presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:51]
jcs [Ansvarsområder]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 7: Linje 7:
 ===== EUs jernbanesystem  ===== ===== EUs jernbanesystem  =====
  
-instanser med hvert sitt ansvarsområde+parter med hvert sitt ansvarsområde
     * NSA = sikkerhetsmyndighet     * NSA = sikkerhetsmyndighet
     * IM = infrastrukturforvalter     * IM = infrastrukturforvalter
Linje 17: Linje 17:
 {{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} {{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}}
  
-=== Ansvarsområder ===+===== Ansvarsområder for NSA (SJT) =====
  
-NSA (SJT): 
   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  
-(Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):+===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== 
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
-  * identifisere risikoeneimplementere nødvendige risikokontrollsystemer,+  * identifisere risikoene 
 +  * implementere nødvendige risikokontrollsystemer
   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
-  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
  
-===== Fordeling av sikkerhetsansvar =====+IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
 + 
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) =====
  
 IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
Linje 37: Linje 39:
   * tilrettelegge for assistert redning   * tilrettelegge for assistert redning
   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
 +
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) =====
  
 RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
Linje 53: Linje 57:
     * leder elsikkerhet (LFS)     * leder elsikkerhet (LFS)
     * leder for frakobling (LFK)     * leder for frakobling (LFK)
-    * sikkerhetsvakt+    * hovedsikkerhetsvakt
  
 RU: RU:
Linje 62: Linje 66:
  
   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
-  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behovvarsle (iht. varslingsliste)
-  * varsle (iht. varslingsliste)+
   * i mobiliseringsfasen   * i mobiliseringsfasen
     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
Linje 107: Linje 110:
   * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen   * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
   * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget   * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
-  * Foreta jording av kontaktledning 
   * Etablere samleplass (sikkert sted)   * Etablere samleplass (sikkert sted)
   * Utøve ledelse på samleplass   * Utøve ledelse på samleplass
Linje 120: Linje 122:
   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.   * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
  
 +===== Relaterte kravdokumenter =====
 +
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-SRT-TSI_v1.00_EN.pdf|TSI SRT - application guide]]
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-LOC%20PAS-v2.00_EN.pdf|TSI LOC&PAS - application guide]]
 +  * [[http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20til%20forskrift%20om%20brannforebygging%20-%20versjon%201%20-%2028.%20des%202015.pdf|Veiledning til forskrift om brannforebygging]]
 +  * [[https://www.dsb.no/link/47d465ad477144e3aa1a4b9f61dd9673.aspx|Veileder for saksbehandling ved brannsikring av jernbanetunneler]]
 +  * Førers regelbok
 ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
  
-//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// +//Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// 
- +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et 
-//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et +riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//
-riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//+
  
 ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
Linje 135: Linje 143:
   * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.   * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
   * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.   * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.
 +
 +~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.1444290674.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)