Forskjell mellom versjoner av «530 2020 Endringsartikkel 2731»
[ukontrollert revisjon] | [ukontrollert revisjon] |
m (→Systemdefinisjon) |
m (→Vurdering av endringen) |
||
Linje 26: | Linje 26: | ||
= Vurdering av endringen = | = Vurdering av endringen = | ||
− | + | ||
== R - pålitelighet == | == R - pålitelighet == | ||
− | + | Endringen påvirker ikke pålitelighet. | |
+ | |||
== A - tilgjengelighet == | == A - tilgjengelighet == | ||
− | + | Endringen påvirker ikke pålitelighet. | |
+ | |||
== M - vedlikeholdbarhet == | == M - vedlikeholdbarhet == | ||
− | + | Bruk av SPV med gjennomgående kurve gjør det enklere å oppnå god sporgeometri på steder hvor avvik fortsetter i kurve. | |
+ | |||
== S - sikkerhet == | == S - sikkerhet == | ||
− | + | Samme grunnkonstruksjon som eksisterende EV 1:12 med bevegelig kryss - sikkerhet blir ikke påvirket. | |
− | |||
== L - levetid og kapasitet == | == L - levetid og kapasitet == | ||
− | + | Samme grunnkonstruksjon som eksisterende EV 1:12 med bevegelig kryss - levetid blir ikke påvirket. | |
+ | |||
+ | SPV med gjennomgående kurve vil i noen tilfeller medføre mindre arealbehov. | ||
− | |||
== Ø - økonomi == | == Ø - økonomi == | ||
− | + | Endringen kan medføre lavere kostnader i noen tilfeller på grunn av mindre arealbehov ved bruk av SPV med gjennomgående kurve. | |
+ | |||
== K - klima og miljø == | == K - klima og miljø == | ||
− | + | Klima og miljø påvirkes ikke av endringen. | |
− | |||
− | |||
== Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | == Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen == | ||
== Høringskommentarer == | == Høringskommentarer == | ||
+ | |||
= Innstilling fra fagansvarlig = | = Innstilling fra fagansvarlig = | ||
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = |
Revisjonen fra 3. sep. 2020 kl. 14:31
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 2731 |
Forslagsdato | 02.09.2020 |
Forslagsstiller | Arve Hustadnes |
Klassifisering | Nytt krav |
Bok | 530 Overbygning, prosjektering |
Kapittel | 7 Sporveksler |
Avsnitt | 4.1 Enkle sporveksler |
Forslagstekst | Tabell 3 Sporveksler med bevegelig skinnekryss må få en egen linje for sporveksel :11,3 R500.
Denne sporvekselen er ennå ikke bestilt og derfor ikke laget tegning av, men det prosjekteres med den og hovedmålene bør være tilgjengelig. |
Referansedokumenter |
2 Systemdefinisjon
Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Hovedmål inneholder geometriske mål for sporvekseltyper det tillates å anskaffe / prosjektere.
3 Vurdering av endringen
3.1 R - pålitelighet
Endringen påvirker ikke pålitelighet.
3.2 A - tilgjengelighet
Endringen påvirker ikke pålitelighet.
3.3 M - vedlikeholdbarhet
Bruk av SPV med gjennomgående kurve gjør det enklere å oppnå god sporgeometri på steder hvor avvik fortsetter i kurve.
3.4 S - sikkerhet
Samme grunnkonstruksjon som eksisterende EV 1:12 med bevegelig kryss - sikkerhet blir ikke påvirket.
3.5 L - levetid og kapasitet
Samme grunnkonstruksjon som eksisterende EV 1:12 med bevegelig kryss - levetid blir ikke påvirket.
SPV med gjennomgående kurve vil i noen tilfeller medføre mindre arealbehov.
3.6 Ø - økonomi
Endringen kan medføre lavere kostnader i noen tilfeller på grunn av mindre arealbehov ved bruk av SPV med gjennomgående kurve.
3.7 K - klima og miljø
Klima og miljø påvirkes ikke av endringen.
3.8 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
3.9 Høringskommentarer
4 Innstilling fra fagansvarlig
5 Behandling i godkjenningsrådet
5.1 Trafikk
5.2 Prosjekter
5.3 Infrastruktureier
5.4 Teknologi
5.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres/forkastes
Hjelpetekst: Husk å endre kategori til \"Endringsartikler til godkjenning\" når forslaget er klart!