Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:vedlegg_delmal_og_leksjoner_for_togekspeditorutdanningen [2017/06/28 10:15] ingrid_dale_bjordal fjernet |
lp_tr:vedlegg_delmal_og_leksjoner_for_togekspeditorutdanningen [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | sry>SW | + | ====== Vedlegg: Delmål og leksjoner for togekspeditør ====== |
+ | <sub>{{vedlegg delmål og leksjon txp.odt|Original file}}</ | ||
+ | |||
+ | ===== 1. Temabeskrivelse: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Bane NORs forventninger og rutiner, samt Bane NORs oppgaver | ||
+ | | **Delmå****l **(aspiranten skal…):\\ Ha god kunnskap om Bane NORs forventninger og rutiner\\ Kjenne til Bane NORs oppgaver\\ Ha kunnskap om kundebehov og ha forståelse for hvordan TXP påvirker leveransen til kundene | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Informasjon om togekspeditør utdanningen | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Ha kunnskap om læreplan og utdanningsforløp | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Personlig sikkerhet for befaring ved spor | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Ha kunnskap om farer forbundet med befaring langs og ved spor, og å kunne ivareta egen sikkerhet under befaring når de bli ledsaget av instruktør eller veileder | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Ikke- tekniske ferdigheter | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten** **skal…)**: | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Kjenne til kapasitetsfordeling og ruteplanlegging, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Definisjoner, | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Få en innføring i funksjoner og virkemåte for ytre og indre anlegg på stasjonen, \\ samt kjenne til definisjoner for ytre og indre anlegg | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Strekningskunnskap | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Kjenne til hvor jernbanenettet, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Praksis på stasjon- personlig sikkerhet | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for farer forbundet med ferdsel ved og langs spor, samt ivareta personlig sikkerhet.\\ Ha kunnskap om ytre og indre anlegg, samt definisjoner | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 2. Temabeskrivelse Kommunikasjon, | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Kommunikasjon ved utarbeidelse og distribusjon av kunngjøringer og sirkulærer | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: ** | Aspiranten har kunnskap om hva kunngjøringer og sirkulærer skal inneholde, og krav i forbindelse med utgivelse av kunngjøringer og sirkulærer | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | | | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon Distribusjonssystemer i Bane NOR |||| | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Kjenne til distribusjonssystemene, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: TIOS** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Kjenne til TIOS, og kunne bruke funksjonene i TIOS ||| Referanser | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: FIDO** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Ha kunnskap om bestemmelsene for bruk av FIDO, samt betjening av systemet | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Kari**\\ | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Ha kunnskap om TPS og hvordan systemene til trafikkstyring og ruteplan henger sammen med hva vi leverer av informasjon til kundene | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 3. Framføre tog i normalsituasjon===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Indre anlegg** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Ha kunnskap om bestemmelser og beskrive virkemåte til indre anlegg\\ Kjenne til forriglingstabell, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Togekspeditørens arbeidsplass** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Kjenne til bestemmelser om dokumentasjon av toggang | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Togekspeditørens oppgaver** | ||
+ | | **Delmål **(aspirant skal..)**: | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon stasjon med sikringsanlegg** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for hvilke tekniske innretninger som finnes på stasjonen og på linjen, samt bestemmelsene om disse\\ Gjøre rede for bestemmelsene om togradio, samt kunne betjene togradioen\\ Kjenne til bestemmelsene om ATC ||| Referanser | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon Skifting** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Kjenne til bestemmelsene om skifting, TXPs rolle og hvordan skifting foretas på stasjon og sidespor | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Praksis på stasjon- framføre tog i normalsituasjon** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere TXPs oppgaver ved framføring av tog i normalsituasjon | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 4. Temabeskrivelse Trafikkstyring ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Trafikkstyring** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene som omhandler trafikkstyring\\ Kjenne til bestemmelsene om arbeid i og ved spor, og endring av kryssing og forbikjøring | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon Ruter og kommunikasjon** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Kunne gjøre rede for innholdet i kunngjøringer og sirkulærer samt bestemmelser om dette\\ Kunne gjøre rede for bestemmelsene om innhold i rute for tog ||| Referanser | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Praksis på stasjon- delta i TXPs arbeidssituasjon** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Delta i TXPs oppgaver | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 5.Temabeskrivelse: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon Betjene sikringsanlegg- Forriglingstabell og skjematisk plan** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for avhengighet i sikringsanlegg på to-spor stasjon ved hjelp av forriglingstabell\\ Gjøre rede for innhold i skjematisk plan\\ Kunne demonstrere sikringsanleggets funksjoner og avhengighet ved inn og utkjøring av tog, samt skifting | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Betjene Enkelt innkjørsignal- Forriglingstabell og skjematisk plan** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene ved betjening av det enkle innkjørsignalet, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Praksis på stasjon- betjening av sikringsanlegg** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Delta i TXPs oppgaver og betjening av stillverk, bruk av forriglingstabell og skjematisk plan\\ | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 6. Temabeskrivelse arbeid i og ved spor ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Arbeid i og ved spor** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene for arbeid i og ved spor med fokus på kommunikasjon ved oppstart og avslutning av arbeid\\ Kunne forklare frakobling av KL- anlegget, samt funksjoner som er involvert\\ Kjenne til el- sikkerhetsplan og kunne lese utskrift av simulert frakobling | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Praksis på stasjon- arbeid i spor** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere TXPs oppgaver med fokus på arbeid i og ved spor ||| | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 7. Temabeskrivelse framføre tog i avvikssituasjon ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Håndtering av avvikssituasjoner** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Håndtere avvik, uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge på strekning uten fjernstyring** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om kryssingsforandring og endring i togs rekkefølge | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Gjøre rede for bestemmelsene om tillatelse til å passere signal som ikke kan vise kjørsignal | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om tillatelse til å passere enkelt innkjørsignal som ikke kan vise kjørsignal | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Leksjon: kjøring av hjelpetog** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Kjenne til bestemmelsene om kjøring av hjelpetog | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon Sikkerhetskritiske feil i signalanlegg | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Kjenne til bestemmelsene sikkerhetskritiske feil i signalanlegget | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon Midlertidig endring av driftsform | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, samt midlertidig signaler | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | | **Leksjon Passasjerens avstigning utenfor plattform** | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Gjøre rede for bestemmelsene om passasjerens avstigning utenfor plattform | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon Andre avvik ^^^^ | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…): \\ Gjøre rede for bestemmelsene om endret togstopp, og kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning, og ved feil på planovergang med vakthold | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | |**Praksis på stasjon- framføre tog i avvikssituasjon **\\ ||| | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere TXPs oppgaver med fokus på framføre tog i avvikssituasjon||| | ||
+ | |**Formål: | ||
+ | | |**Kunnskap: | ||
+ | | |**Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 8. Temabeskrivelse tekniske anlegg ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Innføring og gjennomgang av tekniske anlegg | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten** **skal…)**: | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | ===== 9. Temabeskrivelse ulykker- beredskap ===== | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Håndtering av topphendelser og andre forutsatte hendelser | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Gjøre rede for alle topphendelser, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Øvrige uregelmessigheter | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om uregelmessigheter og feil, og kan registrere korrekt i TIOS, ||| Referanser | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Farlig gods ^^^^ | ||
+ | | **Delmål****: | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Leksjon: Sikringshendelser | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…)**: **\\ Gjøre rede for bestemmelsene om bombetrussel og funn av mistenkelige gjenstander, | ||
+ | | **Formål: | ||
+ | | | **Kunnskap: | ||
+ | | | **Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | |**Praksis på stasjon- sikringshendelser, | ||
+ | | **Delmål **(aspiranten skal…):** **\\ Observere TXPs oppgaver med fokus på sikringshendelser, | ||
+ | |**Formål: | ||
+ | | |**Kunnskap: | ||
+ | | |**Ferdigheter: | ||
+ | | **Undervisning: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør ===== | ||
+ | |||
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør. \\ Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | ||
+ | | * Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ * Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ * Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll | ||
+ | ^ **Situasjonsbevissthet og fremsynthet** | ||
+ | | * Gjør gode prioriteringer \\ * Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ * (tog, arbeider skift, befaringer) \\ * Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ * Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover | ||
+ | ^ **Oppgavehåndtering og selvinnsikt** | ||
+ | | * Er bevisst på og håndterer målkonflikter | ||
+ | ^ **Togekspeditør****rollen, | ||
+ | | * Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ * Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ * Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ * Griper inn når det er “påkrevd” \\ * Stoler på seg selv og egne beslutninger | ||
+ | |||
+ |