presentasjoner:trv_20min

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


1) Hva er Teknisk regelverk?

Kildetekst:

  1. være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet.
  2. sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet.
  3. forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.

Presentasjonstekst:

  1. Bane NORs regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur
  2. Harmoniserte løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold
  3. Forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår

Visuelle virkemidler (ideer):

  1. Visualiseringer av hvert av begrepene prosjektering, bygging og vedlikehold
  2. Visualiseringer av anlegg som ikke henger sammen (spor som ikke treffer hverandre, tunnelløp som ikke møter hverandre e.l.)
  3. Visualisering av en som f.eks. står med fem ulike kabeldimensjoner, mens en sjekker i TRV hvilken som skal anvendes.

2) Hvorfor Teknisk regelverk?

Kildetekst:

  1. I sikkerhetsstyringsforskriften er det krav om at infrastrukturforvalter skal ha og etterleve eget teknisk regelverk.
  2. Teknisk regelverk svarer ut krav til standarder iht. jernbaneinfrastrukturforskriften §3.1 under forutsetning av at regelverket til enhver tid er oppdatert i forhold til krav gitt i og i medhold av jernbaneloven.
  3. Teknisk regelverk svarer ut krav til samtrafikk gitt i relevante TSI-er iht. samtrafikkforskriften, ref. Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Krav til samtrafikkevne.

Presentasjonstekst:

  1. Krav om et teknisk regelverk i sikkerhetsstyringsforskriften
  2. Svarer ut krav som følger av jernbaneloven og andre nasjonale lover
  3. Svarer ut EU-krav til samtrafikk og sikkerhet

Visuelle virkemidler (ideer):

  1. Bilde/illustrasjon av «Norges lover»
  2. Bilde/illustrasjon av «EU-krav»

3) Ansvar og roller i den transeuropeiske jernbanen

Kildetekst: ansvarsfordeling

Ansvarsområder for NSA (SJT)

  • utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
  • utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
  • gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  • føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen

Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU)

IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)

  • har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
  • identifisere risikoene
  • implementere nødvendige risikokontrollsystemer
  • anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer

IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde

Ansvarsfordelingen i sektoren iht. regjeringen

Jernbanedirektoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren.

Bane NOR har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.

Norske tog AS har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.

Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.

• Hierarki med ansvar • Hva regelverket er – og ikke er • Krav: o Skal o bør o kan • Hvordan søke dispensasjon? o Behandler ca. 300 hvert år • Hvordan endre? o Behandler ca. 300 hvert år • Typiske misforståelser • L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan • Navigere i teknisk regelverk o Bok  kapitler  • Oppbygging av kravskjema • Gi oppgaver  Finn xyz • Forskjell på: o prosjektering, bygging og vedlikehold

Delmål: • Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk • Kunne anvende og tolke teknisk regelverk • Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser • Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner • Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold. • Kjenne til endringslogg • Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.

Fremdrift: Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni Presenterer skissen – Jerven & Råbu  kaste ball  drodler på fremstilling 

presentasjoner/trv_20min.1655374181.txt.gz · Sist endret: 2022/06/16 12:09 av jcs