532 2013 Endringsartikkel 508

Revisjon per 15. jan. 2013 kl. 10:28 av Ft (diskusjon | bidrag) (Konklusjon)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)

1 Endringsinformasjon

EndringsID 508
Forslagsdato 2013-01-02 14:11:56
Forslagsstiller Frode Teigen
Klassifisering Kravendring
Bok 532
Kapittel Sporjustering og stabilisering
Avsnitt Avvik i sporvidden
Forslagstekst Nye sviller er designet til å gi sporvidde = 1437 mm. Toleransekrav for sporvidde i nytt spor bør derfor endres til -0 mm / + 4 mm for K0, K1 og K2.
Referansedokumenter

2 Vurdering av endringen

2.1 R - pålitelighet

Pålitelighet påvirkes ikke av endringen

2.2 A - tilgjengelighet

Tilgjengelighet påvirkes ikke av endringen

2.3 M - vedlikeholdbarhet

Vedlikeholdbarhet påvirkes ikke av endringen

2.4 S - sikkerhet

Sikkerhet påvirkes ikke av endringen da vedlikeholdsgrense, tiltaksgrense og umiddelbar grense beholdes uendret

2.5 L - levetid

Redusert sannsynlighet for høye konisitetsverdier gir mindre ustabil kjøring og dermed mindre sidekrefter og lengre levetider.

2.6 K - kapasitet

Kapasitet påvirkes ikke av endringen

2.7 Oversikt over dokumenter som er relevante for vurderingen av endringen

2.8 Høringskommentarer

3 Innstilling fra fagansvarlig

Betongsviller konstrukeres i dag for sporvidde = 1437 mm for å redusere sannsynlighet for høye konisitetsverdier og generelt trangt spor. Forslaget anbefales da endringen medfører bedre samsvar mellom design av nye sviller og toleransekrav for bygging av nytt spor.

Tillatt avvik i sporvidde for nytt spor i tabell 2 i https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Vedlikehold/Sporjustering_og_stabilisering#Avvik_i_sporvidden endres:

K0: +4 / -0

K1: +4 / -0

K2: +4 / -0

K3: +4 / -3

K4: +4 / -4

K5: +5 / -5

4 Behandling i godkjenningsrådet

4.1 Trafikk

ok

4.2 Utbygging

ok

4.3 Bane

ok

4.4 Teknologi

ok

4.5 Konklusjon

Endringen gjennomføres