lp_tr:laereplan_txp_drammen

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2016/08/15 12:58]
km [3. Oversikt over læremål]
lp_tr:laereplan_txp_drammen [2017/04/04 10:42]
ingrid_dale_bjordal
Linje 4: Linje 4:
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha gjennomført og bestått txp-utdanningen, og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå opplæring må ha gjennomført og bestått txp-utdanningen, og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften.//
  
 Gjennom bestått utdanning på Norsk jernbaneskole har txp den formelle godkjenningen til å utføre tjeneste ved Drammen stasjon.  Gjennom bestått utdanning på Norsk jernbaneskole har txp den formelle godkjenningen til å utføre tjeneste ved Drammen stasjon. 
  
-Drammen er en stasjon med stor trafikk og med mange tilliggende skifteområder. Opplæringen har en varighet på 6 – 8 uker, og består av befaring, forklaring og praktisk trening ved Togekspedisjonen. Målet er å gi kandidatene god innsikt i lokale forhold ved Drammen stasjon, slik at de etter endt opplæring mestrer å styre trafikken effektivt.+Drammen er en stasjon med stor trafikkog med mange tilliggende skifteområder. Opplæringen har en varighet på 6 – 8 uker, og består av befaring, forklaring og praktisk trening ved Togekspedisjonen. Målet er å gi kandidatene god innsikt i lokale forhold ved Drammen stasjon, slik at de etter endt opplæring mestrer å styre trafikken effektivt.
  
 Gruppeleder txp har ansvar for å organisere opplæringen på vegne av områdesjefen, og i samarbeid med kandidatene og veiledere vurdere når de er skikket til å utføre selvstendig tjeneste. Gruppeleder txp har ansvar for å organisere opplæringen på vegne av områdesjefen, og i samarbeid med kandidatene og veiledere vurdere når de er skikket til å utføre selvstendig tjeneste.
Linje 32: Linje 32:
 ^Mål^ ^Mål^
 |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør:\\ - Hovedspor \\ - Hensettingsspor  Sundhaugen \\ - Skifteområde Sundland \\ - Skifteområde Åkeren og Kroken \\ - Skifteområde Holmen \\ - Tangen sidespor \\ - Spor 20 \\ - Frakobling \\ - Middelkontrollamper \\ - Dvergsignaler \\ - Indre hovedsignaler \\ -  Middelkontrollamper \\ - Planovergang| |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, og hvilke spor som benyttes til ulike formål\\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av txp, togleder og driftsoperatør:\\ - Hovedspor \\ - Hensettingsspor  Sundhaugen \\ - Skifteområde Sundland \\ - Skifteområde Åkeren og Kroken \\ - Skifteområde Holmen \\ - Tangen sidespor \\ - Spor 20 \\ - Frakobling \\ - Middelkontrollamper \\ - Dvergsignaler \\ - Indre hovedsignaler \\ -  Middelkontrollamper \\ - Planovergang|
-|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett\\ Gjennomføre befaring|+|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet\\ Gjennomføre befaring|
  
 === 3.3 Persontog === === 3.3 Persontog ===
Linje 39: Linje 39:
 ^Mål^ ^Mål^
 |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Det er fem togspor med plattform, spor 1-5 \\ - De fleste flytog går spor 3 \\ - Lok og materiell i spor 1 \\ - Hensetting av materiell \\ - Bruk av togoppgave og evt. avviksplan \\ - Kort togvei \\ - Middelkontrollamper – ring fører ved behov for å trekke lenger fram| |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Det er fem togspor med plattform, spor 1-5 \\ - De fleste flytog går spor 3 \\ - Lok og materiell i spor 1 \\ - Hensetting av materiell \\ - Bruk av togoppgave og evt. avviksplan \\ - Kort togvei \\ - Middelkontrollamper – ring fører ved behov for å trekke lenger fram|
-|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.12|+|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12|
  
 === 3.4 Kort togvei spor 1 === === 3.4 Kort togvei spor 1 ===
Linje 67: Linje 67:
 ^Mål^ ^Mål^
 |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back| |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Mot verkstedområde framføres skift på dverger stilt av txp \\ - For framføring av skift til/fra spor 2, 3 og 11 og mot Gruppa skal det være kommunikasjon mellom txp og driftoperatør Sundland før txp stiller dvergsignal \\ - Kommunikasjonen med driftsoperatør Sundland er basert på read-back|
-| **Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.13|+| **Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.13|
  
 === 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken === === 3.8 Skifteområde Åkeren og Kroken ===
Linje 81: Linje 81:
 ^Mål^ ^Mål^
 |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal  - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal | |Få oversikt og erfaring med hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling:\\ - Skift til Holmen kommer fra Sundland \\ - Driftsoperatør Sundland kommuniserer med txp \\ - Txp stiller dvergsignaler fra Sundland til togspor Drammen stasjon \\ - Txp ringer togleder og melder kipptog til Holmen \\ - Togleder legger sporveksel inn til Holmen, deretter stiller txp utkjør hovedsignal  - Når skift skal tilbake fra Holmen ringer fører til togleder \\ - Togleder ringer txp, togleder legger sporveksel og txp stiller dvergsignal og innkjør hovedsignal |
-|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.11|+|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.11|
  
 === 3.10 Tangen sidespor === === 3.10 Tangen sidespor ===
Linje 116: Linje 116:
 ^Mål^ ^Mål^
 |Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen| |Få oversikt og erfaring med særskilte forhold:\\ - Varsellamper ved planovergang \\ - Rutiner for å ringe txp ved behov for å passere planovergangen|
-|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 3.13.12|+|**Henvisning:** \\ Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 3.13.12|
  
 === 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner === === 3.15 Ulike hjelpemidler og interne rutiner ===
lp_tr/laereplan_txp_drammen.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)