presentasjoner:sikkerhet_utvikling

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:sikkerhet_utvikling [2016/03/14 19:30]
jcs [VG 16.4.2015]
presentasjoner:sikkerhet_utvikling [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon)
Linje 5: Linje 5:
 Krefter og motkrefter mellom sikkerhet og teknologisk utvikling. Krefter og motkrefter mellom sikkerhet og teknologisk utvikling.
  
-===== Teknologisk strategi i JBV =====+===== Teknologisk strategi i Bane NOR =====
  
 Følgende premisser er lagt til grunn for utformingen av strategien: Følgende premisser er lagt til grunn for utformingen av strategien:
-  * Den skal være et styringsverktøy for Jernbaneverkets ledelse+  * Den skal være et styringsverktøy for Bane NORs ledelse
   * Den skal gi retning og klare føringer for teknologivalg i et levetidsperspektiv   * Den skal gi retning og klare føringer for teknologivalg i et levetidsperspektiv
   * Den skal bidra til styring, kontroll og standardisering   * Den skal bidra til styring, kontroll og standardisering
  
-===== Teknologisk strategi i JBV =====+===== Teknologisk strategi i Bane NOR =====
  
 Føringer for strategiske valg: Føringer for strategiske valg:
Linje 20: Linje 20:
   * Ved vedlikehold og fornyelse skal det velges teknologiske løsninger som fører til standardisering   * Ved vedlikehold og fornyelse skal det velges teknologiske løsninger som fører til standardisering
  
-===== Teknologisk strategi i JBV =====+===== Teknologisk strategi i Bane NOR =====
 Generelle føringer for teknologiområdet: Generelle føringer for teknologiområdet:
   * Ansvars- og rolledeling gjennom livsløpet skal identifiseres   * Ansvars- og rolledeling gjennom livsløpet skal identifiseres
   * Det skal arbeides systematisk for å redusere risiko og sårbarhet   * Det skal arbeides systematisk for å redusere risiko og sårbarhet
   * Anskaffelsesprosessen skal ivareta hensynet til standardisering i et livsløpsperspektiv   * Anskaffelsesprosessen skal ivareta hensynet til standardisering i et livsløpsperspektiv
-  * Jernbaneverket skal ha riktig kompetanse til å foreta gode teknologiske beslutninger+  * Bane NOR skal ha riktig kompetanse til å foreta gode teknologiske beslutninger
  
 ===== Krefter og motkrefter ===== ===== Krefter og motkrefter =====
Linje 64: Linje 64:
  
   * Lytt til selgerne (leverandørene) eller brukerne (forvaltningene)?   * Lytt til selgerne (leverandørene) eller brukerne (forvaltningene)?
-  * Ny teknologi for signalingeniørene sammen med leverandørene +  * Ny teknologi for signalingeniørene sammen med leverandørene? 
-  * Eksisterende teknologi for signalmontører +  * Eksisterende teknologi for signalmontører? 
-  * [[presentasjoner:forsta_den_som_kan|]]+  * [[presentasjoner:forsta_den_som_kan|]]?
  
  
Linje 86: Linje 86:
   * 3.3.0/2.3.0.D (nov. 2012)   * 3.3.0/2.3.0.D (nov. 2012)
   * 3.4.0 (jan. 2015) ERTMS Danmark   * 3.4.0 (jan. 2015) ERTMS Danmark
-  * 3.5.0 (des. 2015) JBVs signalstrategi, svensk og finsk gjennomføringsplan+  * 3.5.0 (des. 2015) Bane NORs signalstrategi, svensk og finsk gjennomføringsplan
   * 3.6.0 (Q3 2017?)   * 3.6.0 (Q3 2017?)
  
Linje 134: Linje 134:
   * //Morsesignal, telegrafsignaler og en koffert for å signalisere når toget skal stoppe? Teknisk museum har mer avansert utstyr enn det.//   * //Morsesignal, telegrafsignaler og en koffert for å signalisere når toget skal stoppe? Teknisk museum har mer avansert utstyr enn det.//
   * //Herregud så tragisk, verdens rikeste land og vi bruker dette gamle dritet her....//   * //Herregud så tragisk, verdens rikeste land og vi bruker dette gamle dritet her....//
-  * //Jeg synes nå Jernbaneverket heller skal prioritere det som "ikke" virker. enn å bruke tid og penger på det som har fungert perfekt i 60 år.// +  * //Jeg synes nå Bane NOR heller skal prioritere det som "ikke" virker. enn å bruke tid og penger på det som har fungert perfekt i 60 år.// 
-  * //Det er bedre med et telegrafsystem der det faktisk sitter mennesker og passer på enn et automatisert system som ikke virker . Metoden har jo funket i 100 år.//+  * //Det er bedre med et telegrafsystem der det faktisk sitter mennesker og passer på enn et automatisert system som ikke virker. Metoden har jo funket i 100 år.//
 ===== Reduser sårbarhet ===== ===== Reduser sårbarhet =====
  
Linje 141: Linje 141:
   * Bygge med eller uten redundans?   * Bygge med eller uten redundans?
   * Unngå leverandørstyring   * Unngå leverandørstyring
-  * Tilbakekompabilitet for rullende materiell?+  * Kompabilitet for rullende materiell?
  
 ===== Lær av historien ===== ===== Lær av historien =====
  
   * Eiterstraum (Mosjøen) - fjernstyringen som stoppet i ingenmannsland {{ :presentasjoner:3291_1321_km388_696.jpg?100|Eiterstraum}}   * Eiterstraum (Mosjøen) - fjernstyringen som stoppet i ingenmannsland {{ :presentasjoner:3291_1321_km388_696.jpg?100|Eiterstraum}}
-  * Ganddal - skiftestasjonen som betjenes manuelt+  * [[http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Rodt-lys-for-dobbeltsporet-og-godsterminalen-2572987.html|Ganddal]] - skiftestasjonen som betjenes manuelt
   * Nordlandsbanen - signalene ble dekket til med sorte plastsekker   * Nordlandsbanen - signalene ble dekket til med sorte plastsekker
   * Ebilock - som endte med 2 stasjoner   * Ebilock - som endte med 2 stasjoner
   * [[http://www.vg.no/forbruker/jernbanen/skulle-fjerne-signalfeil-kjoepte-for-moderne-teknologi/a/23426869/|Akseltellere i Oslotunnelen]]   * [[http://www.vg.no/forbruker/jernbanen/skulle-fjerne-signalfeil-kjoepte-for-moderne-teknologi/a/23426869/|Akseltellere i Oslotunnelen]]
-  * Høvik - som splittet 2 SIMIS C-anlegg+  * [[http://www.budstikka.no/jernbaneverket/hovik-stasjon/nsb/nytt-signalanlegg-sviktet-etter-14-dager/s/5-55-242827|Høvik]] - som splittet 2 SIMIS C-anlegg
  
 ~~SLIDESHOW~~ ~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/sikkerhet_utvikling.1457980228.txt.gz · Sist endret: 2017/04/07 10:13 (ekstern redigering)