lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_saerskilte_forhold
Denne versjonen (2021/09/22 08:45) ble godkjent av chrane.

Del 2: Lokal opplæringsplan for togledere ved trafikkstyringssentralen - særskilte forhold

Her legges det som er særegent for hver trafikkstyringssentral inn



TSS Sør/vest - særskilte lokale forhold

Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Toglederområde og strekning Kjenne til grunnleggende informasjon om strekningen • Strekninger som styres av sentralen
• Tilstøtende toglederområder
• Driftsformer
• Deteksjonssystemer
• Dobbeltspor
Togdriftsleder Lokale bestemmelser i ORV
Særegenheter og informasjon i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
(Stasjoner) • Betjente stasjoner
• Stasjoner med samtidig innkjør og krav til dette
• Sporveksler med ulike begrensninger:
o Sporveksler som ikke er oppkjørbare
o Sporveksler med bevegelig kryss-spiss
o Siemens og Alstom-sporveksler som må legges om daglig
• Begrensninger ved grensestasjonene når de tidvis ikke er betjent av txp
o Begrenset fjernstyring av Ål og Myrdal
o Ingen fjernstyring av Voss, Kristiansand og Nelaug
Togdriftsleder SJN
SJN 2.12

SJN 2.8
SJN 2.22

TOK

S-sirk 108-2018 / TOK (Ål)
(Holdeplasser) • Holdeplasser og stoppesteder i området.
• Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster.
Togdriftsleder SJN
Trafikkstyring • Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster
o Kryssingsinstrukser, retningsdrift og foretrukket sporbruk
 Spesielle forhold ved personoverganger
 Utfordringer ved kryssing på Dale, Gol og Geilo
• Stigning og fall som påvirker godstog
• Stasjoner med stigning som kan påvirke BM73 med færre motorer
• Bruk av aksjonskort.
• Utfordringer med dobbeltsett utover det som står beskrevet i kryssingsinstruksene.
o Avlåsing av togsett på Nærbø
o Manglende middel på Varhaug og Hellvik
• Rasfare
o Rasvarslingsanlegg, evt avhengighet til hovedsignaler.
o Rasutsatte strekninger.
o Strekninger med særskilt hastighet grunnet rasfare.
• Arna:
o Begrensede kryssingsmuligheter Arna Vest
• Nordre tilsving:
o Rutine for snuing av togsett
o Grensesnitt Txp Kristiansand og togleder
Togdriftsleder Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TORV kryssingsinstrukser



TOK
TOK
ORV Aksjonskort





SJN / TOK
SJN 2.4
SJN 2.3

TOK / opplæringsmateriell

SJN særbestemmelser
SJN særbestemmelser
OK.
(Veisikringsanlegg) • Plassering og sikringstype på veisikringsanlegg.
• Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster.
o Finse plo.
o BUES-anlegg Stanghelle og Saghaug
• Veisikringsanlegg som må betjenes manuelt ved kjøring på muntlig kjøretillatelse.
• Stasjoner hvor bommen må legges manuelt ved lange godstog.
o Helleland: Ca 220m mellom utkjør L/N og plo.
o Evanger: 418m mellom utkjør M/O og plo.
o Stanghelle: 695m mellom utkjør L/N og plo.
• Utfordringer med planovergangene på Orstad
Togdriftsleder SJN




VICOS

SJN / TOK



TOK
Beredskap • Varmgangsdetektorer Gravhalsen
• Vindmåler i Hægbostad og Kvineshei tunneler
• Samarbeid med snøkoordinator på Finse
• Nødtelefoner Finsetunnelen og Gråskallen
• Hvilke områder dekker de ulike beredskapsvaktene, og hvor finner man telefonnummer til disse?
• Rutine ved påkjørsel av jernbanebro på Ganddal.
• Stasjonering av arbeidstog og ulike skinnegående beredskapsressurser
o Vannvogn, beredskapsvogn og Di8
• I hovedsak ikke tilgjengelig med bil mellom Mjølfjell og Haugastøl på Bergensbanen.
• Særskilte brannobjekt
• Stoppested for farlig gods
Togdriftsleder Beredskapsportalen
STY-dok for Snøkoordinator
Liste i sentralen

Instruks i TOK
TOK



Beredskapsportalen
Beredskapsportalen
Skifteveier
(sidespor og skifteområder)
• Skifteområde Voss – Palmafoss:
o Også beredskapsterminal for gods
• Soknabruket sidespor
• Gamle Vossebanen (Tunestveit) sidespor
• Tømmerterminal på Nesbyen
• Vatnestraum sidespor (Voss vann)
• Orstad:
o Hvordan foregår skifting på Orstad godsterminal?
o Hvor hensetter de ulike foretakene materiell?
• Bergen godsterminal
Togdriftsleder SJN særbestemmelser
ORV Aksjonskort
SJN særbestemmelser
SJN særbestemmelser





SJN særbestemmelser
(stifting og hensetting) • Tillatt å skifte på dvergsignal uten tillatelse på Sandnes.
• Samspillet med Go Ahead om skifteplaner i Stavanger og Egersund
• Hensetting/parkering under spenningsførende kontaktledningsanlegg
• Plassering, antall, begrensinger og avhengigheter for varmeposter.
• Bergen:
o Skifting på godsterminalen
o Skifting på Havnebanen Nord (Skansen tunnel)
o Hensetting spor 8 og 93
• Skifting mellom Stavanger og hhv driftsbanegården og Kvalaberg
Togdriftsleder SJN 2.13

SJN 2.9
SJN 2.15 / TOK / Instruks i TOK

SJN særbestemmelser
SJN særbestemmelser
SJN særbestemmelser
Tekniske systemer • Må ikke bruke automatisk gjennomgangsdrift på Finse og Bulken
• ATL må ikke brukes på Bryne
• Utfordringer med linjeblokk rundt Bryne
• Kjøring av kort materiell forbi blokkposter på Bergensbanen
• Utfordringer med to tog etter hverandre fra Arna mot Trengereid
• Låste skifteveier på Dalane
• Utfordringer med kjøring av flere tog etter hverandre ut fra Arna
• NUH må av og til sendes flere ganger på Veme, Bulken og Moi
• Sperrepinner kan dukke opp på Geilo
Togdriftsleder SJN særbestemmelser
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) • Bergen betjenes av TXP via VICOS. Togdriftsleder
Anbefalt praksis Utføre trafikkstyring på tryggest og mest effektive måte • Spesielle forhold med fremtrekksdverger på indre hovedsignal.
• Kjøring på dvergsignaler fra Paradis.
• Rutine for kjøring av sørgående lokaltog fra Paradis når rep.signal er slukket
Togdriftsleder TOK
TOK
TOK
(Krinkelkroken) Ha kjennskap til relevante rutiner ved togledersentralen • Evakuering: Oppmøtested, rømningsveier etc.
• Samhandling med andre grupper i sentralen som VL, Txp, KTI og EL
o Samhandling med KTI Drammen når det er ubetjent i Krinkelkroken. Enkelte Txp Bergen kan også betjene toginfo.
• Bruk av beredskapsvakt togleder
Togdriftsleder
Opplæring Togdriftsleder

TSS Drammen - særskilte lokale forhold

Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Toglederområde og strekning Få kunnskap og forståelse om toglederområdet før selvstendig tjeneste. Vite hvilke området som styres fra trafikkstyrings-
sentralen i Drammen.
Togdriftsleder Toglederplansjen

Lokale opplæringsfoiler
Samhandling mellom de forskjellige gruppene i sentralen.
Samhandling . med forskjellige grupper utenfor sentralen
Plassering av arbeidsmaskiner i området
Enkelsporet/dobbeltsporet drift.
Driftsformer
Tømmerterminaler
Trafikkstyring Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område Lokale bestemmelser i ORV

Lokale bestemmelser i TOK

Lokale bestemmelser i Trasé

Lokale bestemmelser i SJN
Kryssingsinstrukser
Togvarmeposter
Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet
Forhold av betydning knyttet til Sundland og samarbeidet med driftsoperatør Sundland
Kjøring av «kalken» mellom Myrane og Ørvik.
Kjøring til/fra Holmen sidespor
Stigning og fall på de forskjellige strekningene i toglederområdet
Kjøring til og fra spor 7 Borgestad
Feil og spesialiteter i området.
Stasjoner med muligheten for samtidig innkjøring/kryssingslåsing lik null
Rasutsatt strekning
Aksjonskort i vårt område
Beredskap Særskilte brannobjekter Beredskapsportalen
Skifting Sikker togfremføring og skape forståelse av trafikkbildet og helheten i TSSD sitt område
Kjøring av skift mellom Gulskogen/Drammen og Sundland
Hvordan skifting foregår på skifteområde 7 på Hønefoss og på skifteområde 4 (Numedal) og skifte område 3 Kongsberg Skifting ved Ørvik.
Skifting Borgestad
Skifting Hokksund
Tekniske systemer
Anbefalt praksis
Opplæring

TSS Øst - særskilte lokale forhold

Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Toglederområde og strekning Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Oslo. Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring
Beredskap
Skifteveier
Tekniske systemer
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæring

TSS Nord - særskilte lokale forhold

Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Toglederområde og strekning Gjøre rede for: Stasjonering av arbeidsmaskiner Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN


Fjernstyringsbilder
Rasvarslingsanlegg
Rasutsatte strekninger
Sporveksler som skal kontrolleres dersom der er kjørt opp
Stasjoner med avledende sporveksler
Fjernstyringsbilder
Stasjoner med linjesignal
Strekninger med kontaktledning
Reinmeldinger
Strekninger med F-ATC
Kvassteinåga kraftverk
Otta stasjon – Spesialiteter
Signalstilling på Dombås når stasjonen er fjernstyrt
Trafikkstyring Gjøre rede for: Dovrebanen:
Dombås, Støren og Fåberg:
Togradioruting

Ringebu:
Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må
planovergangen legges manuelt dersom toget er over 393 meter

Vinstra:
Ved kryssing der nordgående tog kommer først, må
planovergangen legges manuelt dersom toget er over 415 meter

Kvam:
Tømmerterminal inn fra spor 3
Rørosbanen:
Lastegate for militært utstyr spor 3 Rena
Nordlandsbanen:

Leangen:
Får ikke lagt på lokalt ved belegg i sporveksel 2/13 i nordenden

Stjørdal:
Planovergang står i avhengighet til sporavsnitt 01 og 02, så ved feil på planovergangen vil man ikke få signal dersom det er belegg i disse sporavsnittene. Man kan la toget trekke forbi planovergangen til det bare belegger sporavsnitt 11 eller 22, da vil man få signal for toget

Skogn:
Før det frigis for kjøring til Fiborgtangen må sporveksler ligge riktig for kjøringen

Steinkjer:
Får ikke lagt på lokalt med belegg i sporveksel 2/15 i nordenden av stasjonen
Ofotbanen:

Bjørnfjell stasjon:
Ikke mulig å legge inn G eller ATL

Bjørnfjell:
Unngå tog i spor 3 mer enn 30 minutter ved snø og mye vind
Stasjoner med bevegelig krysspiss
Beredskap Gjøre rede for: Brannvernutstyr i trafikkstyringssentral Omvisning i sentral

Sjekkliste 3.3

Se oppslag i sentralen
DORA
Evakuering av trafikkstyringssentralen
Oppmøteplass ved evakuering
Reservesentralens plassering
Beredskapstog
Skifteveier Gjøre rede for og utføre: - Skifting på B-låst sidespor
- Skifting på A-låst sidespor
- Sidemannskontroll
- Ved skifting til Norske Skogindustrier A/S Fiborgtangen sidespor må togleder legge
skifteveien med kode 38 i RailManager, siden det ikke er lokalomstiller ved sporvekselen.
6.1.4.1 og
Fjernstyrings-instruks
Fjernstyrings-instruks pkt 4.4.1
Tekniske systemer Gjøre rede for: KARI: Når ubetjent i Tss Nord kontaktes KTI Oslo
Detektorer
Lundamo - Ler Hjulslag

Skatval - Langstein.
Varmgang

Vikhammer - Midtsandan.
Varmgang

Hell - Gudå. Varmgang
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Gjøre rede for og utføre: Se leksjon 3 Railmanager Rørosbanen
Anbefalt praksis Gjøre rede for:
Opplæring
lp_tr/reviderte_planer/lokal_opplaeringsplan_for_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_saerskilte_forhold.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)