Forskjell mellom versjoner av «530 2019 Endringsartikkel 2181»
[ukontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
m (→Høringskommentarer) |
m (→Innstilling fra fagansvarlig) |
||
Linje 89: | Linje 89: | ||
{{lærebokstoff|Isolerte skinneskjøter brukes for å dele inn sporet i sporfelter for signalsystemet og for å skille mellom seksjoner i returledningen av kjørestrømmen. Krav til limte isolerte skjøter er gitt i [https://trv.banenor.no/ts/Overbygning/Limte_isolerte_skj%C3%B8ter_med_st%C3%A5llasker Teknisk spesifikasjon - Limte_isolerte_skjøter_med_stållasker]}} | {{lærebokstoff|Isolerte skinneskjøter brukes for å dele inn sporet i sporfelter for signalsystemet og for å skille mellom seksjoner i returledningen av kjørestrømmen. Krav til limte isolerte skjøter er gitt i [https://trv.banenor.no/ts/Overbygning/Limte_isolerte_skj%C3%B8ter_med_st%C3%A5llasker Teknisk spesifikasjon - Limte_isolerte_skjøter_med_stållasker]}} | ||
− | a) Isolerte | + | a) Isolerte skjøter skal danne en forbindelse i skinnestrengen som ikke tillater elektrisk strøm å passere. Isolasjonsevnen skal være så god at skjøten kan isolere kjørestrømmen i alle mulige værforhold. Krav til minimum isolasjonsmotstand for limte isolerte skjøter ved levering og montering i spor er minimum 150 kΩ. |
b) Den isolerte skjøten skal kunne motstå de mekaniske belastninger i sporet. I helsveist spor skal skjøten kunne ta opp strekkrefter på min. 1000 kN uten at den åpner seg eller mister isolasjonsevnen. | b) Den isolerte skjøten skal kunne motstå de mekaniske belastninger i sporet. I helsveist spor skal skjøten kunne ta opp strekkrefter på min. 1000 kN uten at den åpner seg eller mister isolasjonsevnen. |
Revisjonen fra 28. aug. 2019 kl. 15:28
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 2181 |
Forslagsdato | 14.11.2018 |
Forslagsstiller | Kristoffer Gravdal |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | 6 |
Avsnitt | 7.1 |
Forslagstekst | Hva skal/bør minimum isolasjons motstand være i en NY isolert skjøt ?
PS: man legger ikke inn en skjøt som er såvidt over 1k ohm |
Referansedokumenter |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
Bedre pålitelighet gjennom klare krav til isolasjonsmotstand ved innlegging av nye skjøter
2.2 A - tilgjengelighet
Tilgjengelighet blir ikke påvirket av endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Vedlikeholdbarhet blir ikke påvirket av endringen
2.4 S - sikkerhet
Sikkerhet blir ikke påvirket av endringen
2.5 L - levetid og kapasitet
Lengre levetid gjennom klare krav til isolasjonsmotstand ved innlegging av nye skjøter. Ingen direkte betydning for kapasitet
2.6 Ø - økonomi
Lavere levetidskostnader
2.7 K - klima og miljø
Klima og miljø blir ikke påvirket av endringen
2.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
https://trv.banenor.no/ts/Overbygning/Limte_isolerte_skj%C3%B8ter_med_st%C3%A5llasker
2.9 Høringskommentarer
--Barjua (diskusjon) 28. aug. 2019 kl. 14:41 (CEST) 28.08.2019 Vi bør prøve å standardisere begrepene som brukes. I dette forslaget bruker man både "isolerte skinneskjøter" og "isolerte skjøter".
Kommentar til krav b) Skal alle ferdigmontert isolerte skinneskjøter testes ut på sporet for å dokumentere at de oppfyller kravet? Regelverket må henvise til testprosedyre som skal benyttes for å teste at den ferdigmontert isolerte skinneskjøten kan ta 1000kN. Dette kan gjøres f. eks ved å henvise til riktig punkt i den tekniske spesifikasjonen.
Kommentar til krav c)
Regelverket må henvise til testprosedyre som skal benyttes for å dokumentere dette kravet (tørr tilstand og 500 V DC). Dette kan gjøres f. eks ved å henvise til riktig punkt i den tekniske spesifikasjonen.
Kommentar til RAMS-vurdering: bedre pålitelighet vil medføre bedre tilgjengelighet.
Krav b) og c) gjelder bygging og bør derfor tas inn i regelverket for bygging. F. eks under "Overbygning/Bygging/Regler for bygging"
Prosesskodene må også oppdateres.
Svar fra fagansvarlig:
- Isolerte skinneskjøter endres til isolerte skjøter
- Til b) Nei, dette er et funksjonskrav som ikke er mulig å teste i felt/spor. Teknisk spesifikasjon ivaretar dette kravet.
- Til c) Dette punktet omhandler plassering av skjøtene, ikke isolasjonsmotstand.
Plassering av skjøtene bestemmes i prosjekteringsfasen og krav i pkt b er et funksjonskrav som heller ikke er relevant i forbindelse med bygging. Prosesskoder er ikke en del av TRV og behandles derfor ikke i denne endringsartikkelen.
3 Innstilling fra fagansvarlig
Krav til isolasjonsmotstand er i dag regulert i Teknisk spesifikasjon for limte isolerte skjøter med stållasker. Her er det angitt krav til isolasjonsmotstand i fabrikk (30 MΩ tørr / 200 kΩ våt). Det er også her gitt krav til minimum isolasjonsmotstand ved levering - 150 kΩ.
På bakgrunn av dette er det rimelig å sette 150 kΩ som minimum isolasjonsmotstand ved innlegging av nye isolerte skjøter.
Følgende endringer anbefales utført:
1. I https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporkonstruksjoner#Formål_og_krav_4:
Erstatte tekst: "Skjøtens motstand skal være min. 0,5 MΩ." med : Krav til isolasjonsmotstand for limte isolerte skjøter er gitt i Teknisk spesifikasjon for limte isolerte skjøter med stållasker.
Tekst i avsnitt etter endring:
a) Isolerte skjøter skal danne en forbindelse i skinnestrengen som ikke tillater elektrisk strøm å passere. Isolasjonsevnen skal være så god at skjøten kan isolere kjørestrømmen i alle mulige værforhold. Krav til minimum isolasjonsmotstand for limte isolerte skjøter ved levering og montering i spor er minimum 150 kΩ.
b) Den isolerte skjøten skal kunne motstå de mekaniske belastninger i sporet. I helsveist spor skal skjøten kunne ta opp strekkrefter på min. 1000 kN uten at den åpner seg eller mister isolasjonsevnen.
c) Se Kontaktledning/Prosjektering/Seksjonering#Seksjonsfelt for plassering av isolerte skjøter i forbindelse med sugetransformatorer.
2. Tilføye nytt krav i https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Bygging/Helsveist_spor#Isolerte_skjøter
d) Ved montering/innsveising i spor skal isolasjonsmotstand for isolerte skjøter være min. 150 kΩ.
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
4.2 Prosjekter
4.3 Infrastruktureier
4.4 Teknologi
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
-- Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart! --