lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2021/05/10 14:23]
chrane opprettet
lp_tr:reviderte_planer:laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
-Læreplan for toginformatører + 
-Læreplan for: Toginformatør +====== Læreplan for lokal opplæring av toginformatør ====== 
-Kravstiller kompetanse: Trafikkdirektør i Drift og teknologi + 
-Eier av læreplanen+ 
 + 
 +Læreplan for:            Toginformatør                      | 
 +Kravstiller kompetanse:  Trafikkdirektør i Drift og teknologi  | 
 + 
 + 
 +==== Eier av læreplanen ====
 Trafikkdirektør i Drift og teknologi Trafikkdirektør i Drift og teknologi
-Utarbeidet av+ 
 +==== Utarbeidet av ====
 Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon Fagleder Operativ kunde- og trafikkinformasjon
-Dokumentasjon av opplæringen+ 
 +==== Dokumentasjon av opplæringen ====
 Registreres i DRIV. Registreres i DRIV.
-Hovedmål for opplæringen + 
-Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. +==== Hovedmål for opplæringen ==== 
-Arbeidsform+Opplæringen skal gi kandidaten kunnskaper til å kunne holde oversikt over trafikkbildet og betjene kunde- og trafikkinformasjonssystemene. Kandidaten skal også få tilstrekkelig kunnskap om banestrekninger og stasjoner. \\ Gjennom opplæringen skal kandidaten lære at toginformatørene har en rolle med betydning for sikkerheten når det gjelder å forebygge uønskede hendelser. I tillegg skal toginformatøren ha en forståelse av hva kundene våre har behov for av informasjon og hva de forventer at vi skal levere. 
 + 
 +==== Arbeidsform ====
 Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, og skal kunne legge fram loggbok på forespørsel fra leder og teorilærer. Kandidatene skal benytte Håndbok for KTI under opplæringen slik at de lærer å bruke den aktivt. Vi krever egeninnsats under opplæringen og kandidaten skal tilegne seg læringsstrategier for vedlikehold og videreutvikling av sin kompetanse. Toginformatøren skal føre loggbok under hele utdanningen, og skal kunne legge fram loggbok på forespørsel fra leder og teorilærer. Kandidatene skal benytte Håndbok for KTI under opplæringen slik at de lærer å bruke den aktivt.
-Innlæringsmål for kunnskaper + 
-Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. +==== Innlæringsmål ====  
-Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, og samspillet mellom de ulike rollene, +=== Innlæringsmål for kunnskaper === 
-Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. +  Kandidaten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. +  Kandidaten skal ha kunnskap om det som påvirker kundeinformasjonen, og samspillet mellom de ulike rollene, 
-Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. +  Kandidaten skal ha tilstrekkelige kunnskaper om fjernstyringsanlegg til å kunne styre kundeinformasjonen. 
-Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. +  Kandidaten skal ha kunnskap om banestrekninger og stasjoner som er relevant for kundeinformasjon. 
-Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. +  Kandidaten skal ha kunnskap om kundenes informasjonsbehov og deres forventninger til hva Bane NOR skal levere. 
-Innlæringsmål for ferdigheter +  Kandidaten skal ha kunnskaper om stasjoner med personovergang i plan og hvordan leveransen vår påvirker de reisende på slike stasjoner. 
-Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. +  Kandidaten skal ha kunnskap om kundeinformasjonssystemet og hvordan det fungerer. 
-Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. + 
-Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. +=== Innlæringsmål for ferdigheter === 
-Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. +  Kandidaten skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. 
-Innlæringsmål for generell kompetanse +  Kandidaten skal kunne betjene kundeinformasjonssystemet. 
-Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. +  Kandidaten skal kunne lese trafikkbildet i fjernstyringsanleggene. 
-Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakene. +  Kandidaten skal kunne håndtere avvik eller uønsket hendelse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon. 
-Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne kommunisere tydelig. + 
-Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, som samhandling, årvåkenhet og felles situasjonsforståelse. +=== Innlæringsmål for generell kompetanse === 
-Krav til pensum+  Kandidaten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten for de reisende, og toginformatørens rolle i å hindre at informasjon Bane NOR leverer ikke fører til uønskede hendelser. 
 +  Kandidaten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre toginformatører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakene. 
 +  Kandidaten skal inneha nødvendige språkferdigheter, og kunne kommunisere tydelig. 
 +  Kandidaten skal ha kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, som samhandling, årvåkenhet og felles situasjonsforståelse. 
 + 
 +==== Krav til pensum ====
 Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK). Pensum omhandler Håndbok for KTI, kryssingsinstrukser og strekningsbeskrivelser i Regelverk for operativt personell (ORV) og Trafikkoperativ kunnskap (TOK).
-Krav til praksis + 
-Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene.+==== Krav til praksis ==== 
 +Kandidaten skal få opplæring på de toginformatørplassene kandidaten kan forvente å måtte betjene.\\
 Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, elkraft, vaktleder, togleder, ROL og NAK). Kandidaten skal få kjennskap til andre funksjoner i trafikkstyringssentralen (for eksempel gruppeleder, elkraft, vaktleder, togleder, ROL og NAK).
-Prinsipper for prøving / sertifisering + 
-Vurdering under opplæring +==== Prinsipper for prøving / sertifisering ==== 
-Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift.+=== Vurdering under opplæring === 
 +Under opplæringen blir toginformatørens teoretiske og praktiske kunnskaper vurdert i henhold til tema og delmål spesifisert i opplæringsplanen for toginformatører. Kandidaten skal gjennomgå teoretiske prøver i løpet av opplæringen. Veilederen som har toginformatøren med på praktisk opplæring skal vurdere kandidaten etter endt skift.\\
 Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått. Prøver og eksamener blir vurdert etter bestått eller ikke bestått.
-Bestått+ 
 +=== Bestått ===
 Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Kandidaten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.
-Ikke bestått + 
-Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.+=== Ikke bestått === 
 +Kandidaten viser manglende helhetsoversikt og har ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.\\
 Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå. Instruktør melder toginformatører under opplæring opp til kontrollprøve når kandidaten er vurdert til å være kvalifisert til å bestå.
-Kontrollprøve + 
-Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral. +=== Kontrollprøve === 
-Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet. +Kontrollprøven er en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre toginformatørfunksjonen i en trafikkstyringssentral.\\ 
-Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, strekninger og sikker kundeinformasjon. +Kontrollprøven består av en praktisk prøve som skal avdekke om kandidaten mestrer avvikshåndtering i kundeinformasjonssystemet.\\ 
-Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, er det anledning til å gå opp til ny Kontrollprøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Kontrollprøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden.+Etter den praktiske prøven skal kandidaten gjennom en muntlig, teoretisk prøve som skal avdekke om kandidaten har kunnskap om jernbanetekniske begreper, kundeinformasjonssystemet, strekninger og sikker kundeinformasjon.\\ 
 +Dersom kandidaten ikke består Kontrollprøven, er det anledning til å gå opp til ny Kontrollprøve en gang til. Kandidaten kan avlegge en ny Kontrollprøve tidligst 1 uke etter første forsøk, og kandidaten vil få veiledning i denne perioden.\\ \\
 Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes. Får kandidaten ikke bestått på andre gangs eksamen også, har studenten strøket og opplæringen som toginformatør avsluttes.
-Klage på Kontrollprøve + 
-Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt. +=== Klage på Kontrollprøve === 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal kandidaten få tilgang til disse. +Kandidaten kan be om en begrunnelse for resultatet på Kontrollprøven. Kandidaten må legge frem kravet om begrunnelse for sensor umiddelbart etter at resultatet av Kontrollprøven er meddelt.\\ 
-Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. +Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal kandidaten få tilgang til disse.\\ 
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral. +Kandidaten sender klagen til fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon. Frist for å sende klagen er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.\\ 
-Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, skal en ny sensor vurdere kandidaten. +Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av fagansvarlig for opplæring ved Kunde- og trafikkinformasjon og leder ved aktuell trafikkstyringssentral.\\ 
-Godkjenning av Læreplan+Ved klage på Kontrollprøve innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og vurderer klagen. \\ Dersom kandidaten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet bli annullert og kandidaten har rett til å avlegge ny Kontrollprøve. Dersom kandidaten avlegger ny Kontrollprøve, skal en ny sensor vurdere kandidaten. 
 + 
 +==== Godkjenning av Læreplan ====
 Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019 Læreplan er godkjent av kravstiller kompetanse 11.12.2019
-Revisjonshistorikk+ 
 +==== Revisjonshistorikk ====
 Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon. Revideres ved behov. I tillegg anbefales årlig revisjon.
-Versjon Dato Beskrivelse av endring +
-000 2019-04-25 Dokument opprettet +
-001 2019-08-28 Revidert etter høringsfristen 12.07.2019 +
-002 2019-11-15 Revidert +
-003 2019-12-11 Kompetansekode etablert i Agresso +
-004 2021-05-07 Revidert+
  
  
lp_tr/reviderte_planer/laereplan_for_lokal_opplaering_av_toginformator.1620649416.txt.gz · Sist endret: 2021/05/10 14:23 av chrane