Forskjell mellom versjoner av «530 2014 Endringsartikkel 1021»
[ukontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
m (→Innstilling fra fagansvarlig) |
m (→Konklusjon) |
||
(4 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist) | |||
Linje 32: | Linje 32: | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
+ | Uendret - Laboratorietester og felttester viser tilfredsstillende resultater for både skinne og sveiseforbindelser. | ||
+ | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
+ | Påvirkes ikke av denne endringen | ||
+ | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
+ | Krever spesielle sveiseporsjoner. Dette er utviklet og testet med tilfredsstillende resultater | ||
+ | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
+ | Uendret - Laboratorietester og felttester viser tilfredsstillende resultater for både skinne og sveiseforbindelser. | ||
+ | |||
== L - levetid == | == L - levetid == | ||
+ | Økt levetid kan forventes på Ofotbanen pga. bedre motstand mot slitasje | ||
+ | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
+ | Økt levetid gir lavere livsløpskostnader | ||
+ | |||
== K - kapasitet == | == K - kapasitet == | ||
+ | Påvirkes ikke av endringen | ||
+ | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
+ | |||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
På bakgrunn av test over 3 og et halvt år som viser redusert slitasje og ønske fra Infrastruktureier bør det åpnes for bruk av skinnekvaliteten R400HT på Ofotbanen. | På bakgrunn av test over 3 og et halvt år som viser redusert slitasje og ønske fra Infrastruktureier bør det åpnes for bruk av skinnekvaliteten R400HT på Ofotbanen. | ||
Linje 45: | Linje 60: | ||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
+ | OK | ||
+ | |||
== Prosjekter == | == Prosjekter == | ||
+ | OK | ||
+ | |||
== Infrastruktureier == | == Infrastruktureier == | ||
+ | OK | ||
+ | |||
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
+ | OK | ||
+ | |||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
− | Endringen gjennomføres | + | Endringen gjennomføres |
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Behandlede endringsartikler]] |
− | |||
− |
Nåværende revisjon fra 23. jan. 2015 kl. 12:14
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 1021 |
Forslagsdato | 12.12.2014 |
Forslagsstiller | Frode Teigen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | Sporkonstruksjoner |
Avsnitt | 3.3 Stålkvalitet |
Forslagstekst | Foreslår å legge til skinnekvalitet R400HT for bruk på baner med aksellast over 24 tonn. Tekstforslag:
"På baner med aksellaster > 24t skal det anvendes skinner i en av følgende kvaliteter uavhengig av kurveradius." - R350HT - R370CrHT - R400HT Forslaget medfører også behov for oppdatering av arbeidsanvisning og spesifikasjoner for Thermit skinnesveising. |
Referansedokumenter |
Report R400HT 2014 ver 1A Summary.pdf |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
Uendret - Laboratorietester og felttester viser tilfredsstillende resultater for både skinne og sveiseforbindelser.
2.2 A - tilgjengelighet
Påvirkes ikke av denne endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Krever spesielle sveiseporsjoner. Dette er utviklet og testet med tilfredsstillende resultater
2.4 S - sikkerhet
Uendret - Laboratorietester og felttester viser tilfredsstillende resultater for både skinne og sveiseforbindelser.
2.5 L - levetid
Økt levetid kan forventes på Ofotbanen pga. bedre motstand mot slitasje
2.6 Ø - økonomi
Økt levetid gir lavere livsløpskostnader
2.7 K - kapasitet
Påvirkes ikke av endringen
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
2.9 Høringskommentarer
3 Innstilling fra fagansvarlig
På bakgrunn av test over 3 og et halvt år som viser redusert slitasje og ønske fra Infrastruktureier bør det åpnes for bruk av skinnekvaliteten R400HT på Ofotbanen.
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
OK
4.2 Prosjekter
OK
4.3 Infrastruktureier
OK
4.4 Teknologi
OK
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres