanenettet kap. 12.2.6\\ Signaltegninger| |
  
 ** Leksjon 5:  Frigivingsapparat i syd (pilkasse) ** ** Leksjon 5:  Frigivingsapparat i syd (pilkasse) **
Linje 304: Linje 304:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| | |Kunne forklare hvor frigivingsapparat i syd (pilkasse) befinner seg og bruken av dette.| |
-|//**Pensum**// | |+|**Pensum** | |
  
 ** Leksjon 6: R-spor i nord ** ** Leksjon 6: R-spor i nord **
Linje 311: Linje 311:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | |Kunne forklare og utføre kjøring til R-spor i Nord\\ \\ Kunne gjengi hvilke spor som har kontaktledning\\ \\ Kunne gjengi hvordan man sikrer personell i R-spor\\ \\ Kunne kjenne til togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4|Mestre effektiv trafikkstyring på Alnabru\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk | |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av hovedstillverk | |
  
 ** Leksjon 7: Luftveksler ** ** Leksjon 7: Luftveksler **
Linje 318: Linje 318:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | | | Kunne forklare hvordan sporvekslene fungerer\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 8: Betjeningsknapper ** ** Leksjon 8: Betjeningsknapper **
Linje 325: Linje 325:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening| | Kunne forklare betjening av knappene på Skiftestillverket og deres funksjoner|Mestre sikker og korrekt betjening|
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ** Leksjon 9: A-spor ** ** Leksjon 9: A-spor **
Linje 332: Linje 332:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/gjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ |Mestre effektiv trafikkstyring| |Kunne forklare bruken av A-spor\\ Kjenne til at bremsene i A-spor er ute av bruk\\ \\ Kjenne til at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/gjensetting uten trekkraftkjøretøy\\ |Mestre effektiv trafikkstyring|
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak ** ** Leksjon 10: Ulike jernbaneforetak **
Linje 339: Linje 339:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | | |Kunne gjengi hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på Alnabru\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Network statement, \\ D-sirkulære| |+|**Pensum**: \\ Network statement, \\ D-sirkulære| |
  
 ** Leksjon 11: Transportledelse ** ** Leksjon 11: Transportledelse **
Linje 346: Linje 346:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, være proaktiv| |Kunne forklare hvilken funksjon transportleder i jernbaneforetak har og samspillet med txp på Alnabru|Utføre korrekt kommunikasjon, være proaktiv|
-|//**Pensum**//: \\ D-sirkulære| |+|**Pensum**: \\ D-sirkulære| |
  
 ==== Tema 10: Avvikshåndtering ==== ==== Tema 10: Avvikshåndtering ====
Linje 355: Linje 355:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ | | |Mestre melding av ulike hendelser til togledere, og føre loggbok\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Loggbok for txp Alnabru| |+|**Pensum**: \\ Loggbok for txp Alnabru| |
  
 ** Leksjon 2: Uønskede hendelser** ** Leksjon 2: Uønskede hendelser**
Linje 362: Linje 362:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ | |Kunne forklare:\\ Hvilke saker som skal meldes i Synergi;\\ - Uhell og nestenuhell \\ - Fysisk og psykisk arbeidsmiljø \\ - Brudd på bestemmelser|Kunne utføre melding i Synergi\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Prosedyre for å melde og registrere uønskede hendelser og kontrollaktiviteter\\ Synergi| |+|**Pensum**: \\ Avvikshåndteringsprosessen\\ Prosedyre for å melde og registrere uønskede hendelser og kontrollaktiviteter\\ Synergi| |
  
 **Leksjon 3: Signaler i ustand ** **Leksjon 3: Signaler i ustand **
Linje 369: Linje 369:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| |Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Aker og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Brobekk og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog fremføres forbi hovedsignaler som ikke viser ”Kjør” mellom Bryn og Alnabru S\\ \\ Forklare hvordan tog framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt.\\ |Mestre effektiv trafikkstyring \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)** ** Leksjon 4: Aksjonskort (under innføring)**
Linje 376: Linje 376:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort| |Kunne forklare innholdet i, og hvilke situasjoner aksjonskort skal benyttes.\\ \\ Kunne bruke aksjonskort for Alnabru\\ |Mestre trafikkstyring ved bruk av aksjonskort|
-|//**Pensum**//: \\ Aksjonskort| |+|**Pensum**: \\ Aksjonskort| |
  
 ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg ** ** Leksjon 5: Luftlekkasje mot sikringsanlegg **
Linje 383: Linje 383:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | | |Kunne forklare hvilke sporveksler som blir drevet av luft, og hvordan man får stilt en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.\\ \\ Kunne forklare hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |+|**Pensum**: \\ Instruks for bruk av skiftestillverk i utkoblet tilstand| |
  
 ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ==== ==== Tema 11: Strekningsbeskrivelsen ====
Linje 392: Linje 392:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | | | Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst Alnabru og raskt kunne slå opp og finne informasjon\\ \\ Kunne kjenne til unntak fra togframføringsforskriften om txps nærvær ved togvei\\ | |
-|//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelsen| |+|**Pensum**: \\ Strekningsbeskrivelsen| |
  
 ==== Tema 12: Beredskap ==== ==== Tema 12: Beredskap ====
Linje 401: Linje 401:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| |Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på Alnabru:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport|Iverksette tiltak avhengig av situasjon\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon|
-|//**Pensum**//: \\ Beredskapsplan | |+|**Pensum**: \\ Beredskapsplan | |
  
 ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods ** ** Leksjon 2: Togs sammensetning og farlig gods **
Linje 408: Linje 408:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker\\ | |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods\\ |Kunne finne fram verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker\\ |
-|//**Pensum**//: \\ Instruks for landingsplass for farlig gods i Region Øst\\ Beredskapsplan\\ Strekningsbeskrivelsen| |+|**Pensum**: \\ Instruks for landingsplass for farlig gods i Region Øst\\ Beredskapsplan\\ Strekningsbeskrivelsen| |
lp_tr/laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_alnabru.1470650092.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)