playground:ny_revisjon_av_laereplaner_og_opplaeringsplaner:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold

Del 2: Lokal opplæringsplan av togekspeditør på nye stasjoner - særskilte forhold

Vedlegg; Særskilte forhold

Her legges det som er særegent for hver stasjon, driftsbanegård inn ¨

Alnabru

Alnabru
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Gjøre rede for Banestrekninger
Lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/
Os-txp ORV: Instruks TXP og assisterende TXP Alnabru
ORV: Tiltakskort ved bortfall av assisterende TXP Alnabru
Kunne forklare Hvordan trafikkstrømmen på de enkelte banestrekninger innenlands og ut/inn over grensen er
Gjøre rede for TXP og assisterende TXPs gjøremål, arbeidsoppgaver og ansvar
Trafikkstyring - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for skiftetomt
- Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder og TXP og hvilke spor som styres av togleder/TXP)
- Trafikkbildet på/ved stasjonen
- Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier
- Togs rekkefølge på stasjon (togoppgave)
Os-txp SJN: Særbestemmelser
ORV: Anbefalt praksis
TOK
Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G
Gjøre rede for: Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting

På stasjon, her under;
- Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP
- TXP rolle som skiftekoordinator
- Hastighet
- Bremser
- Hvilke spor som er beregnet for hensetting/igjenssetting
- Hvor lenge tog kan hensettes
- Ledelse av skifting
- Signaler ved skifting
- Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte
- Ev. vannpåfylling
Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G
Beredskap Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. Uforutsette hendelser/varslingsrutiner Os-txp Beredskapsportalen







Førers regelbok Bane NOR kap. B14
Beredskapsportalen – beredskapskort for Alnabru skiftestasjon og godsterminal
Gjøre rede for Håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på stasjon:
- Uhell og driftsulykke
- Varslingsrutinene ved uønskede hendelser
- Kommunikasjon mellom skadested og txp
- Trafikkavvikling
- Normalisering
- Skrive rapport
Iverksette Tiltak avhengig av situasjon
Utføre korrekt kommunikasjon
Kjenne til - Togs sammensetning og farlig gods
- Hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak
Forklare Hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid
Kjenne til Landingsplasser for farlig gods
Kjenne til Hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert
Skifteveier Har ikke noe på dette punktet Os-txp
Tekniske systemer Forklare og betjene Bruk og betjening av togradio:
- Frequentis txp terminal
- Innlogging
- Prioritering av anrop
- Nødanrop
- Frequentis txp terminal biapparat
- Innlogging
- Prioritering av anrop
- Nødanrop
Os-txp ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio
ORV: Brukermanual TXP
ORV: Veileder nødanrop
Forklare og demonstrere Bruk av TIOS
Forklare og demonstrere:
- Funksjoner i TIOS herunder
• Kart
• Tabeller
Kunne forklare Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler.
Kunne legge inn Årsaksregistrering/TPR
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring Os-txp ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio
ORV: Brukermanual TXP
ORV: Veileder nødanropBetjeningsinstruks Alnabru

Operatørmanual Alnabru
Forklare Grensesnittet:
- Mellom sikringsanleggene NSI63 og Ebiloc
- Mot den delen av skiftestillverket som fortsatt er i bruk
Forklare og demonstrere - Samspill med signalgiver Alnabru Syd
- Hvordan togveier inn – og ut fra R-spor sikres i samspill med signalgiver Alnabru syd
Forklare og demonstrere Betjening av andre anlegg
- Hvordan betjene:
- Sporveksel nr. 30
- Skiftesignal Z7
Forklare og demonstrere Betjening av hovedspor
Hvordan man betjener togspor i samarbeid med togleder
Forklare og demonstrere Rigel
- Hvordan rigel betjenes og hvor de finnes på stasjonen
Forklare og demonstrere Frigivingsapparat i syd (pilkasse)
Bruken av frigivingsapparat i syd (pilkasse) og hvor det er plassert på stasjonen
- Riktig rekkefølge på bestilling av pil når det foregår togbevegelse fra flere grupper samtidig
R-spor i nord
- kjøring til R-spor i Nord
Kjenne til Togvei-slutt-merke i sporgruppe R1 og R4
Kunne forklare Luftveksler
Hhvordan sporvekslene fungerer herunder:
- Forskjellen mellom luftveksler og sporveksler med ordinære drivmaskiner
- Varsel om lufttrykk og gjøremål ved for lavt lufttrykk
Kjenne til A-spor
- at A-spor ikke kan benyttes til hensetting/igjensetting uten trekkraftkjøre
Forklare Luftlekkasje mot sikringsanlegg
- Hvilke sporveksler som blir drevet av luft
- Hvordan man får lagt om en sporveksel i en situasjon hvor det oppstår lekkasje.
- Hvordan man håndterer en situasjon hvor lufttrykket på hele anlegget faller under 6 bar og hvilke varslingsrutiner som gjelder
Gjøre rede for … Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru Os-txp Instruks for betjening av sikringsanleggene på Alnabru
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Prinsipper for god kommunikasjon
Prinsipper for skifting
Spesielle forhold knyttet til kapasitet
Prinsipper for oppgavehåndtering

Spesialiteter og tips
Os-txp Anbefalt praksis, punkt 1
Anbefalt praksis, punkt 2
Anbefalt praksis, punkt 3
ORV: Anbefalt praksis, punkt 4
Anbefalt praksis, punkt 5

Berekvam

Berekvam
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Bergen

Bergen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Bjorli

Bjorli
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Kort midlertidig plattform til sp 2 Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier TXP betjener hendel i stillerapp 3 ved skifting mot sør, for å «låse» plo utenfor stasjonsgr.To usikra plo inne på st. Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis 1 Os-txp

Braskereidsfoss

Braskereidsfoss
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Braskereidfoss er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal og planovergang på stasjonen.
Det er ikke kontaktledningsanlegg på stasjonen og tilstøtende strekninger.

Forestia flis og tømmerterminal er underlagt stasjonen. Dette er private spor som vedlikeholdes av Spordrift.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Forklare og demonstrere • Bruk av C-lås
• Bruk av signalflagg/signallampe
• Oppbevaring av signalflagg og stativ
• Kontrollsignal før ankomstmelding mot Elverum
• Sporvekselvarme (styres av spordrift)
• Rutiner ved planovergangen
• Stasjon gjøres ubetjent/betjent
• Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1
• Betjeningsforhold Solørbanen
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier Kjenne til • Rutiner og rekkefølge ved skifting inn og ut fra Forestia flis og tømmer terminal
• Sporplan for terminalen.
• Rutiner planovergang
Os-txp
Tekniske systemer Kjenne til • Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Kjenne til • Planovergang med betjeningsskap
• Forestia flis og tømmerterminal med tilhørende spor, sporsperre og sporveksel.
Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Angitte kryssinger foregår ofte ved at første tog låser seg inn på terminalen og neste tog passerer i spor 1.

Ellers er normal kryssing at første tog kjører inn i spor 2.
Os-txp
Opplæring Anbefaling Opplæringstid: 1 dag.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.

Dombås

Dombås
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Samspill med togleder Trondheim, sør og nord, og TXP Raumabanen. Tuneller i alle tre retninger Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Kun påstigning fra mellomplattform for sp 1 og 2 Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Txp betjener lyssignal i tunellene. Hensettingspor under KL,unntak kort spor 10. Sidespor og usikret plo inne på st. Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Txp utløser togvei manuelt på tog fra Raumabanen. Varmeposter 1000/400 V Os-txp
Anbefalt praksis gjøre rede for 3 Os-txp

Drammen

Drammen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Eina

Eina
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Eina er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.
Det er planovergang inne på stasjonen.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Spesielle forhold • Planovergang og betjeningsskap
• Feil ved veisikringsanlegg (batteridrift)
• Utfall av bygdestrøm medfører at stillverk og signaler blir mørke
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser Os-txp
Skifteveier Forklare Betjening av svingskive Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Fungerende svingskive

Planovergang med betjeningsskap
Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til
Gjøre rede for
Txp skal bevokte personovergangen ved kryssing. Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 dag for erfarne togekspeditører
Ved behov 1-2 dager ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede.
Os-txp

Elverum

Elverum
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Elverum er grensestasjon på Rørosbanen som grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding som tilhører TSS Oslo. Rørosbanen er strekning med fjernstyring utrustet med halemagnet som tilhører TSS Nord.
Det er ikke kontaktledningsanlegg på stasjonen og tilstøtende strekninger.

Elverum har Vestmo Tømmerterminal underlagt sin stasjon.

Spor 8-20, betegnelse på spor som ikke er togspor. Disse navnene er påført spordiagram som henger på veggen hos txp.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Gjøre rede for Personovergang:
Spor 4 brukes normalt til alle persontog. Det er togekspeditør sitt ansvar at overgangen er trygg. Vær spesielt oppmerksom ved kryssing.

Særskilte rutiner og spesialiteter:
• Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler.
• Hovedsignalstillere må dras to ganger dersom sporveksler ikke ligger riktig ved første forsøk. Det beste er å alltid legge sporveksler i riktig stilling før togvei sikres.
• Planoverganger, Texas og Vindheia (Ulik betjening av togveier og skifteveier).
• For spor 2 er innkjør videre fra Vestmo ikke mulig når tog i spor 3 eller 4 har sikret innkjørtogvei fra Rudstad.
• Innkjørtogvei til spor 2 fra Solørbanen kan ikke være sikret når utkjørtogvei fra spor 3 eller 4 skal sikres mot Løten.
• Passerende tog i spor 3 fra Løten mot Rudstad i linjehastighet:
o Sikre både innkjør- og utkjørtogveien
o senk Texas plo manuelt
Toget får da «forvent kjør» og «kjør» og slipper å bremse ned til 40 igjennom stasjonen. NB! Txp må ha full kontroll på personovergangen.
• Togleders oppheving av sperring mot Løten og Rudstad:
o Sjekk at blokksperre-lampa faktisk er slukket
Dersom togvei blir forsøkt sikret når lampa er tent, må togleder utføre en prosedyre som tar et par minutter før togvei kan sikres.
• Ved bruk av forbikoplingsknapp må eventuelle dvergsignaler rives først. Dersom toget står lengst nord (nord for R15 /R17) trykkes rosa forbikoplingsknapp inn og holdes inne lenge (5-6 sekunder) mens utkjørtogvei sikres. Det samme gjelder mot Løten

Feil på stillverk:
• Informer togleder Nord(Trondheim) på forhånd i de tilfeller det er tog til Vestmo forbi innkjørhovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, ellers vil akustisk alarm utløses i togledersentralen.

Prosedyre hvis linjeblokk mot Elverum fra Rudstad eller Løten ikke løser ut:
• Kontroller at halemagnet er på, og meld fra til togleder dersom denne mangler
• På togleders ordre utføres KTP-prosedyre slik:
o avslutt eventuell pågående skifting
o riv eventuell sikret togvei (pass på at signal ikke faller rett foran tog)
o alle signaler i stopp med knappen «signal stopp»
o trykk inn hvit knapp «KTP» mot aktuell strekning
o trekk «signal stopp» ut
o trykk jordfeilbryter inn.
Togleder utfører så sin prosedyre og ringer tilbake når alt er klart
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse når dvergsignal viser signal ”varsom kjøring tillatt” eller ”kjøring tillatt”: ref. SJN
• Dette gjelder ikke på Vestmo (her er det ikke dvergsignaler).
Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner i txp lokalet
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Vestmo tømmerterminal:
• Innkjørtogvei kan sikres til Vestmo selv om man har materiell både i spor 1 og 2
• Bruk dvergtogveier for skift inn og ut fra Vestmo:
o For skift mot Vestmo må PLO legges manuelt.
o For skift inn fra Vestmo går PLO automatisk ned når skift er på innkoblingsfeltet
• Unntak for txps tilstedeværelse ved togveien ved togs ankomst og avgang
• Ved arbeid i spor på Vestmo frigis S-Lås før hovedsikkerhetsvakt setter på kontaktmagneter, dette for å unngå at akustisk alarm utløses i TSS Nord.
• Gjennomgang av særbestemmelse SJN 6.1.3.1

Planoverganger med betjeningsskap:
• Texas
• Vindheia
Kjenne til rutiner for opplåsing av skap.
Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Ved kryssing av to persontog må første ankommende tog kjøres inn i spor 3 og passere personovergangen mens txp bevokter den. Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 3 dager for erfarne togekspeditører
Ved behov 1 dag ekstra selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør for nyutdannede.

Filipstad

Filipstad
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skifte-tomt/drifts-banegård Trafikkstyring:
Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling.
Egen prosedyre for kjøring til/fra spor 1 og 2

Befaring:
• Stasjonsområdet
• Signaler
• Personovergang
• S-låser og lokalomstillere
• Sveiver til sporveksler (sveivskap)
• Hensettingsspor og eventuelt stengte spor
• Verkstedet

Servicespor:
• Toalettømming
• Utvendig vask
• Avising
• Hovedvask
• Grafittifjerning

Skifting:
• Gjennomgang av praksis og rutiner
• Funksjonelle nummer for skifting
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Gjennomgå/ forklare og eventuelt demonstrere Sporbruksplaner
Skal kunne lese og forstå sporbruksplanen, herunder
• Oppbygging
o Klokkeslett
o Spor
o Materiell, tognummer
o Antall tog per spor
o Sporlengde
• Endringer
• Tilbakemelding til SBPL
Os-txp
Beredskap Gjøre rede for lokale beredskapsplaner Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Betjening av stillerapparat
Forklare og demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:
• Gjennomgang av alle trykknapper
• Sporplan og spordiagram
• Signalstilling, signalbilder
• S-låser og lokalomstillere
• Sporvekselvarme
• Anmodning til/fra togleder
• Avhengigheter mellom sikringsanlegg Filipstad og GS Skøyen
• Nødutløsning togvei/skiftevei
• Sveiver, forrigling
• Lokalområder



Ebicos
• Kommandoer som brukes:
Innmelding/endring/sletting av tognummer
• Sporplan/signalbilder på Skøyen
Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Flisa

Flisa
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Flisa er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen og spor inn til svingskive. Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring • Bruk av C-lås
• Bruk av signalflagg/signallampe
• Oppbevaring av signalflagg og stativ
• Kontrollsignal før ankomstmelding mot Kirkenær
• Sporvekselvarme (styres av spordrift)
• Rutiner ved planovergangen
• Stasjon gjøres ubetjent/betjent
• Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1
• Nøkkel til betjeningsskap 1 krever firkantnøkkel.
• Nøkkel til betjeningsskap 2 krever A14 nøkkel.
• Betjeningsforhold Solørbanen.
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier • Rutiner planovergang Os-txp
Tekniske systemer • Registrering i TIOS/TPR og FIDO.
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner.
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) • Planovergang med betjeningsskap. Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Ved kryssing kjøres normalt første tog inn i spor 2. Os-txp
Opplæring Anbefaling Opplæringstid: 1 dag.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.

Gjøvik

Gjøvik
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Gjøvik er en stasjon med enkelt sikringsanlegg på strekning med togmelding.
Det er hensettingsområde på stasjonen.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring • Bestemmelser rundt «togvei slutt»
• Gjennomgang av rutiner i «bua» ved sporveksel 1.
• Parkering av ikke klatrevennlig togsett vil til enhver tid oppdateres med sirkulære og i SJN.
• Indikering på veisikringsanlegg ved Viken PLO
• Rutiner ved bruk av planovergangstelefon km 104,088
• Bruk av vendingslister
• Rutiner ved vannfylling og tømming av septik på togsett.
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser Os-txp
Skifteveier Det er egne skiftenummer xx – xx for Gjøvik Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Forklare og eventuelt demonstrere betjening av stillerapparatet herunder:
• Signalstilling
• Sporvekselvarme
• Nødfrakobling
• Ringerutiner med planovergang ved feil
Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 dag for erfarne togekspeditører
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør

Glåmos

Glåmos
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Gran

Gran
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor.
Det er ingen sporveksler på stasjonen
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Forklare og eventuelt demonstrere • Bruk av C-lås
• Bruk av signalflagg/signallampe
• Kontrollsignal før ankomstmelding
• Nødfrakobling
• Stasjon gjøres ubetjent/betjent
• Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1
• Haslerud planovergang
• Oppbevaring av signalflagg og stativ
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Gjøre rede for • Betjening av høyttaleranlegg
• Lesetilgang TIOS
• Registrering FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Kun ett spor, ingen sporveksler. Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 vakt

Grefsen

Grefsen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.
Mulighet for overkjøring til T-banen.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Spesielle forhold • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.
• Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo.
• Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.
• Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.

Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet.
Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.
Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo
Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.
Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp).
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
• Legg merke til sporfeltlampens plassering i sporfelt 23 (veksel 2 og 16)
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Gjøre rede for Overkjøring til T-banen som står beskrevet i stillverksinstruksen. Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
• Godstog retning Roa bør kjøres i spor 2 på grunn av stigning mot Kjelsås.
• Ved kryssing av godstog fra Alnabru kan det være lurt å holde de på innkjør. Dette også på grunn av stigning mot Kjelsås.
Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 dag for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.

Halden

Halden
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Befaring:
• Stasjonsområdet
• Signaler
• Personovergang
• S-låser og lokalomstillere
• Sveiver til sporveksler (sveivskap)
• Hensettingsspor og eventuelt stengte spor
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/
driftsbanegård
Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:
• Skifting til / fra driftsbanegården
• Fremføring til Kasa sidespor
• Hensetting av materiell
Os-txp
Beredskap Gjøre rede for lokale evakueringsplaner Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)(Skjermbasert stillerapparat) Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter Ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, og kunne betjene dette korrekt. Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Os-txp

Haltdalen

Haltdalen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til
Gjøre rede for
Os-txp

Hamar

Hamar
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.
Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00
Grensesnitt:
• TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.
• Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen.
Underlagte sidespor:
• Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen
• Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen
• N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)
• Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Særskilte rutiner og spesialiteter:
• Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler
• Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.
• Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring:
Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar.
o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut.
o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.
• Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5
• Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.
• Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.
• To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2
• Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk
Os-txp
Beredskap • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser
• Kjenne til branninstruks
Os-txp
Skifteveier Generelt:
• Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN
• For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»
• Plassering av varmeposter 1000V
Skiftestillverk:
• Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102
• For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling
Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning.
Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller
• Håndtering av alarmer
• Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Betjening av skjermbasert stillerapparat:
Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:
• Signalstilling:
o Dvergsignaler
o Hovedsignaler
• Betjening av sporveksler og sporsperrer
• Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor
• S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting
• Betjening ved hjelp av tastatur
• Sporvekselvarme
• Betjening av knapper for:
o KTP
o Varselfelt
o Togveisforlengelse
o Signalstopp
• Nødfrakobling/Strømutkobling
• Betjening av bomanlegg
o Hamjern
o Hamar stasjon
• For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling
• Mulighet for samtidig innkjør
• B-låser Rørosbanen
• Hovedbryter
• Strømbrytere for sporveksler
• Utførelse av ulike kryssinger

Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.

Avhengigheter i henhold til forriglingstabell
• Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:
o Innkjørtogveier
o Utkjørtogveier
o Innkjør/utkjørtogveier
o Skifteveier
o Skifteveier/togveier
o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei
o Belegg/hovedtogvei
o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier
Feil på skjermbasert stillerapparat:
• Signal som ikke kan vise kjørsignal
• Signaler som ikke har tidsutløst
• Håndtering av jordfeil
• Feil ved veisikringsanlegg herunder:
o Veibommer som ikke går opp
o Veibommer som ikke går ned

Planoverganger med betjeningsskap:
• Hamjern
• Hamar stasjon
Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæring Anbefaling Opplæringstid: ca. 4 uker.

Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.

Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste.

Hell

Hell
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Passasjerutveksling kun i spor 1 Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Tog bør ikke bli stående på innkjør A i tunnelen. Finnes kombinasjoner for samtidig innkjør Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Dvergsignaler stilles via lokalomstillere Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Txp Hell frigir bruk av Gudå stasjon (A-lås) Os-txp
Anbefalt praksis Gjøre rede for Os-txp

Jaren

Jaren
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.
Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Spesielle forhold • Rød stiller på stillverk sikrer sporvekslene 2 og 9a/c i normalstilling. Dvergsignal R2 viser da signal 46A «frigitt for lokal skifting»
• Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen
• Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 2 og 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN.
• Vendingslister
• Rutiner ved bruk av planovergangstelefon
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser Os-txp
Skifteveier Det er egne skiftenummer xx – xx for Jaren Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Ved kryssing: Det første toget som kommer tas inn i spor 1. Sperring av personovergang. Låsing og åpning av port til mellomplattform. Fører holder dørene lukket for tog i spor 2, inntil tog i spor 1 har kjørt. Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 dag for erfarne togekspeditører
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør
Os-txp

Kirkenær

Kirkenær
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Kirkenær er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen. Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring • Bruk av C-lås
• Bruk av signalflagg/signallampe
• Oppbevaring av signalflagg og stativ
• Kontrollsignal før ankomstmelding mot Flisa.
• Rutiner ved planovergangen
• Stasjon gjøres ubetjent/betjent
• Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1
• Betjeningsforhold Solørbanen
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier Kjenne til • Rutiner planovergang. Os-txp
Tekniske systemer Kjenne til • Ved betjening av stasjonen må det medbringes Ipad, relevante formularer(ingen skriver der) og nøkkel til sikkerhetslås 1 fra Kongsvinger.
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO.
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner.
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Kjenne til • Planovergang med betjeningsskap Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Ved kryssing kjøres normalt første tog inn i spor 2. Os-txp
Opplæring Anbefaling Opplæringstid: 1 dag.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.

Kongsvinger

Kongsvinger
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.
Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.
Grensesnitt:
Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.
Underlagte sidespor:
• Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås.
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:
• Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.
• Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.
• Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.
Særskilte rutiner og spesialiteter:
• Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN
• Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.
• Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5
• Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)
• Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:
o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16
o Parkere: Spor 1-6
I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett
• Solørbanen:
o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D
o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)
• Bruk av vendingslister.
• Seksjonering av KL-anlegget.
Os-txp
Beredskap • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser Os-txp
Skifteveier Generelt:
• Ved frigivning av lokal skifting II og III:
o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss
• Frigi lokal skifting toppen:
o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss
o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.
o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V
• Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.
• Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.
• Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)
• Hensetting av Vy sett, kjøres på skiftevei til/fra spor 1 eller 4 og tilbake bak R38. Der er det usikret område og fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste
• Plassering av varmeposter 1000V
Norsenga tømmerterminal:
• Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35
• Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i + når feltet er fritt
• Spor 21/22.
• Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.
Os-txp
Tekniske systemer • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.
• Håndtering av alarmer
• Rutiner ved kameraovervåkning.
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Betjening av skjermbasert stillerapparat:
Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:
• Signalstilling:
o Dvergsignaler
o Hovedsignaler
• Betjening av sporveksler og sporsperrer
• Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor
• S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting
• Sporvekselvarme
• Betjening av knapper for:
o KTP
o Varselfelt
o Signalstopp
• Nødfrakobling/Strømutkobling
• Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang
• A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake
• Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2
• Utførelse av ulike kryssinger

Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.

Avhengigheter i henhold til forriglingstabell
• Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:
o Innkjørtogveier
o Utkjørtogveier
o Innkjør/utkjørtogveier
o Skifteveier
o Skifteveier/togveier
o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei
o Belegg/hovedtogvei
o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier

Feil på skjermbasert stillerapparat:
• Signal som ikke kan vise kjørsignal
• Signaler som ikke har tidsutløst
• Håndtering av jordfeil
• Feil ved veisikringsanlegg herunder:
o Veibommer som ikke går opp
o Veibommer som ikke går ned

Planovergang med betjeningsskap:
• Kongsvinger omformerstasjon
Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæring Anbefaling Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.

Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen.

Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste.

Kristiansand

Kristiansand
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Gkøre rede for Nordre Tilsving
Suldal/Krossen og Dalane
Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).
Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland.

Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.
Lok + vogner, sporsløyfen
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Kjenne til Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.
RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».
Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5
Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6.
Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.
Personalbytte for persontog (GoAhead).
Os-txp
Beredskap Kjenne til Branninstruks/brannmelding.
Kjenne til hvor betjeningspanel for brann er i bygget.
Base for gult materiell
Os-txp
Skifteveier Gjøre rede for Kolsdalssporet, Havnesporet, Nordre Tilsvng og Krossen læres under befaring Os-txp
Tekniske systemer Gjøre rede for Stillverk og vegsikringsanlegg
Sporvekselvarme: Eget apparat. Dalane og Hampa: Av. Krossen og Suldal: Automatikk når aktivert. Kristiansand: Av og på.
Veisikringsanlegg: Betjene anlegget fysisk under befaring.
KL: Håndbetjente jordingsbrytere for spor 1-7. Normalstilling «INN» spor 1,2,3,4, og 5. Normalstilling «UT» spor 6 og 7.
KTI: Txp. kan gi informasjon over høyttaleranlegget, har mikrofon.
1000V spor 1-7. fordelt på 2 kurser: Spor: 1,2 og 7. Spor: 2 3,4,5 og 6 1000V får strøm fra kjørestrømmen
VICOS
Nødstrøm stillverk: «oppetid» /varighet 1 time.
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
• Kjenne til skiftenummer Kristiansand stasjon, CargoNet (skiftemaskin) bruker alltid 39510.
• KTI: TPR (TIOS) brukes slik at informasjonen ut til kundene/infoskjermer blir korrekt. (Evt. kan Toginfo kontaktes.)
Os-txp

Lesja

Lesja
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Betjenes sjelden Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring PLO inne på stasjon Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis 1 Os-txp

Lodalen

Lodalen
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen/skiftetomt/driftsbanegård

Kjenne til tilhørende stasjoner og strekninger.
Grenser og driftsformer
Gjøre rede for:
- Stasjonsgrenser
- Hvordan det geografiske området på stasjonen er inndelt
- Sporområder og grensesnitt på stasjon
- Driftsformer på nærliggende stasjoner
- Tilgrensende baner/stasjoner/driftsbanegårder/
hensettingsområder osv. til/fra stasjonen


Generelt for driftsbanegården
Gjøre rede for:
- Hvilke spor som normalt benyttes til ulike formål
- Signalplasseringer på stasjonen/driftsbanegården/
skiftetomten
- Hvilke jernbaneforetak som trafikkerer på stasjon/skifteområde
- Hvilke spor som har kontaktledning
- Hvilke spor som har muligheten for inn/utkobling av kontaktledning
- Forhåndsdefinerte anleggsområdene på stasjonen
- Hvordan et eller flere arbeider i spor kan foregå samtidig som det blir flyt i togtrafikken
- Bestemmelsene for sikring av anleggsområde ved driftsbanegården
- Faremomenter i forhold til kjøretøy på nabospor
Os-txp SJN: Generell del
SJN: Særbestemmelser
ORV: Stillverksinstrukser
ORV: Lokale instrukser
Signaltegninger
Kartoversikt TIOS
ORV: D-sirkulærer
ORV: Anbefalt praksis
TOK


SJN: Generell del
SJN: Strekningsbeskrivelse
SJN: Særbestemmelser
ORV. Anbefalt praksis
TOK
Trafikkstyring - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for driftsbanegården
- Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder, TXP og driftsoperatør og hvilke spor som styres av togleder TXP og driftsoperatør)
- Trafikkbildet på/ved stasjonen
- Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier
- Togs rekkefølge på driftsbanegård og lokstall (togoppgave)

Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting
Gjøre rede for:
Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting
På driftsbanegård, her under;
- Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP
- TXP rolle som skiftekoordinator
- Hastighet
- Bremser
- Hvilke spor som er beregnet for
hensetting/igjenssetting
- Hvor lenge tog kan hensettes
- Ledelse av skifting
- Signaler ved skifting
- Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte
- Varmeposter
- Ev. vannpåfylling
- Lokstall
Os-txp SJN: Særbestemmelser
ORV: Anbefalt praksis
TOK
Beredskap Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. Uforutsette hendelser/varslingsrutiner
Gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på driftsbanegård:
- Uhell og driftsulykke
- Varslingsrutinene ved uønskede hendelser
- Kommunikasjon mellom skadested og txp
- Trafikkavvikling
- Normalisering
- Skrive rapport
Iverksette tiltak avhengig av situasjon

Utføre korrekt kommunikasjon

Togs sammensetning og farlig gods
Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak

Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid

Kjenne til landingsplasser for farlig gods
Kjenne til hvor verneutstyr, førstehjelpsutstyr og brannslukker er plassert
Os-txp Beredskapsportalen







Førers regelbok Bane NOR kap. B14
Beredskapsportalen
Skifteveier Er det ingen lokale forhold ? Os-txp
Tekniske systemer Gjøre rede for… Bruk av Togradio
Forklare og demonstrere betjening av togradio:
- Frequentis txp terminal
- Innlogging
- Prioritering av anrop
- Nødanrop
- Frequentis txp terminal biapparat
- Innlogging
- Prioritering av anrop
- Nødanrop

Bruk av TIOS
Forklare og demonstrere:
- Funksjoner i TIOS herunder
• Kart
• Tabeller
Kunne forklare punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler

Betjening av andre anlegg
Gjøre rede for bruk av:
- Skap for portkontroll i vognhall
- Eget sikringsanlegg og betjeningspanel for vognhall
- Porter
- 1000 V
- Kontroll på 15 KV
- Nøkler for arbeidslag
- Stille signaler inn
- Nødstopp for signaler
- NSI 63 sikringsanlegg for Bakkesporene og Fjellstall

Sekundæroppgaver for driftsoperatør Lodalen
Forklare og demonstrere:
- Eget panel for brannalarmer
- Eget panel for 1000 V

eSam og togbok
Forklare og demonstrere:
- Ned/opplasting av Togbok
- Nedlasting av støttedokument for arbeider i spor.
- Nedlasting av Dagsplan (Sporbruksplaner)
- Årsaksregistrering i togbok
Os-txp ORV: Anbefalt praksis
ORV: TJN kap. 12
ORV: Instruks for betjening av lokalt sikringsanlegg
TOK
Referansene gjelder for alle temaene under lokalt sikringsanlegg
/stillverk
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter Skjematisk plan
Kunne forklare innholdet i
- Stasjonens skjematiske plan, sporoversikt og forriglingstabell

Grensesnitt sikringsanlegg og fjernstyring
Kunne forklare grensesnitt mot fjernstyring

Generell betjening av sikringsanlegg
Gjøre rede for:
- Områder som styres av stasjonens sikringsanlegg
- Innhold i instruks for driftsoperatør
- Betjening av sikringsanlegg
- Signalbilder
- Symboler
- Identifikasjon av signaler
- Fiendtlige skifteveier
- Operatørplasser og operatørbemyndigelse
- Ta frem bilder i sikringsanlegget
- Registrere tognummer i sikringsanlegget
- Hvor sveiver er plassert og hvilken innvirkning dette har på signalanlegget

Kommandoer for betjening av sikringsanlegg
Forklare og demonstrer kommandoer for:
- Magasinering og annullering av magasinerte togveier/skifteveier
- Stilling av signaler i stopp/oppheve signaler i stopp
- Stilling av dvergsignal
- Stilling av høyt skiftesignal
- Stilling av togvei /skiftevei og indikerings betydning av denne
- Frigiving/tilbaketaking av lokal skifting/området
- Indikeringer i lokal området og hva som gjøres når indikeringen ikke fungerer
- Sperring av togspor/sporfelt
- Bilde og skjerm
- Operatørbemyndigelse
- Nødutløsning av skifteveier
- Sperring og frigiving av spor
- Sporveksler og stilling i signalbildet
- Tognummer
- Nødstopp
- Alarmer og alarmlister
- Forprøving

Sporveksler/sporsperrer i sikringsanlegget
Forklare og demonstrere
- Sporvekselstilling
- Frigiving av lås for sporsperre og sporveksel
- Betjening av sporsperre (sentralstilt)
- Lokalstillere
- Sporveksel ute av kontroll
- Oppkjørt sporveksel
- Sporvekselvarme

Feil på sikringsanlegg
Forklare og/eller demonstrere
- Håndtering av feil som kan oppstå i sikringsanlegget her under:
- Jordfeil
- Feil på sporveksel
- Feilaktig belagt spor
- Feil på dvergsignal
- Alarmer og hvilke som meldes videre
- Fargekodenes betydning ved feil
- Kvittering når det er stående feil på sikringsanlegget

Kjenne til skjema (feil ved eller reparasjonsarbeider på signalanlegg) som Signalavdelingen skal levere mot kvittering

Betjening av betjeningspanel
Forklare og/eller demonstrere betjening av:
- Nødfrakobling
- Feil på signal
- Hovedbryter
- Indikering for omlegging av drivmaskiner

Betjening av andre anlegg
Forklare og demonstrer hvordan betjene:
- Sporvekselvarme
- Nødfrakobling av kontaktledningsspenning
- Skap for sikringer til drivmaskinene
Os-txp
Anbefalt praksis Gjøre rede for Ord og uttrykk
Signalanlegg
Trafikkstyring
Os-txp Anbefalt praksis

Marstein

Marstein
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Myrdal

Myrdal
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Narvik

Narvik
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Nelaug

Nelaug
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskriv Lokstall
Svingskive
Omformer
Diesel påfylling
Forsterkerbolig
ABV sitt togsett / Museumstog
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Kjenne til Kryssingsinstruksen Os-txp
Beredskap Kjenne til gult materiell stasjonert Os-txp
Skifteveier Gjøre rede for Skifting mot Simonstad Os-txp
Tekniske systemer Gjøre rede for Akseltellerstrekning / Stoppkjøring
Sikringsskap etc.
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Gjøre rede for Togvei slutt spor 2
Gammelt anlegg/alt må legges før signal stilles også fiendtlige togveier. Begrensninger i anlegg pga slitasje
Os-txp
Anbefalt praksis Kjenne til

Gjøre rede for
Sporbruk,
Kryssing med godstog og utnytte sporlengder som også omfatter vekselfelt
Os-txp

Roa

Roa
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskrivelse Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Spesielle forhold • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5
• Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold
• Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3
• Rutiner ved bruk av planovergangstelefon
• Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa
Os-txp
Beredskap Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. Os-txp
Skifteveier Det er mulighet for å dele stasjonen slik at man kan ha både frigitt for lokal skifting og kjøre tog på andre deler av stasjonen.

Det er egne skiftenummer xx – xx for Roa.
Os-txp
Tekniske systemer Gjøre rede for • Betjening av høyttaleranlegg
• Registrering i TIOS/TPR og FIDO
• Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner
• Håndtering av alarmer
Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
Opplæringstid Anbefaling 1 dag for erfarne togekspeditører.
Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede.
Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør.

Røros

Røros
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Sarpsborg

Sarpsborg
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger Gjøre rede for Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Gjøre rede for • Betjening av Hafslundsløyfa
• Sveive sporveksel 1
Kjenne til Plassering av varmeposter
Befaring • Stasjonsområdet
• Signaler
• Personovergang
• S-låser og lokalomstillere
• Sveiver til sporveksler (sveivskap)
• Hensettingsspor og eventuelt stengte spor
Trafikkstyring Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger Gjøre rede for:
• Tørning av materiell på Hafslundsløyfa
• Fremføring av arbeidsmaskiner på Borregaard sidespor
• Fremføring av tog til / fra Østre linje (ERTMS)
Os-txp
Beredskap Gjøre rede for: • Lokale evakueringsplaner Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Gjøre rede for: • Ord og uttrykk
• Signalanlegg
• Trafikkstyring
Os-txp

Singsås

Singsås
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Støren

Støren
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Sundland

Sundland
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Gjøre rede for… Samspil med txp Drammen Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Gjøre rede for… hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11
og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen
Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Trondheim

Trondheim
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Beskriv Spor/strekninger med/uten KL
Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen
Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Ulike typer sporsperrer Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Verma

Verma
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Riegel mot Ånd. Sperre til hensettingsspor frigis fra Ånd. Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Hendler i stillerapp 3 legges motsatt av ordinært. Os-txp
Anbefalt praksis 1 Os-txp

Åndalsnes

Åndalsnes
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp

Mal tabell

x-stasjon
Tema Delmål Kriterier Ansvar Pensum - referanser
Stasjon og strekning Os-txp Lokale bestemmelser i ORV
Lokale bestemmelser i TOK
Lokale bestemmelser i Trasé
Lokale bestemmelser i SJN
Trafikkstyring Os-txp
Beredskap Os-txp
Skifteveier Os-txp
Tekniske systemer Os-txp
Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard) Os-txp
Anbefalt praksis Os-txp
playground/ny_revisjon_av_laereplaner_og_opplaeringsplaner/lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)