lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2021/04/07 08:25]
chrane [Tabell]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2024/02/08 13:01] (nåværende versjon)
chrane
Linje 4: Linje 4:
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
-^ Kravstiller kompetanse: Fagansvarlig framføringssikkerhet  |+^ Kravstiller kompetanse: Fagleder trafikkstyring  |
  
  
Linje 11: Linje 11:
  
 ==== Utarbeidet av ==== ==== Utarbeidet av ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk +Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur
  
 ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ====
Linje 19: Linje 19:
 Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\ 
   * FO1076 - Togekspeditør   * FO1076 - Togekspeditør
 +
 +Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren til kontrollprøve.
 +
  
 ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== Dokumentasjon av opplæringen ====
-Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttesDokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar+Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis og etter hver gjennomført opplæring.
  
-===== Innledning ===== +|    Progresjonstester, tentamener, osv    | It ‘s learning| 
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikk forståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammenMedarbeideren skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig trafikkstyringen.+| Studentsamtaler | Studentmappe saksrom 360 | 
 +| Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Sensorvurderinger  |  Studentmappe i saksrom 360 | 
 +| Alle eksamensresultater | Driv |
  
  
-Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. 
  
-Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse+===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikkforståelseog kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Medarbeideren skal inneha tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Medarbeideren skal ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen\\ 
  
-Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. +Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, og skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan.
  
-Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. +Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.
  
-Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere 
  
  \\ \\   \\ \\ 
Linje 41: Linje 46:
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
  
-==== Arbeidsform studenter ==== +==== Arbeidsform aspiranter ==== 
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen og skal legge fram loggbok på forespørsel fra veileder og faglærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er vurderingsgrunnlag opp mot eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperioden. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
-Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studenten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis.+ 
 +Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. 
    
 ==== Krav til forkunnskaper ==== ==== Krav til forkunnskaper ====
 Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha:
   * Bestått arbeidspsykologisk test    * Bestått arbeidspsykologisk test 
-  * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  +  * Bestått 3-årig videregående utdanning (studiespesialisering eller fagbrev)   
-  * Gode datakunnskaper  +  * Grunnleggende ferdigheter : 
-  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   +        IKT 
-  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\  +        * Norsk, skriftlig og muntlig 
-I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.+        Engelsk, muntlig 
  
 ===== Hovedmål for opplæringen ===== ===== Hovedmål for opplæringen =====
-Utdanningen skal gi studenten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Studenten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Studenten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal studenten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, og ha god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. +Aspiranten skal
-  * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. +  * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. +  * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. +  * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. +  * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. +  * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, samt togekspeditørens rolle i samspillet mellom funksjonene. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. +  * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. +  * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. 
-  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekseditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
 +  * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. 
  
  
 ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== ==== Innlæringsmål for ferdigheter ====
-  * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. +Aspiranten skal
-  * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. +  * kunne lese og forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og utøve effektiv trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, planlegge sine aktiviteter og gjøre gode prioriteringer. +  * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. 
-  * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring.  +  * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. 
-  * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  * kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
-  * Studenten skal kunne bruke sjekkliste.+  * kunne bruke sjekkliste. 
 +  * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. 
 +  * kunne bruke sjekklister 
 + 
      
  
 ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ====
-  * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. +Aspiranten skal
-  * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse. +  * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. 
-  * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. +  * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
-  * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. +  * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder for å få skape felles situasjonsforståelse. 
 +  * ha nødvendige språkferdigheter, og kunne gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring.  
 +  * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger.
  
  
  
 ==== Krav til pensum ==== ==== Krav til pensum ====
-Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra noen forskrifter i Bane NOR.+Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger i Operativ regelverk (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. 
  
  
 ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== ==== Gjennomføring av teori og praksis ====
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\ +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Ved praksis på stasjon, når aspiranten utøver trafikkstyring sammen med ansvarlig togekspeditør, skal det legges til rette for at veileder kan lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen.\\ \\ 
 +Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant.\\ \\ 
 +Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ 
 +I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding.  Aspiranten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring. 
 + \\
  
-Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. 
-I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. 
  
  
-Skolen bestiller praksisplass av linjeleder henhold til krav i læreplanen. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjonLinjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og for å tildele praksisplass på stasjon. Linjeleder skal følge opp studenten under praksisperioden og sikre at studenten får gjennomført krav i loggbok\\+==== Antall deltakere i praksisperioden ==== 
 +Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform.  Aspiranten går sammen med en egnet togekspeditør/veilederMaksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen.
  
 +==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ====
 +  * Godkjent som togekspeditør/togleder
 +  * Må ha tjenestegjort som txp/togleder i minst 3 år
 +  * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/veilederkurs eller yrkespedagogikk fra Høyskole som kan gjennomføres etter ansettelse
 +  * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan
 +  *  Rolleforståelse, faglig og personlig egnethet 
  
-I løpet av opplæringen skal studenten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. Studenten skal i tillegg ha 10 dager med tjenestegjøring på strekning med fjernstyring \\+==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) Agresso.
  
  
 +===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
 +==== Vurdering under utdanningen ====
 +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen.
 +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen.
  
-==== Antall deltakere i praksisperioden====+==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== 
 +Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\
  
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsformStudenten går sammen med en egnet togekspeditør/veileder. Maksimum 2 studenter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen+Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR JernbaneskolenDet settes en tidsgrense på opptil/maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke kunne bestå eksamen, eller at aspiranten vurderes som uegnet, informeres personalleder umiddelbart
  
-==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== +Dette gjelder også for aspiranter som vurderes oppmeldt til kontinuasjonseksamen
-Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: +
-Opplæringspersonell (FO1290) og sensor for trafikkstyringsfag (FO1291) i Agresso +
  
-===== Prinsipper for prøving sertifisering =====+Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/muntlig eksamen, skal hen ha: 
 +  * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» 
 +  * Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» 
 +  * Bestått praktisk/muntlig eksamen i godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) 
 +  * Bestått avsluttende skriftlig eksamen 
 +  * Vise egnethet og gode holdninger
  
-==== Vurdering under utdanningen ==== +I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å følge opp resultater fra progresjonstester og tentamener. 
-Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse.  + 
-Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\  + 
-Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  +==== Eksamensform ==== 
-I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole.+Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener og følgende temaer må bestås for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått: 
  
 +  * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil)
 +  * Trafikkstyring
 +  * Skifting
 +  * Arbeid i spor
 +  * Kommunikasjon
 +  * Beredskap
  
-Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.+Temaene vurderes etter følgende karakterskala:
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studenten opp til eksamen når studenten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. 
  
-Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ 
 ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ ^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^
-|  5        | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | +|  5        | Bestått \\ Det vises god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | 
-|  4        | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | +|  4        | Bestått \\ Det vises helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | 
-|  3        | Bestått \\ Studenten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | +|  3        | Bestått \\ Det vises tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | 
-|  2        | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. +|  2        | Ikke bestått \\ Det vises manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. 
-|  1        | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |+|  1        | Ikke bestått \\ Det vises vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          |
 |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  | |  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  |
  
 ==== Retningslinjer for sensor ==== ==== Retningslinjer for sensor ====
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/avdelingsleder til trafikkutdanningen ut sensor(er) til den enkelte eksamen.  
  
-Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner nye sensorer. \\ +Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen samarbeid med relevante fagressurser. Sensorer godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} +
-^ Eksamen                                           ^ Sensor(er)                                              ^ +
-| Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet +
-| Skriftlig eksamen grunnleggende trafikkstyring  |                                                         | +
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen              |                                                         | +
-| Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | 1 sensor oppnevnes av Sakkyndig leder signal            |+
  
-==== Eksamener ==== +Bane NOR Jernbaneskolen samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer til sensorsamling minimum 4 uker før eksamener for gjennomgang av: 
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner studenten til å utføre en bestemt funksjon trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. \\ \\+  * Eksamensinnhold 
 +  * Gjennomføring av eksamen 
 +  * Sensorveiledning
  
 +Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagleder trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt.
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Avdelingsleder for trafikkutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager etter at eksamen er mottatt.  
  
-Eksamensoppgaver for skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
-Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.+^ Eksamen                                                                                   ^ Sensor(er)                                     ^ 
 +| Sikkerhetskurs del 1                                                                      | E-læring                                       | 
 +| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring                                          | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring   | 
 +Praktisk/muntlig eksamen godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)  | 1 sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal   | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen                                                             | 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring   | 
 +| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                                                      | 1 sensor oppnevnes av Fagleder trafikkstyring  |
  
-Følgende eksamener skal gjennomføres: \\ +Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer.
-• Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ +
-• Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ +
-• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\ +
-• Avsluttende praktisk/muntlig eksamen \\+
  
 +==== Eksamener ====
  
 +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å gå videre i utdanningsløpet, eller til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste. Gjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å utarbeide eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledninger, samt gjennomføringen av eksamen. Opplæringsleder trafikkopplæring skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor og fagleder Trafikkstyring for gjennomsyn senest 6 uker før eksamen avholdes. Samlet tilbakemelding fra sensorer samt godkjenning fra fagleder Trafikkstyring oversendes skolen senest 3 uker før eksamen skal gjennomføres. Ved større planlagte endringer i eksamensoppgaver eller eksamensform, skal det gis utvidede hørings- og behandlingsfrister.\\
  
-Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. +Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveiledning for godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) godkjennes av fagleder Trafikkstyring.
  
-Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. +Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen.
- \\ \\+
  
 +Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet for å gå opp til ny eksamen. Dette vurderes av linjeleder. Ny eksamen avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, vil utdanningen som togekspeditør avsluttes.
  
 Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver:
 {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}}
-^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       +^ Togekspeditørutdanningen                                                          |^ Det skal utarbeides:                                                    
- Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          +Eksamen i grunnleggende trafikkstyring                        | Skriftlig         | - 2 oppgavesett\\ - fasit\\ - sensorveiledning                          
-|  Eksamen i grunnleggende trafikkstyring    Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)  Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                        
-Eksamen i stillverksprøven                 Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  +Avsluttende skriftlig eksamen                                  Skriftlig         | - 2 oppgavesett\\ - fasit\\ - sensorveiledning                          
-| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen       | Praktisk/muntlig  | - oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen                           | Praktisk/muntlig  | - oppgavesett med varierte scenarier\\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
  
- +==== Sikkerhetskurs del 1 ==== 
- +Aspirant gjennomfører e-læringen.
- +
-==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== +
-Studenten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom studenten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+
  
 ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== ==== Grunnleggende trafikkstyring ====
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil timer. \\ \\  +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil timer. 
-For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes+
  
-==== Stillverksprøve ==== +==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== 
-Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor studentene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ +Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/muntlig del på ca. 1,5 time hvor aspiranten prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. 
-For å bestå Stillverksprøven må stsudenten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ +
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.+
  
 +==== Avsluttende skriftlig eksamen ====
 +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer.
  
 ==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Avsluttende praktisk/muntlig eksamen ====
-Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ +Den praktisk/muntlige eksamen har en varighet på ca. 1,5 time. 
-For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på praktisk/muntlig eksamen. \\ \\ + 
-En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har studenten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes+
  
 ===== Klage på eksamen ===== ===== Klage på eksamen =====
 +==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ====
 +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet.
 +
 +Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
  
 ==== Klage på skriftlig eksamen ==== ==== Klage på skriftlig eksamen ====
-Studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ + 
-Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsenskal disse gjøres tilgjengelig for studenten\\ \\ +Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamenkun formelle feil som kan ha noe å si for resultatetVed kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur
-Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en student ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på \\ \\ + 
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ +Fagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De nye sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en uke. 
-Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.+
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for studenten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan studenten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\ + 
-studenten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk JernbaneskoleFrist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen\\ \\ +Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. 
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom studenten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og studenten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere studenten Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere studenters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. + 
 +Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurderingRepresentant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feilOpplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspirantenFagleder Trafikkstyring oppnevner nye sensorer. 
 +Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/praktisk eksamen.
  
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\  +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som aspirantens egen. 
-bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. \\ \\  + 
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til studentenes leder.+Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder
 + 
 +\\ \\ 
 +===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== 
 +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. 
 +Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. 
 +^ Kommunikasjon og temaarbeid                                                                              ^ 
 +|• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | 
 +|• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | 
 +|• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | 
 +|• Gir klare og utvetydige instruksjoner | 
 +|• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | 
 +|• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | 
 +|• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | 
 +|• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | 
 +|• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | 
 +|• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) | 
 +|• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | 
 +|• Hjelper til ved behov | 
 +|• Søker aktivt informasjon fra andre | 
 +^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                            ^  
 +|• Gjør gode prioriteringer | 
 +|• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| 
 +|• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| 
 +|• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover|  
 +^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                            ^  
 +|• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| 
 +|• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| 
 +|• Håndterer distraksjoner godt| 
 +|• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| 
 +|• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| 
 +|• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| 
 +|• Ber om hjelp når det er behov| 
 +|• Fornuftig bruk av pauser|  
 +^ Lederskap                                                                             ^ 
 +|• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| 
 +|• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| 
 +|• Griper inn når det er nødvendig| 
 +|• Stoler på seg selv og egne beslutninger| 
 +|• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer|  
 +  
 +\\ \\ 
 + 
 +===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen for Togekspeditør ===== 
 +==== Hensikt ====  
 +Hensikten til retningslinjene er å fungere veiledende for involverte roller, og beskrive viktige grensesnitt mellom disse. 
 + 
 +==== Innhold ==== 
 +Egnethet og holdninger \\ 
 +Loggboka \\ 
 +Veilederfunksjonen i praksis \\ 
 +Progresjonstesting \\ 
 +Eksamensinnhold og -oppgaver \\ 
 +Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ 
 +Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\ 
 +Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen  
 +  
 +==== Egnethet og holdninger ==== 
 +Det er forventet at aspiranten har klar og tydelig kommunikasjon og gode samarbeidsevner. Aspiranten skal vise initiativ til å bistå andre ved behov, være løsningsorientert og strukturert i sitt arbeid. Aspiranten skal være proaktiv og legge til rette for arbeidsoppgaver frem i tid, etablere en god situasjonsforståelse for seg og andre aktører. Aspiranten stiller uthvilt og forberedt til jobb for å ha tilstedeværelse og fokus på arbeidsoppgaver. Hen skal vise selvledelse, og etterleve lover og regelverk. Det er viktig at aspiranten viser handlingsvilje til å gripe inn ved behov for å ha kontroll på situasjonen. Aspiranten skal arbeide med sikkerhet som første prioritet, og deretter prioritere andre oppgaver. 
 + 
 +==== Loggboka ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok som viser læringsmål som gjennomføres under praksis. Aspiranten må beskrive hvordan hen løser de ulike oppgavene i henhold til læringsmålene. Aspiranten skal utføre tilstrekkelige antall vakter for å møte læringsmål. De ulike vakttypene skal synliggjøres i loggboka. 
 + 
 +==== Veilederfunksjonen i praksis ==== 
 +Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, og beskriver hvilke aktiviteter som skal gjennomføres hver dag og hvilke læringsmål de dekker. Aspiranten er ansvarlig for å ha med seg praksisplan og loggboka på hver vakt. Loggboka vurderes av veileder/tjenestegjørende TXP, som kommenterer utøvelsen av oppgavene i loggboka og signerer.  
 + 
 +==== Progresjonstesting ==== 
 +Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen på Bane NOR Jernbaneskolen. Underveis i opplæringen skal det testes i alle temaer, med fokus på de som må bestås med 80% på eksamen. Det skal testes i alle temaene underveis i opplæringen som må bestås 80% for å gå videre. I praksisperioden skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester som forberedelse til avsluttende muntlig/praksis eksamen. Linjeleder har tilgang til testene og ansvar for gjennomføring av disse ute på stasjon slik at hen kan følge opp.  
 + 
 +==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== 
 +Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål for eksamen og eventuell kontinuasjonseksamen. Spørsmålene skal ha likt innhold, men stilt annerledes slik at aspiranten blir testet i samme temaer i alle eksamener. 
 + 
 +Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur, Bane NOR Jernbaneskolen og leder Trafikkstyring eller stedfortreder gjennomgår utkast til eksamen. Leder Trafikkstyring eller stedfortreder godkjenner. 
 + 
 + 
 +==== Sensorkurs og sensurretningslinjer ==== 
 +Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres i regi av enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur og i samarbeid med Bane NOR Jernbaneskolen. 
 +Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener og antall aspiranter til enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur for organisering av sensorbehov. 
 + 
 +Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med Trafikk organiserer sensorsamling senest 1 uke før avsluttende eksamener. I denne samlingen skal følgende temaer tas opp: 
 +  * Eksamensoppgaver 
 +  * Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen 
 +  * Organisering av sensur (eksamen og kontinuasjonseksamen). Sensorer blir organisert slik at de kan rette kontinuasjonseksamen på aspiranter som de ikke har rettet opp ved første eksamen. 
 + 
 +Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, inkludert sensorveiledningen, til Bane NOR Jernbaneskolen, enten fysisk eller digitalt
  
-===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere =====+==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== 
 +Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, skal ha løpende tilgang til relevant progresjonstester, tentamen, eksamen og lignende dokumentasjon for å vurdere aspirantens kompetanse underveis i opplæringen. 
  
 +==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen ====
 +Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert.
 +Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp:
 +  * Evaluering av resultater
 +  * Evaluering av gjennomføring av opplæring
 +  * Eksamensform og -gjennomføring
 +  * Sensorkorpset
 +  * Ulike utfordringer: ressurs, praksisplasser, oppfølging av kandidater, osv.
 +  * Veien videre
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. +Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for innkalling og gjennomføring av disse møtene.
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}}+
  
-^ **Kommunikasjon og teamarbeid**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ^ 
-| • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/nabotogleder, TXP og toginformatøroppdatert \\ • Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ • Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ • Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ • Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ • Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ • Hjelper til ved behov \\ • Søker aktivt informasjon fra andre  | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-^ Situasjonsbevissthet og framsynthet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ^ 
-| • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^ 
-| • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-^ Lederskap                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ^ 
-| • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
-| :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
  
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.1617776759.txt.gz · Sist endret: 2021/04/07 08:25 av chrane