Forskjell mellom versjoner av «530 2017 Endringsartikkel 1576»
[ukontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
(Ny side: = Endringsinformasjon = {| class="wikitable" |- | EndringsID || 1576 |- | Forslagsdato || 31.10.2016 |- | Forslagsstiller || Arne Svensøy |- | Klassifisering || Kravendring |- | Bok ||...) |
m (→Innstilling fra fagansvarlig) |
||
Linje 32: | Linje 32: | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
+ | Kravet om at det fortrinnsvis skal anvendes bundet material for opparbeidelse av jevn såle i bunn i tunneler, er en vag formulering som kan gi opphav til ulike tolkninger. | ||
+ | |||
+ | Stabilitet er spesielt viktig ved anvendelse av ballastfri sporkonstruksjon. For å sikre dette bør kravet i siste kulepunkt endres slik at det blir et entydig krav om at ubundet materiale ikke skal anvendes for å opparbeide jevn såle under ballastfrie sporkonstruksjoner. | ||
+ | |||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == |
Revisjonen fra 10. jan. 2017 kl. 10:55
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 1576 |
Forslagsdato | 31.10.2016 |
Forslagsstiller | Arne Svensøy |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | 6 Ballastfritt spor |
Avsnitt | 6.1 Anvendelse av ballastfrittt spor |
Forslagstekst | Siste kulepunkt angir hvordan situasjonen ved 'utsprengning av tunnel med tradisjonelle metoder' kan behandles og at man kan ha 'ikke bundne masser' under det ballastfrie sporet. Jeg tolker imidlertid 'Teknisk spesifikasjon for ballastfri sporkonstruksjon' kap. 4.4. 'Pavements' til å utelukke anvendelse av 'ubundne materialer' idet det står i punkt 4.4.1 'General design rules' at 'Only concrete pavements can be used in the ballastless track system'.
Jeg foreslår derfor primært at siste kulepunkt strykes i sin helhet. Subsidiært kan jeg foreslå modifikasjoner som begrenser bruken av 'ubundne materialer' |
Referansedokumenter |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
2.2 A - tilgjengelighet
2.3 M - vedlikeholdbarhet
2.4 S - sikkerhet
2.5 L - levetid
2.6 Ø - økonomi
2.7 K - kapasitet
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
2.9 Høringskommentarer
3 Innstilling fra fagansvarlig
Kravet om at det fortrinnsvis skal anvendes bundet material for opparbeidelse av jevn såle i bunn i tunneler, er en vag formulering som kan gi opphav til ulike tolkninger.
Stabilitet er spesielt viktig ved anvendelse av ballastfri sporkonstruksjon. For å sikre dette bør kravet i siste kulepunkt endres slik at det blir et entydig krav om at ubundet materiale ikke skal anvendes for å opparbeide jevn såle under ballastfrie sporkonstruksjoner.
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
4.2 Prosjekter
4.3 Infrastruktureier
4.4 Teknologi
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --