playground:laererplan_for_trafikk:delmal_txp

Vedlegg: Delmål og leksjoner til læreplan for lokal opplæring-txp

1. Temabeskrivelse: Innføring og oversikt over trafikkbildet

Leksjon: ???
Delmål (aspiranten skal…):
Ha god kunnskap om ……………
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten kjenne til…….
Kunnskap: Aspiranten har kunnskap om………
Ferdigheter: Aspiranten kan finne ….
Undervisning: Stasjon/
sentral
Teoriundervisning
………….
Praksis ???
Delmål (aspiranten skal…):
Observere ….
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten har god forståelse …
Kunnskap: Aspiranten får innsikt i ….
Ferdigheter: Aspiranten kan forklare …
Undervisning: Stasjon: Observere i ….

2. Temabeskrivelse ???

Leksjon: ???
Delmål (aspiranten skal…):
Ha god kunnskap om ……………
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten kjenne til…….
Kunnskap: Aspiranten har kunnskap om………
Ferdigheter: Aspiranten kan finne ….
Undervisning: Stasjon/
sentral
Teoriundervisning
………….
Praksis ???
Delmål (aspiranten skal…):
Observere ….
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten har god forståelse …
Kunnskap: Aspiranten får innsikt i ….
Ferdigheter: Aspiranten kan forklare …
Undervisning: Stasjon: Observere i ….

3. Temabeskrivelse ???

Leksjon: ???
Delmål (aspiranten skal…):
Ha god kunnskap om ……………
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten kjenne til…….
Kunnskap: Aspiranten har kunnskap om………
Ferdigheter: Aspiranten kan finne ….
Undervisning: Stasjon/
sentral
Teoriundervisning
………….
Praksis ???
Delmål (aspiranten skal…):
Observere ….
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten har god forståelse …
Kunnskap: Aspiranten får innsikt i ….
Ferdigheter: Aspiranten kan forklare …
Undervisning: Stasjon: Observere i ….

4. Temabeskrivelse ???

Leksjon: ???
Delmål (aspiranten skal…):
Ha god kunnskap om ……………
Referanser
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten kjenne til…….
Kunnskap: Aspiranten har kunnskap om………
Ferdigheter: Aspiranten kan finne ….
Undervisning: Stasjon/
sentral
Teoriundervisning
………….
Praksis ???
Delmål (aspiranten skal…):
Observere ….
Formål: Generell kompetanse: Aspiranten har god forståelse …
Kunnskap: Aspiranten får innsikt i ….
Ferdigheter: Aspiranten kan forklare …
Undervisning: Stasjon: Observere i ….

5. Temabeskrivelse ???

Leksjon: ???
Delmål (aspiranten skal…):
Gjøre rede for ???
Referanser
Formål: Generell kompetanse:
Kunnskap:
Ferdigheter:
Undervisning: Skolen:
Praksis på stasjon- ???
Delmål (aspiranten skal…):
Observere ???
Formål:
Generell kompetanse: Aspiranten har god forståelse for …..
Kunnskap: Aspiranten får innsikt i …..
Ferdigheter: Aspiranten kan forklare ….
Undervisning: Stasjon: Praksis

Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør

Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togekspeditør.
Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditør kan fremvise disse ferdighetene.

Kommunikasjon og teamarbeid
* Uttrykker seg kortfattet og tydelig
* Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås
* Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll
* Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner
* Videreformidler relevant informasjon til TXP på nabostasjon / togleder
* Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning
* Holder øye med og kryssjekker andres handlinger
* Har en god og naturlig tone med sine kolleger
* Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)
* Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre
* Hjelper til ved behov
* Søker aktivt informasjon fra andre
Situasjonsbevissthet og fremsynthet
* Gjør gode prioriteringer
* Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten
* (tog, arbeider skift, befaringer)
* Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling
* Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover
Oppgavehåndtering og selvinnsikt
* Er bevisst på og håndterer målkonflikter
* Stiller på jobb uthvilt og i form * Håndterer distraksjoner godt
* Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning
* Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet * Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet
* Ber om hjelp når det er behov
* Fornuftig bruk av pauser
Togekspeditørrollen, lederskap
* Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal.
* Opprettholder et optimalt autoritetsforhold
* Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet
* Griper inn når det er “påkrevd”
* Stoler på seg selv og egne beslutninger
* Etterlever relevant regelverk og prosedyrer
* Gir klare og utvetydige instruksjoner
playground/laererplan_for_trafikk/delmal_txp.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)