Forskjell mellom versjoner av «520 2019 Endringsartikkel 2247»
[ukontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
(→Innstilling fra fagansvarlig) |
|||
Linje 59: | Linje 59: | ||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
Endringen gjennomføres/forkastes | Endringen gjennomføres/forkastes | ||
− | [[Kategori:Endringsartikler]] | + | [[Kategori:Endringsartikler til kontroll]] |
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- | -- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- |
Revisjonen fra 29. jan. 2019 kl. 10:20
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 2247 |
Forslagsdato | 28.01.2019 |
Forslagsstiller | Geir Svanø |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 520 Underbygning, prosjektering og bygging |
Kapittel | 4 |
Avsnitt | Nytt kapittel |
Forslagstekst | For høghastigheitsbaner fundamentert på blaut grunn kan det oppstå dynamisk forsterking av vibrasjonar når hastigheita nærmar seg ei kritisk grense. Dette blei erfart på Ledsgård etter bygging av X2000-bana mellom Gøteborg og Malmø. Det oppsto store dynamisk forsterking og bana måtte gå med redusert hastigheit inntil grunnforsterking var gjennomførd.
Det svenske Trafikverket har i TK Geo 13 tatt inn handreglar for å vurdere om det er fare for at slike vibrasjonar kan oppstå, i så fall må grundigare vurderingar gjennomførast, og TK Geo 13 gir generelle retningsliner for det. Jfr kap. 18 «Spårvibrationer» i denne referansen: https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/Tekniska-dokument/Geoteknik/Gallande-dokument/ Bane NOR bør ta inn i sitt regelverk tilsvarande handreglar , og Trafikverkets reglar kan brukast som modell. |
Referansedokumenter |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
2.2 A - tilgjengelighet
2.3 M - vedlikeholdbarhet
2.4 S - sikkerhet
2.5 L - levetid og kapasitet
2.6 Ø - økonomi
2.7 K - klima og miljø
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
2.9 Høringskommentarer
3 Innstilling fra fagansvarlig
Nytt punkt b) i bok 520 kapittel 4 avsnitt 12 "Vibrasjon og støt":
Nytt punkt b):
b) Ved dimensjonerende hastighet 145 km/t eller høyere skal det vurderes om det er risiko for at det kan oppstå uønsket dynamisk forsterkning av sporvibrasjoner, og ved slik risiko skal mer detaljerte studier gjennomføres. Dersom disse bekrefter at dynamisk forsterkning kan oppstå skal det i prosjekteringen legges inn tiltak som reduserer den dynamiske forsterkningen.
- Utførelse: Ved bygging av jernbane på stive jordarter anses det ikke å være risiko for at bølgeforplanting i undergrunnen kan gi uønsket dynamisk forsterkning av sporvibrasjoner.
- Utførelse: Ved bygging på bløte jordarter skal mer detaljerte studier gjennomføres dersom den dimensjonerende hastigheten for banen er større enn vS / 1,5 , der vS er skjærbølgehastigheten for sedimentet under den planlagte jernbanefyllingen.
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
4.2 Prosjekter
4.3 Infrastruktureier
4.4 Teknologi
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --