Forskjell mellom versjoner av «530 2017 Endringsartikkel 1576»
[ukontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 1576 |- | Forslagsdato || 31.10.2016 |- | Forslagsstiller || Arne Svensøy |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok ||...) |
m (→Konklusjon) |
||
(13 mellomliggende revisjoner av 6 brukere er ikke vist) | |||
Linje 23: | Linje 23: | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
+ | Bedre pålitelighet ved å sikre at det anvendes ubundet materiale. | ||
+ | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
+ | Tilgjengelighet påvirkes ikke av denne endringen | ||
+ | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
+ | Mindre sannsynlighet for å måtte utføre kostbare korreksjoner i sporkonstruksjonen som følge av evt. setninger | ||
+ | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
+ | Sikkerhet påvirkes ikke av denne endringen | ||
+ | |||
== L - levetid == | == L - levetid == | ||
+ | Økt levetid ved å sikre at det anvendes ubundet materiale. | ||
+ | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
+ | Kan medføre noe høyere byggekostnader, men levetidskostnader blir lavere som følge av at sannsynligheten for setninger reduseres | ||
+ | |||
== K - kapasitet == | == K - kapasitet == | ||
+ | Kapasitet påvirkes ikke av denne endringen | ||
+ | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
+ | |||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
+ | Kravet om at det fortrinnsvis skal anvendes bundet material for opparbeidelse av jevn såle i bunn i tunneler, er en vag formulering som kan gi opphav til ulike tolkninger. | ||
+ | |||
+ | Stabilitet er spesielt viktig ved anvendelse av ballastfri sporkonstruksjon. For å sikre dette bør kravet i siste kulepunkt endres slik at det blir et entydig krav om at ubundet materiale ikke skal anvendes for å opparbeide jevn såle under ballastfrie sporkonstruksjoner. | ||
+ | |||
+ | Kulepunkt i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner#Anvendelse_av_ballastfrittt_spor blir erstattet av bokstaver a), b) ... i tråd med mal for regelverk | ||
+ | |||
+ | Kravtekst i siste kulepunkt endres til | ||
+ | |||
+ | e) I tilfeller med utsprengning av tunnel med tradisjonelle metoder skal det ettersprenges eller utføres tilleggsarbeider for opparbeidelse av jevn såle i bunn. I nederste lag av tunnelsålen under det konstruktive sjikt skal anvendes bundet materiale. | ||
+ | |||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
+ | ok --[[Bruker:Boer|Erik Borgersen]] ([[Brukerdiskusjon:Boer|diskusjon]]) 25. jan. 2017 kl. 15:50 (CET) | ||
+ | |||
== Prosjekter == | == Prosjekter == | ||
+ | dette er ok fra min side, men da må dette gjelde på samme måte som for ballastfritt spor i dagen og ha definerte dybder til fast/ sprengt berg --[[Bruker:Nerbre|Nerbre]] ([[Brukerdiskusjon:Nerbre|diskusjon]]) 25. jan. 2017 kl. 22:07 (CET) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Informasjon fra fagansvarlig: Ballastfritt spor tillates bare i tunneler og på bruer (ref [[Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner#Anvendelse av ballastfrittt spor]]). | ||
+ | |||
+ | ok --[[Bruker:Nerbre|Nerbre]] ([[Brukerdiskusjon:Nerbre|diskusjon]]) 27. jan. 2017 kl. 09:09 (CET) | ||
+ | |||
== Infrastruktureier == | == Infrastruktureier == | ||
+ | ok--[[Bruker:Jme|Jens Melsom]] ([[Brukerdiskusjon:Jme|diskusjon]]) 26. jan. 2017 kl. 21:38 (CET) | ||
+ | |||
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
+ | ok --[[Bruker:Jcs|Christopher Schive]] ([[Brukerdiskusjon:Jcs|diskusjon]]) 27. jan. 2017 kl. 09:10 (CET) | ||
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
− | Endringen gjennomføres | + | Endringen gjennomføres |
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Behandlede endringsartikler]] |
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- | -- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! -- |
Nåværende revisjon fra 29. jan. 2017 kl. 20:02
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 1576 |
Forslagsdato | 31.10.2016 |
Forslagsstiller | Arne Svensøy |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | 6 Ballastfritt spor |
Avsnitt | 6.1 Anvendelse av ballastfrittt spor |
Forslagstekst | Siste kulepunkt angir hvordan situasjonen ved 'utsprengning av tunnel med tradisjonelle metoder' kan behandles og at man kan ha 'ikke bundne masser' under det ballastfrie sporet. Jeg tolker imidlertid 'Teknisk spesifikasjon for ballastfri sporkonstruksjon' kap. 4.4. 'Pavements' til å utelukke anvendelse av 'ubundne materialer' idet det står i punkt 4.4.1 'General design rules' at 'Only concrete pavements can be used in the ballastless track system'.
Jeg foreslår derfor primært at siste kulepunkt strykes i sin helhet. Subsidiært kan jeg foreslå modifikasjoner som begrenser bruken av 'ubundne materialer' |
Referansedokumenter |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
Bedre pålitelighet ved å sikre at det anvendes ubundet materiale.
2.2 A - tilgjengelighet
Tilgjengelighet påvirkes ikke av denne endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Mindre sannsynlighet for å måtte utføre kostbare korreksjoner i sporkonstruksjonen som følge av evt. setninger
2.4 S - sikkerhet
Sikkerhet påvirkes ikke av denne endringen
2.5 L - levetid
Økt levetid ved å sikre at det anvendes ubundet materiale.
2.6 Ø - økonomi
Kan medføre noe høyere byggekostnader, men levetidskostnader blir lavere som følge av at sannsynligheten for setninger reduseres
2.7 K - kapasitet
Kapasitet påvirkes ikke av denne endringen
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
2.9 Høringskommentarer
3 Innstilling fra fagansvarlig
Kravet om at det fortrinnsvis skal anvendes bundet material for opparbeidelse av jevn såle i bunn i tunneler, er en vag formulering som kan gi opphav til ulike tolkninger.
Stabilitet er spesielt viktig ved anvendelse av ballastfri sporkonstruksjon. For å sikre dette bør kravet i siste kulepunkt endres slik at det blir et entydig krav om at ubundet materiale ikke skal anvendes for å opparbeide jevn såle under ballastfrie sporkonstruksjoner.
Kulepunkt i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner#Anvendelse_av_ballastfrittt_spor blir erstattet av bokstaver a), b) ... i tråd med mal for regelverk
Kravtekst i siste kulepunkt endres til
e) I tilfeller med utsprengning av tunnel med tradisjonelle metoder skal det ettersprenges eller utføres tilleggsarbeider for opparbeidelse av jevn såle i bunn. I nederste lag av tunnelsålen under det konstruktive sjikt skal anvendes bundet materiale.
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
ok --Erik Borgersen (diskusjon) 25. jan. 2017 kl. 15:50 (CET)
4.2 Prosjekter
dette er ok fra min side, men da må dette gjelde på samme måte som for ballastfritt spor i dagen og ha definerte dybder til fast/ sprengt berg --Nerbre (diskusjon) 25. jan. 2017 kl. 22:07 (CET)
Informasjon fra fagansvarlig: Ballastfritt spor tillates bare i tunneler og på bruer (ref Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner#Anvendelse av ballastfrittt spor).
ok --Nerbre (diskusjon) 27. jan. 2017 kl. 09:09 (CET)
4.3 Infrastruktureier
ok--Jens Melsom (diskusjon) 26. jan. 2017 kl. 21:38 (CET)
4.4 Teknologi
ok --Christopher Schive (diskusjon) 27. jan. 2017 kl. 09:10 (CET)
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --