Dette er en gammel utgave av dokumentet!
1) Hva er Teknisk regelverk?
Kildetekst:
være Bane NORs samling av tilstrekkelige og nødvendige tekniske regler for bygging, prosjektering og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet slik at den tilfredsstiller Bane NORs mål med hensyn på tilgjengelighet, sikkerhet, kostnadseffektivitet og kapasitet.
sikre harmoniserte tekniske løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet.
forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på det nasjonale jernbanenettet ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår, blant annet for å redusere diversifisering og suboptimalisering av anleggene og i stedet fremheve optimalisering på et overordnet nivå.
Presentasjonstekst:
Bane NORs regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur
Harmoniserte løsninger ved prosjektering og bygging og et forsvarlig vedlikehold
Forenkle prosjektering, bygging og vedlikehold ved å tilby standardiserte løsninger på problemstillinger som gjentatt oppstår
Visuelle virkemidler (ideer):
Visualiseringer av hvert av begrepene prosjektering, bygging og vedlikehold
Visualiseringer av anlegg som ikke henger sammen (spor som ikke treffer hverandre, tunnelløp som ikke møter hverandre e.l.)
Visualisering av en som f.eks. står med fem ulike kabeldimensjoner, mens en sjekker i TRV hvilken som skal anvendes.
2) Hvorfor Teknisk regelverk?
Kildetekst:
I sikkerhetsstyringsforskriften er det krav om at infrastrukturforvalter skal ha og etterleve eget teknisk regelverk.
Teknisk regelverk svarer ut krav til standarder iht. jernbaneinfrastrukturforskriften §3.1 under forutsetning av at regelverket til enhver tid er oppdatert i forhold til krav gitt i og i medhold av jernbaneloven.
Teknisk regelverk svarer ut krav til samtrafikk gitt i relevante TSI-er iht. samtrafikkforskriften, ref. Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser#Krav til samtrafikkevne.
Presentasjonstekst:
Krav om et teknisk regelverk i sikkerhetsstyringsforskriften
Svarer ut krav som følger av jernbaneloven og andre nasjonale lover
Svarer ut EU-krav til samtrafikk og sikkerhet
Visuelle virkemidler (ideer):
-
Bilde/illustrasjon av «Norges lover»
Bilde/illustrasjon av «EU-krav»
3) Ansvar og roller i den transeuropeiske jernbanen
Kildetekst:
Ansvarsområder for NSA (SJT)
utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen
Visuelle virkemidler (ideer):
Bane NOR søker om å fornye sin sikkerhetsgodkjenning som infrastrukturforvalter i Norge. SJT vurderer om Teknisk regelverk og øvrige deler av styringssystemet er godt nok til at Bane NOR får innvilget sin søknad.
Bane NOR ønsker å ta i bruk en ny banestrekning de har bygget. SJT vurderer om samtrafikkravene og sikkerhetskravene i Teknisk regelverk er tilfredsstilt. SJT sjekker også at alle avvikene fra Teknisk regelverk er positivt dispensasjonsbehandlet.
Ansvarsområder for infrastrukturforvalter (IM) og jernbaneforetak (RU)
IM (infrasturkturforvalter, Bane NOR) - RU (jernbaneforetak, VY, Flytoget..)
har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
identifisere risikoene
implementere nødvendige risikokontrollsystemer
anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
Visuelle virkemidler (ideer):
Sporet er alt for tørt. Hjulslitasjen på toget er uakseptabelt høy. Her må det smøres.
Hvem sørger for at det er skinnene er riktig smurt?
Bane NOR har lagt ut og vedlikeholder smøreapparater i krappe kurver som klemmer ut olje hver gang toget passerer
Bane NOR leier inn smørevogner som kjører rundt på nettet og smører skinnene
Togene har smøremidler om bord og smører mens de kjører
Sporet er alt for glatt. Vi kommer ikke opp bakken. Her må det spyles, strøs eller noen må dytte oss opp bakken.
Bane NOR leier inn spylevogner som vasker bort løv og annet som ligger oppå skinnene
Togene har sand om bord som strøs på skinnene dersom det er glatt
Togene ber om hjelpelok som dytter bak slik at de kommer opp bakken
4) Hva finner vi i Teknisk regelverk og hva finner vi ikke
Vi finner prosjekteringsregler for jernbane
Vi finner byggeregler for jernbane
Vi finner inngrepskriterier for hvor store feil vi kan tillate for jernbanen
Vi finner ikke hvordan og hvor ofte vi må inspisere jernbanen
Vi finner ikke hvordan vi kan utsette feilretting
5) Hva slags krav finner vi i Teknisk regelverk
Kravtyper:
Funksjonskrav
Utførelseskrav
Utformingskrav
Intensjonskrav
Systemspesifikt
Sikkerhetskrav
Dokumentasjonskrav
Funksjonskrav: Underbygningen skal til enhver tid være i en slik forfatning at den ikke påvirker trafikkavviklingen negativt iht. de ytelseskravene som er lagt til grunn for strekningen gitt at anbefalt vedlikehold blir utført korrekt.
Utførelseskrav: Underbygningen skal bestå av sprengstein med …
• Hva regelverket er – og ikke er
• Krav:
o Skal
o bør
o kan
• Hvordan søke dispensasjon?
o Behandler ca. 300 hvert år
• Hvordan endre?
o Behandler ca. 300 hvert år
• Typiske misforståelser
• L og H – Banesjefen kan utsette vs. Kan
• Navigere i teknisk regelverk
o Bok kapitler
• Oppbygging av kravskjema
• Gi oppgaver Finn xyz
• Forskjell på:
o prosjektering, bygging og vedlikehold
Delmål:
• Forstå hvorfor vi har Teknisk regelverk
• Kunne anvende og tolke teknisk regelverk
• Kjenne til TR oppbygning, struktur og fellesbestemmelser
• Kjenne til hvordan TR endres, begrepsbruk og konvensjoner
• Forstå forskjell på hva som dekkes av prosjektering, bygging og vedlikehold.
• Kjenne til endringslogg
• Kjenne til hvordan vi sammenligner ulike versjoner av TR.
Fremdrift:
Christopher – lager en skisse på ca. 12 punkter (20 min) 30. juni
Presenterer skissen –
Jerven & Råbu kaste ball drodler på fremstilling