Forskjell mellom versjoner av «532 2013 Endringsartikkel 508»
[ukontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
m (→Innstilling fra fagansvarlig) |
m (→Konklusjon) |
||
(3 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 52: | Linje 52: | ||
Forslaget anbefales da endringen medfører bedre samsvar mellom design av nye sviller og toleransekrav for bygging av nytt spor. | Forslaget anbefales da endringen medfører bedre samsvar mellom design av nye sviller og toleransekrav for bygging av nytt spor. | ||
− | Tillatt avvik i sporvidde for nytt spor i tabell 2 i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering_og_stabilisering# | + | Tillatt avvik i sporvidde for nytt spor i tabell 2 i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering_og_stabilisering#Avvik_i_sporvidden endres: |
− | K0 +4 / -0 | + | K0: +4 / -0 |
− | K1 +4 / -0 | + | K1: +4 / -0 |
− | K2 +4 / -0 | + | K2: +4 / -0 |
− | K3 +4 / -3 | + | K3: +4 / -3 |
− | K4 +4 / -4 | + | K4: +4 / -4 |
− | K5 +5 / -5 | + | K5: +5 / -5 |
= Behandling i godkjenningsrådet = | = Behandling i godkjenningsrådet = | ||
== Trafikk == | == Trafikk == | ||
− | + | ok | |
== Utbygging == | == Utbygging == | ||
− | + | ok | |
== Bane == | == Bane == | ||
− | + | ok | |
== Teknologi == | == Teknologi == | ||
− | + | ok | |
== Konklusjon == | == Konklusjon == | ||
− | Endringen gjennomføres | + | Endringen gjennomføres |
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:Behandlede endringsartikler]] |
Nåværende revisjon fra 15. jan. 2013 kl. 10:28
Innhold
1 Endringsinformasjon
EndringsID | 508 |
Forslagsdato | 2013-01-02 14:11:56 |
Forslagsstiller | Frode Teigen |
Klassifisering | Kravendring |
Bok | 532 |
Kapittel | Sporjustering og stabilisering |
Avsnitt | Avvik i sporvidden |
Forslagstekst | Nye sviller er designet til å gi sporvidde = 1437 mm. Toleransekrav for sporvidde i nytt spor bør derfor endres til -0 mm / + 4 mm for K0, K1 og K2. |
Referansedokumenter |
2 Vurdering av endringen
2.1 R - pålitelighet
Pålitelighet påvirkes ikke av endringen
2.2 A - tilgjengelighet
Tilgjengelighet påvirkes ikke av endringen
2.3 M - vedlikeholdbarhet
Vedlikeholdbarhet påvirkes ikke av endringen
2.4 S - sikkerhet
Sikkerhet påvirkes ikke av endringen da vedlikeholdsgrense, tiltaksgrense og umiddelbar grense beholdes uendret
2.5 L - levetid
Redusert sannsynlighet for høye konisitetsverdier gir mindre ustabil kjøring og dermed mindre sidekrefter og lengre levetider.
2.6 K - kapasitet
Kapasitet påvirkes ikke av endringen
2.7 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen
2.8 Høringskommentarer
3 Innstilling fra fagansvarlig
Betongsviller konstrukeres i dag for sporvidde = 1437 mm for å redusere sannsynlighet for høye konisitetsverdier og generelt trangt spor. Forslaget anbefales da endringen medfører bedre samsvar mellom design av nye sviller og toleransekrav for bygging av nytt spor.
Tillatt avvik i sporvidde for nytt spor i tabell 2 i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering_og_stabilisering#Avvik_i_sporvidden endres:
K0: +4 / -0
K1: +4 / -0
K2: +4 / -0
K3: +4 / -3
K4: +4 / -4
K5: +5 / -5
4 Behandling i godkjenningsrådet
4.1 Trafikk
ok
4.2 Utbygging
ok
4.3 Bane
ok
4.4 Teknologi
ok
4.5 Konklusjon
Endringen gjennomføres