playground:thales

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
playground:thales [2014/12/02 12:44]
jcs [Kurslengde]
playground:thales [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 1: Linje 1:
 ====== Læreplan: Sikringsanlegg Thales L90 5 ====== ====== Læreplan: Sikringsanlegg Thales L90 5 ======
- 
-//Læreplaner er under utarbeidelse.// 
  
 Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg.  Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. 
Linje 9: Linje 7:
 ====== Eier av læreplanen ====== ====== Eier av læreplanen ======
  
-Jernbaneverket, Teknologi+Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
  
 ====== Utarbeidet av ====== ====== Utarbeidet av ======
  
-Jernbaneverket, Teknologi+Bane NOR,  Infrastruktur, Teknologi og regelverk
  
 ====== Systemmoduler med eksamenskoder ====== ====== Systemmoduler med eksamenskoder ======
  
 ^ Modul ^Navn ^ Eksamenskode ^ ^ Modul ^Navn ^ Eksamenskode ^
-|  1.|Systemoversikt  | ingen eksamen | +|  1|Systemoversikt  | ingen eksamen | 
-|  2.|L90 5 - vedlikehold  |  | +|  2|L90 5 - vedlikehold  |  | 
-|  3.|MCe - vedlikeholdssenter |   | +|  3|MCe - vedlikeholdssenter |   | 
-|  4a.|AzLM - vedlikehold  |[[:akseltellere|egen læreplan]] +|  4A|AzLM - vedlikehold  |[[lp_sa:akseltellere|egen læreplan]] 
-|  4b.|HIS - lokal operatørplass  |  | +|  4B|HIS - lokal operatørplass  |  | 
-|  4c.|Thales drivmaskin - vedlikehold |  | +|  4C|Thales drivmaskin - vedlikehold |  | 
-|  4d.|Strømforsyning - vedlikehold  |  | +|  4D|Strømforsyning - vedlikehold  |  | 
-|  4e.|LED-signaler - vedlikehold |  |+|  4E|LED-signaler - vedlikehold |  |
 ====== Sertifikatkode ======  ====== Sertifikatkode ====== 
   * Sporvekselkontrollør:    * Sporvekselkontrollør:
Linje 38: Linje 36:
 ^ Modul ^ Anbefalt varighet  ^ ^ Modul ^ Anbefalt varighet  ^
 ^ Teori ^ Praksis ^ ^ Teori ^ Praksis ^
-Modul 1 | 1 dag | - |  + 1| 1 dag | - |  
-Modul 2 | 3 dager | 3 dager | + 2| 3 dager | 3 dager | 
-Modul 3 | 1 dag | 1 dag | + 3| 1 dag | 1 dag | 
-Modul 4A | [[:akseltellere|se egen læreplan]] | + 4A| [[lp_sa:akseltellere|se egen læreplan]] | 
-Modul 4B | 2 dager | 2 dager | + 4B| 2 dager | 2 dager | 
-Modul 4C | 1 dag | 1 dag | + 4C| 1 dag | 1 dag | 
-Modul 4D | 1 dag | 1 dag | + 4D| 1 dag | 1 dag | 
-Modul 4E | 1 dag | 1 dag |+ 4E| 1 dag | 1 dag |
 ====== Målgruppe ======  ====== Målgruppe ======
   * Kontrollør signal   * Kontrollør signal
Linje 53: Linje 51:
 ====== Betingelse ====== ====== Betingelse ======
   
-**Moduler** +  * Det er krav om gjennomført modul 1 før deltakelse på modul 
-  * Det er krav om bestått på Modul 1 før deltakelse på Modul +  * Det er krav om bestått eksamen i modul 2 før deltakelse på modul 
-  * Det er krav om bestått på Modul 2 før deltakelse på Modul +  * Det er krav om bestått eksamen i modul 3 før deltakelse på modulene 4
-  * Det er krav om bestått på Modul 3 før deltakelse på Modulene 4 +
- +
-**Moduler**+
   * Det gis egen eksamenskode for modul 1 + 2 + 3. Gir grunnlag for søknad om sertifisering for Thales L90 5   * Det gis egen eksamenskode for modul 1 + 2 + 3. Gir grunnlag for søknad om sertifisering for Thales L90 5
-  * Modulene 4 gis egne individuelle eksamenskoder og gir rett til å søke om sertifiseringskoder tilsvarende bestått på modulen. Modulene arrangeres og sertifiseres frittstående.+  * Modulene 4 gis egne individuelle eksamenskoder og gir rett til å søke om sertifiseringskoder tilsvarende bestått på modulen. Modulene kan arrangeres og sertifiseres frittstående.
  
- 
-**Roller knyttet til ulike kurs** 
-  * Kontrollør signal, sikkerhetskontrollør signal, sluttkontrollører S/F og prosjekterende     
-  * Prosjekterende  
-  * OPM 
 ====== Krav til forkunnskaper ====== ====== Krav til forkunnskaper ======
   * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør signal   * Fagbrev i signalfaget og godkjent kontrollør signal
-  * Sertifisering i Jernbaneverkets hastighetssystem ATC+  * Sertifisering i Bane NORs hastighetssystem ATC
 eller  eller 
   * Bestått kurs i signalfag for ingeniører.    * Bestått kurs i signalfag for ingeniører. 
-  * Bestått eksamen i Jernbaneverkets hastighetssystem ATC for prosjekterende innenfor siste 2 år.+  * Bestått eksamen i Bane NORs hastighetssystem ATC for prosjekterende innenfor siste 2 år.
  
 ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ======
-  * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i anleggstypen  +  * Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i anleggstypen 
-eller  +  * Kunnskap til å inneha rolle kontrollvirksomhet
-  * Kunnskap til å kunne prosjektere/suporte systemet. +
 ====== Godkjenningsperiode ====== ====== Godkjenningsperiode ======
  
Linje 85: Linje 73:
  
 Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres:
-  * Bestått FSE med signalfaglig vinkling 
   * Deltakelse på førstehjelp   * Deltakelse på førstehjelp
   * Bestått kurs i NEK 400   * Bestått kurs i NEK 400
-  * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører).+  * Sertifisering som hovedsikkerhetsvakt (gjelder kun for montører).
  
-For Sluttkontrollører gjelder også: +For sluttkontrollører gjelder også: 
-  * Bestått “Sluttkontrollørkurs” +  * Bestått sluttkontrollørkurs
-  * Deltakelse på sluttkontrollørforum seneste 14 mnd.+
  
 ====== Gjennomføring ======  ====== Gjennomføring ======
   * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig.   * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig.
   * For montører er praktisk opplæring obligatorisk før avsluttende eksamen i modulene.   * For montører er praktisk opplæring obligatorisk før avsluttende eksamen i modulene.
-  * Alle monduler avsluttes med egen eksamen.  
   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.   * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget.
-  * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole+  * Kurset kan arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole.
-  * Norsk jernbaneskole tilbyr kurset via Thales Norge.+
   * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.   * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører iht. gjeldende regelverk for dette.
  
Linje 109: Linje 93:
  
 ====== Eksamen ======  ====== Eksamen ======
-|Alle moduler for montører|Praktisk og teoretisk eksamen| +|Alle moduler unntatt modul 1 |Praktisk og teoretisk eksamen|
-|Alle moduler for prosjekterende|Teoretisk eksamen |+
 |Repetisjonskurs|Praktisk og teoretisk eksamen| |Repetisjonskurs|Praktisk og teoretisk eksamen|
  
-Bestått eksamen ved minimum 85 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. Eksamen kan også være praktisk.+Bestått eksamen ved minimum 85 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang.
  
 Eksamen kan vare opp til 7 timer Eksamen kan vare opp til 7 timer
 ====== Kontinuasjon ======  ====== Kontinuasjon ======
-|Grunnkurs for montører|Flervalgseksamen for modul 1|4 timer skriftlig eksamen for modul 2| 
-|Grunnkurs for prosjekterende|Flervalgseksamen for modul 1|4 timer skriftlig eksamen for modul 2| 
-|Repetisjonskurs for montører|4 timer skriftlig eksamen| 
-|Repetisjonskurs for prosjekterende|4 timer skriftlig eksamen| 
- 
 Kontinuasjonseksamen arrangeres etter samme struktur som ordinær eksamen. Kontinuasjonseksamen arrangeres etter samme struktur som ordinær eksamen.
  
Linje 131: Linje 109:
  
 ====== Krav til instruktørpersonell ====== ====== Krav til instruktørpersonell ======
-  * Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].+  * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer:prosess_for_godkjenning_av_instruktorer|retningslinjer]].
  
 ====== Mål ====== ====== Mål ======
Linje 150: Linje 128:
   * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales HIS   * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales HIS
   * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales Power Supply   * Analysere, lokalisere, fjerne feilkilde og bytte defekt komponent i Thales Power Supply
-  * Programmere og kontrollere LEU +  * Identifisere og gjennomføre korrekte kontrollaktiviteter etter endringer i anleggene
-  * Programmere og kontrollere baliser+
  
 **Dokumentasjon Thales L 90 5**  **Dokumentasjon Thales L 90 5**
Linje 162: Linje 139:
 **Thales AzLM** **Thales AzLM**
   * Læreplan for Thales AzLM inngår i kurset i sin helhet.   * Læreplan for Thales AzLM inngår i kurset i sin helhet.
- 
-**ATC Bombardier LEU** 
-  * Læreplan for ATC Bombardier LEU tillegges kurset som en frittstående modul med en frittstående eksamen. 
  
 **Thales innføringsmodul** **Thales innføringsmodul**
   * Opplæringen i modulen gir en overordnet tverrfaglig forståelse av systemene innen Thales L 90 5   * Opplæringen i modulen gir en overordnet tverrfaglig forståelse av systemene innen Thales L 90 5
- 
-**PTE 2000** 
- 
-Kandidaten skal kunne: 
- 
-  *Anvende balisetester PTE 2000 for å kontrollere og programmere baliser. 
playground/thales.1417520699.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)