lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_elkraftoperator_saerskilte_forhold
Denne versjonen (2022/01/12 09:55) ble godkjent av chrane.Den tidligere godkjente versjonen (2021/12/15 10:21) er tilgjengelig.Diff

Del 2: Lokal opplæringsplan for elkraftoperatør - særskilte fohold

TSS Øst
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Strekning Beskriv Kongsvinger banen
• Auto transformator(AT), Beredskapsrutiner for AT,
• Sammating med Sverige,
• Kongsvinger stasjon
• 22kv lokalanlegg på Kongsvinger
• Kongsvinger omformer
Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Gjøvikbanen
• Grefsen, txp betjent, omkoblingsmuligheter fra Alnalinja.
• Roa, txp betjent, Omkoblingsmuligheter fra Hønefoss.
• Roa-Hønefoss, sammating med Elkraft Drammen.
• Roa-Gjøvik. Ikke Fjernstyrt strekning (TXP).
• Lunner og Gjøvik Omformerstasjon.
• 22 Kv lokaleanlegg
Drammenbanen
• Skøyen- Bestum. Stor snustasjon.
• Filipstad, TXP betjent mye håndstilte brytere. Må befares.
• Lysaker st.
• Høvik st, hensetning, koblingshus og HK med aggregat og geovarme.
• Asker st, Spikkestadbanen og grense mot Elkraft Drammen
• Lysaker Koblingshus
• Asker Omformer
• Bærumstunellen,Tanum,Skaugum Styring av lys og vifter og rutiner ved brann og evakuering.
• Test av KL bryter Asker Banen
Østfoldbanen
• Follobanen, Vifter, lys og vann.
• Ski st
• Moss st
• Sarpsborg med Hafslundsløyfa.
• Halden st med Kasa sidespor
• Mateledning HL Halden med kondensatorbatteri
• Holmlia omformer
• Ski Koblingshus
• Smørbekk omformer (tåler ikke tilbakemating)
• Sarpsborg omformer
• 22Kv langsgående høyspentnett Follobanen
• 22kv langsgående høyspentnett ved Ski
• 11kv lokalanlegg på Moss, Halden
Hovedbanen
• Gamle Eidsvoll hensetning
• Alnabru Omformer
• Alternativ forsyning til Grorud Verksted med rutiner for frakobling av verksted Grorud.
Oslo
• Oslo tunellen vifter, lys og vann.¨
• Nationaltheatret st
• Loenga
• Lodalen. Varmeposter, Fjellstallen, lokal frakobling i toghallen og vognhallen.
• 22Kv langsgående høyspentnett
• Oslo Koblingshus og KL-bryterkiosker
• Beredskapstoget
Gardermobanen
• Romeriksporten, Vifter, lys og vann.
• Testrutiner for vifter i Romeriksporten.
• Lillestrøm St
• Gardermoen St
• Eidsvoll St
• Eidsvoll (Botshaugtangen) koblingshus
• Lillestrøm Omformer
• Jessheim Omformer
• Test av KL brytere på Gardemobanen
Dovrebanen
• Auto transformator, Langset- Kleverud.
• 22Kv langsgående høyspentnett Langset- Kleverud
• Hove st. Rutine ved frigiving av KL bryter
Hamar st. TXP betjent
• Sammating med Elkraft Nord
Alnabru / Grorud verksted
• 22 Kv langsgående høyspentanlegg
• Rutiner ved frakobling av verksted Grorud
TSS Drammen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Strekning Gjøre rede for: Asker - Drammen – Hokksund:
• Drammen stasjon, togtetthet, anleggsområder og lastuttak
• Drammen koblingshus: AGP utrustning og kobling
• Sundland driftsbanegård: kommunikasjon med driftsoperatør, seksjoneringspunkter og farer
• Lieråstunellen: betjening av ventilasjon og nødlys
• Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen
Lokale bestemmelser i ORV
Drammen – Larvik:
• Holmestrandporten, beredskapsrutiner i tunellen, dobbeltsporet, AT-anlegg m/innkoblingsutfordringer, SRO anlegg, 22kV anlegg, trafo og omformer stasjoner.
• Hva utløser min handling ute? Bli kjent med komponenter og faremomenter
Larvik – Nordagutu – Neslandsvatn:
• Farriseide med tuneller, beredskapsrutiner, SRO anlegg, 22kV anlegg, dobbeltsporet AT anlegg, rømningsveier i tunell
• Solum omformer m/AT brytere og samleskinner
• Skien driftsbanegård, kommunikasjonsrutiner med skifteleder
• Sande trafostasjon, spesielle koblingsrutiner
• Txp styrte stasjoner, øvrige trafo og omformer stasjoner, fjernledning.
Hønefoss – Hokksund – Kongsberg – Nordagutu:
• Hønefoss txp styrt grensestasjon, flere elkraft sentraler
• Kongsberg driftsbanegård, trafo og omformerstasjoner.

• SRO anlegg m/styring av lys, ventilasjon, brannvann/beredskap, og tolking av feilsignaler.

• Nødfrakobling i området, samband, og administrative interne rutiner
• Samhandlingsrutiner i sentralen, og andre samarbeidspartnere/beredskapsvakter.
Arbeid i spor
Beredskap
Fjernstyring fra annen sentral
Anbefalt praksis
TSS Sør vest
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Strekning Gjøre rede for Bergen:
• Seksjonering av Bergen stasjon på tvers, og risiko for overkjøring.
• Mulige arbeidsområder, skift med lok mot Kronstadsporet, 1000 volt koblet på Bergen omformer sin utgående 15kV U3, og begrensninger dette setter ved mangel på 1000 volt ved kulde/ lengre perioder for materiell.
Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Bergen – Arna (tunellen):
• Koblingsforutsetninger i HK anlegget.
• Rutiner ved brann og betjening av ventilasjon ved brann.
• Betjening i Fjel.
• Betjening av nødbelysning i tunellen.
Arna:
• Befaring av Arna omformer og KL nisje
Ulriken.
• Befaring tverrnisjer mellom ny og gammel tunell med KL og HK.
• Områder med akseltellere, arbeid og arbeidsområder. Kunne vite hvor farepunktene (mange muligheter/ variasjoner for frakobling).
Dale:
• Innkjør B har 20 promille ved Dale omformer, ligger rett ved omformer. Ligger i kurve fra Dalegården. Konsekvenser ved koblinger (endring i vekt/vanskelig å ta i gang for gods).
Bergen – Voss:
• Mange og lange tuneller: (konsekvens ved brann/evakuering)
• Ulriken – Arnanipa – Hananipa – Trollkona – Kvålsåsen.
Voss – Myrdal:
• Grunnet 1200m fall fra Finse oppnås høy temperatur/ gnistrer fra hjulgang ved nedbremsing på denne strekningen.
• Samarbeid og felles situasjonsforståelse mellom Brannvesen Voss/Bane NOR.
• Brannvogn og flatvogn på Voss.
• Utfordring med Stigning og kurver ved innkjør B Urdland, B Reimegrend og B Mjølfjell. Bryting av last ved gods på strekningen.
Kort frakobling (sek) lager problemer.
Myrdal:
• Frakobling og tilkoblingspunkt
• Start av FSL. Problemområde for LSF utan fagbrev. Rettlede som LFK.
• Befaring: kunnskap om stasjonen med KL og FSL`s avstand fra spor, tilkobling og trase mot Vatnahalsen og Reinungavatnet.
Start av Flåmsbanen. Frakobling spor 11.
Myrdal – Flåm:
• Kjosfoss kraftstasjon. Samhandling med BE. Nedkjøring av last. Begrensninger ved frakobling. Problematikk ved bryterfall. 55 promille.
• Pinnelia nedenfor Kjosfoss – Særs rasutsatt strekning. Bruk strøm på KL som en «alarm klokke».
• Hallingskeid – Mjølfjell:
Rasutsatt strekning. Upsete, Kleven, Ristesund. Rasmaster.
Myrdal – Haugastøl:
• FSL. Finsetunellen (10km) med forsterkning av KL i tak. Nødrom.
Snødybde over normal Kl høyde. Faremomenter- avsperring.
Forsyning av all 220v til stasjoner, hytter, vokterboliger, hotell, vandrehjem osv.
• Glitre Energi til/ fra Kjosfoss.
• Voss st – Flåm st – Ål st:
1000V nyere betjening med stillingsindikering i Fjel.
Haugastøl – Hønefoss:
• Stigning fra Ål. Bryting av last.
Hønefoss omf. Deling av brytere med Drammen.
Grense mellom to elkraftsentraler
• Samkjøring med Drammen på Neslandsvatn (trafostasjon)
• Kunne lese Fjernledning ned til Neslandsvatn og hvordan den er koblet, forstå koblingsbildet ved utfall av fjernledning.
• Vindtabeller og utsatte strekninger i område (høyfjellsstrekning og Jærbanen)
• Konsekvens av stigning/ fall Neslansvaten - Egersund og konsekvens ved frakoplinger og tog på strekningen og melding til
Brann og redning Sandnes -Sira
• Rutiner for koplinger på strekninger med AT og bruk av fjernstyrte jordingsbrytere på linjen når Brann og redning skal jorde ned anlegget, andre koblingsrutiner.
Kristiansand
• Utfordringer med frakoplinger på strekningen Langemyr, Dalane, Norde tilsving, Kristiansand og Nodland.
• Kjenne til koblinger, togvarme og faremomenter.
Trafikkstyring
Beredskap
Tekniske systemer
Fjernstyring fra/av annen sentral
Anbefalt praksis
TSS Nord
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Strekning Gjøre rede for Dovrebanen:
• Generelle kunnskap om strekningen.
• Grense mot Elkraft Øst (Oslo)
• Koblingsmyndighet og rutiner i grenseområdet
Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Otta Omformer
• Spesiell rutine ved brudd på samkjøring (når omformere er ute av fase).
Dombås stasjon.
• Komplekst koblingsbilde med Dombås Omformer inne på stasjonen. Bli kjent med komponenter og faremomenter på strekningen
Dombåsbakkene
• Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling (tunge godstog og følgeproblemer)
Drivdalen
• Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling
Soknedalen
• Sterk stigning. Kapasitetsforståelse ved redusert matesituasjon og frakobling
Støren stasjon
• Hensettingsområde for tog, mange koblingsmuligheter. Koblingsbilde og rutiner.
Stavne omformer (statisk omformer).
• Tog kan ikke bruke elektrisk brems
• Sårbarhet og begrensninger pga manglende tilbakematings kapasitet
Trondheim Marienborg og Trondheim stasjon.
• Koblingsmyndighet og rutiner mot Mantena
• Koblings skjema og koblingsmuligheter.
• Skansen bru. Hevebru med KL.
Ofotbanen:
• Generelle kunnskaper om strekningen
• AT anlegget på Ofotbanen (helt spesielt)
Narvik stasjon
• Koblingshus og rutiner mot LKAB sitt kl anlegg/grenseområde.
Rombak stasjon
• Koblingsanlegg og koblingshus
Bjørnfjell stasjon
• Rutiner ved kobling mot grensen til Sverige (prosedyrer og rutiner – egen koblingsavtale med Sverige).
• Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter.
• Hele Ofotbanen skal kobles ned.
Trafikkstyring
Beredskap • Spesielle rutiner ved Brann og Redning på Ofotbanen. Inkludert bruk av jordingsbryter.
• Hele Ofotbanen skal kobles ned.
Tekniske systemer Gjøre rede for Togvarmeanlegg (overvåkning og styring):
• Generelt
• Støren (under utbygging)
• Trondheim
• Røros
• Åndalsnes
Nødfrakobling
• Generelt
• Rutiner for NFK strekningen Håve – Fåberg (konsekvens for Oslo)
• Rutiner mot Sverige på Ofotbanen (konsekvens for Sverige)
Fjernstyring fra/av annen sentral
Anbefalt praksis
lp_tr/reviderte_planer/lokal_opplaeringsplan_for_elkraftoperator_saerskilte_forhold.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)