|
|
(32 mellomliggende revisjoner av 10 brukere er ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| __NUMBEREDHEADINGS__ | | __NUMBEREDHEADINGS__ |
− | = Hensikt og omfang = | + | |
| + | = Hensikt og omfang = |
| Dette kapitlet omfatter regler for prosjektering og bygging av overgangsbruer. | | Dette kapitlet omfatter regler for prosjektering og bygging av overgangsbruer. |
| | | |
| {{lærebokstoff|Bruer som krysser over jernbanen og som fører annen trafikk enn jernbanelast, benevnes overgangsbruer.}} | | {{lærebokstoff|Bruer som krysser over jernbanen og som fører annen trafikk enn jernbanelast, benevnes overgangsbruer.}} |
| | | |
− | = Fri bredde og fri høyde =
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05185''''' |
| + | |
| + | a) Infrastruktureier skal kontaktes i en tidlig fase for planlegging av overgangsbruer.</onlyinclude> |
| | | |
− | a) Vinkelrett avstand fra senterlinje spor til landkar skal være ≥ 4,0 m. Avstand fra senterlinje spor til nærmeste søyle skal være ≥ 3,5 m. Se for øvrig NS-EN 1991-1-7:2006+NA:2008 kapittel. 4.5.
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05186''''' |
| + | |
| + | b) {{Statens vegvesen håndbok N400 Bruprosjektering}} skal benyttes for prosjektering av overgangsbruer.</onlyinclude> |
| | | |
− | b) Krav til fri høyde mellom skinnetopp laveste skinne og bruoverbygningen er gitt i [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]].
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05187''''' |
− | | + | |
− | = Krav til utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifisert jernbane =
| + | c) For utførelse skal Statens Vegvesen Håndbok R761 og 762 benyttes.</onlyinclude> |
− | == Godkjenning ==
| |
− | a) Jernbaneverket skal i hvert enkelt tilfelle alltid godkjenne bruer, rekkverk og beskyttelsesskjerm før arbeidene med brua starter.
| |
| | | |
− | == Generelle krav til beskyttelsesskjerm ==
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05188''''' |
− | Avsnittet gir de generelle krav til beskyttelsesrekkverkskjerm for bruer over elektrisk jernbane. Dersom ikke alle krav er tilfredsstilt, gjelder tilleggskrav gitt i [[Bruer/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Alternative løsninger|alternative løsninger]] og [[Bruer/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Krav til beskyttelsesskjerm for bruer uten gang/sykkeltrafikk|krav til beskyttelsesskjerm for bruer uten gang/sykkeltrafikk]].
| + | |
| + | d) Brudekke skal alltid være tett. |
| + | </onlyinclude> |
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05189''''' |
| + | |
| + | e) Drenering skal utføres iht.[[Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Generelle tekniske krav]].</onlyinclude> |
| | | |
− | a) Total høyde målt fra tilgjengelig sted, f.eks. overkant kantdrager eller overkant brurekkverk, skal være min. 2000 mm, se <xr id="fig:Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt" />.
| + | For krav om fri bredde og høyde over jernbanestrekninger se [[Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer]]. |
| | | |
− | b) Nedre 1000 mm skal alltid være i tett utførelse, utført i betong, stål eller lignende, se <xr id="fig:Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt" />.
| + | For krav om utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifiserte jernbanestrekninger se [[Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Krav til utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifisert jernbane]]. |
| | | |
− | c) Øvre 1000 mm kan tillates utført med åpninger (netting eller lignende), med maksimale åpninger på 150 mm<sup>2</sup> og maksimal lengde på 20 mm. Alternativt kan de øvre 1000 mm utføres i herdet og laminert glass, se <xr id="fig:Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt" />
| + | For krav om rekkverk se [[Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Rekkverk]]. |
| | | |
− | d) Spalten mellom beskyttelsesskjermens nedre del og brudekket skal ikke være større enn 1 mm.
| + | Ulykkeslaster forårsaket av jernbanetrafikk er angitt i NS-EN 1991-1-7:2006+NA:2008 kapittel.4.5. |
| | | |
− | e) Det skal ikke være mulig å klatre på innsiden av beskyttelsesskjermen. Dvs. at innsiden skal være glatt. Sprang, dvs. horisontale flater, skal ikke være større enn 5 mm
| + | = Kontroll og godkjenning = |
| + | Det skal gjennomføres prosjekteringskontroll av hver enkelt konstruksjon. Regler for Kontroll og godkjenning er definert under JD525 Kap. 4 pkt 5 |
| | | |
− | f) Det skal ikke være mulig å klatre på utsiden av beskyttelsesskjermen. Dvs. at utsiden skal være glatt. Utsidens nedre del skal flukte med kantdragerens utside. 20 mm sprang tillates dersom kantdrager er tilsvarende avfaset med 45°. Sprang på 50 mm tillates i 1 meters høyde. Se <xr id="fig:Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt" />.
| + | = Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer= |
| | | |
− | g) Beskyttelsesskjerm av ledende materiale skal ha utjevningsforbindelse til banestrømmens returkrets. For krav til utførelse, valg av utjevningsforbindelse og tverrsnitt, se [[Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording|Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording]]. Dersom skjermen er utført av ikke ledende materiale skal dette rammes inn/omgis av metall som er jordet til jernbaneskinnene. Denne metallrammen skal være ubehandlet eller varmforsinket og danne en elektrisk lukket krets omkring det ikke - ledende materialet. Rusttrege stål tillates ikke benyttet. Dersom metallkonstruksjonen består av flere deler, skal disse forbindes med sveiste eller skrudde forbindelser. Jordforbindelsen må spesifiseres og normalt utføres av Jernbaneverket.
| + | [[TRV:05190|'''''TRV:05190''''']]<br /><br />{{:TRV:05190}} |
| + | |
| | | |
− | h) Beskyttelsesskjermen skal ha en utstrekning langs brua slik at avstanden mellom beskyttelsens avslutning og spormidt er min. 4 meter. Se <xr id="fig:Krav til utstrekning av beskyttelsesskjerm. Plan" />. Dersom det går flere ledninger, måles avstanden til nærmeste. Dette må avklares med Jernbaneverket i det enkelte tilfelle.
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05191''''' |
| + | |
| + | b) Fri høyde: Minste fri høyde under overgangsbruer over jernbane skal være 6,35 meter over SOK for å sikre tilstrekkelig høyde for kontaktledning. |
| | | |
− | i) Dersom overkant av brudekket (tilgjengelig areal) er min. 10 meter over øverste ledning tilhørende jernbaneanlegget, kan beskyttelse sløyfes. Dette måimidlertid avtales særskilt med Jernbaneverket.
| + | 1. Utførelse: Der det ikke medfører større ulemper eller kostnader, bør bruer bygges med større fri høyde slik at behov for ombygging av kontaktledningsanlegget |
| + | begrenses eller unngås. |
| | | |
− | j) Dreneringshull i brubanen skal ikke forekomme innenfor en avstand av 1,0 m fra spormidt eller spenningsførende kontaktledningsdeler
| + | 2. Utførelse: Dersom avstand til planovergang eller plattform er så kort at kontaktledningen ikke kan senkes tilstrekkelig, skal fri høyde være større slik at |
| + | kravene til ledningsføring for kontaktledningen overholdes. |
| | | |
− | k) Advarselsskilter skal settes opp på beskyttelsesskjermer på overgangsbruer. Skiltene skal plasseres på hver ende av beskyttelsesskjermen, vendt mot vegen. På lange bruer plasseres flere skilter, maks. 15 m mellom hvert skilt.
| + | 3. Unntak: Lavere fri høyde enn 6,35 meter er i noen tilfeller mulig med små konsekvenser for jernbanen. I disse tilfeller kan det søkes om dispensasjon. |
| | | |
− | <figure id="fig:Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt">
| + | {{lærebokstoff|Ved fri høyde på 7,60 m over SOK, eller 7,30 m for nye baner med stor hastighet, vil brua ha liten eller ingen påvirkning på kontaktledningen. Det kan fremdeles være nødvendig å justere høyden for forsterkningsledere. <br> |
− | [[Bilde:JD525 10 fig001.png|thumb|center|500px|<caption>Generelle krav til beskyttelsesskjerm. Snitt</caption>]]
| |
− | </figure> | |
| | | |
− | <figure id="fig:Krav til utstrekning av beskyttelsesskjerm. Plan">
| + | Ved laveste tillatte kontakttrådhøyde for system 20, må kontakttrådhøyden justeres ned fra normalhøyde over ca 1 km til hver side av brua. På denne strekningen kan det da ikke være planoverganger eller plattformer som har krav om større kontakttrådhøyde. |
− | [[Bilde:JD525 10 fig002.png|thumb|center|500px|<caption>Krav til utstrekning av beskyttelsesskjerm. Plan</caption>]]
| |
− | </figure>
| |
| | | |
− | == Alternative løsninger ==
| + | * Krav til profil for kontaktledning står i:[[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt#Minste tverrsnitt]]. |
− | Avsnittet beskriver alternative løsninger og krav til beskyttelsesskjerm for bruer over elektrisk jernbane dersom det er mulig å klatre på utsiden eller innsiden av beskyttelsesskjermen, eller dersom det benyttes herdet laminert glass i hele beskyttelsesskjermens høyde.
| + | * Krav til høyde for kontakttråd står i: [[Kontaktledning/Prosjektering_og_Bygging/Mekanisk_utforming#Kontakttr.C3.A5dh.C3.B8yde_og_kontakttr.C3.A5dh.C3.B8ydeendring|Kontaktledning/Prosjektering og Bygging/Mekanisk utforming/Kontakttrådhøyde og kontakttrådhøydeendring]].}} |
| + | </onlyinclude> |
| | | |
− | a) I de tilfeller der det er mulig å få fotfeste på utsiden av beskyttelsesskjermen, dvs. at krav i [[Bruer/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Generelle krav til beskyttelsesskjerm|generelle krav til beskyttelsesskjerm]] ikke kan tilfredsstilles, må det monteres tverrskjerm på endene som hindrer adgang. Denne tverrskjermen kreves ikke innrammet i metall. Tillatte åpninger i tverrskjermen er max 2500 mm<sup>2</sup>. Tverrskjermen skal stikke min 500 mm ut fra kantdragers utside. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på beskyttelsens utside" />. Evt. alternativ design av skjermen skal avtales med Jernbaneverket i hvert enkelt tilfelle.
| + | = Utforming av gangbaner i stasjonsområder = |
| | | |
− | b) Som et alternativ til tverrskjerm beskrevet i punkt a), kan kantdrageren forsynes med et skråplan f.eks. i form av en skråstilt plate med min 60° helning i en lengde av min 1500 mm inn fra beskyttelsesskjermens ender, slik at fotfeste umuliggjøres. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på beskyttelsens utside" />.
| + | Det henvises til [[Overbygning/Prosjektering/Publikumsareal#Overgangsbruer]] . |
| | | |
− | <figure id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på beskyttelsens utside">
| + | = Krav til utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifisert jernbane = |
− | [[Bilde:JD525 10 fig003.png|thumb|center|500px|<caption>Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på beskyttelsens utside</caption>]]
| + | == Godkjenning == |
− | </figure> | + | <onlyinclude>'''''TRV:05192''''' |
| + | |
| + | a) Bane NOR, ved infrastruktureier skal i hvert enkelt tilfelle godkjenne beskyttelsesskjerm eller andre sikkerhetstiltak for å beskytte mot direkte berøring av spenningsførende deler før arbeidene med brua starter.</onlyinclude> |
| | | |
− | c) Dersom nedre 1 meter av beskyttelsen utføres i herdet laminert glass, skal det benyttes en skjerm fra brua og ut over ledningsanlegget. Skjermen utføres i henhold til pkt. e-k.
| + | == Generelle krav til beskyttelsesskjerm == |
− | | |
− | d) Dersom det er klatremuligheter på beskyttelsens innside i form av føringsskinne, håndlist eller lignende, skal det benyttes en skjerm fra brua og ut over ledningsanlegget. Skjermen utføres i henhold til pkt. e-k.
| |
− | | |
− | e) Skjermen skal bestå av varmforsinket stål eller aluminium og ha jordforbindelse til skinne. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen" />.
| |
− | | |
− | f) Skjermen skal normalt være i tett utførelse, utført av metall. Alternativt kan det benyttes skjerm med åpninger, største tillatte åpninger i skjermen er max 900 mm<sup>2</sup>. Største tillatte åpning kan ha lengde max 30 mm. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen" />.
| |
− | | |
− | g) Skjermen skal monteres med overkant under overkant kantdrager. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen" />.
| |
− | | |
− | h) Skjermen skal monteres med en vinkel nedover på min 20°. Se <xr id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen" />.
| |
− | | |
− | i) Skjermens skal ha en utstrekning langs brua slik at avstanden mellom skjermens avslutning og spormidt er min 1.5 meter. Se <xr id="fig:Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget" />.
| |
− | | |
− | j) Alternative løsninger av denne type skjerm kan tillates. Slike løsninger må avtales og godkjennes av Jernbaneverket i hvert enkelt tilfelle.
| |
− | | |
− | k) Skjermen tillates utført som parallellogram (slik at den følger sporets trase).
| |
− | | |
− | <figure id="fig:Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen">
| |
− | [[Bilde:JD525 10 fig004.png|thumb|center|500px|<caption>Alternativ løsning til beskyttelsesskjerm der det er mulig å klatre på innsiden eller det benyttes herdet laminert glass i nedre del av beskyttelsen</caption>]]
| |
− | </figure>
| |
− | | |
− | <figure id="fig:Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget">
| |
− | [[Bilde:JD525 10 fig005.png|thumb|center|500px|<caption>Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget</caption>]]
| |
− | </figure>
| |
− | | |
− | == Krav til beskyttelsesskjerm for bruer uten gang/sykkeltrafikk ==
| |
− | Avsnittet gir krav til beskyttelsesskjerm for bruer over elektrisk jernbane der gang/sykkeltrafikk ikke er tillatt, og der kjøretøyer ikke tillates å stoppe under normale forhold (motorveg). Kravene gjelder i stedet for kravene gitt foran.
| |
− | | |
− | Dersom ikke alle krav gitt i dette avsnitt er tilfredsstilt, gjøres kravene i avsnitt 3.2 og avsnitt 3.3 gjeldende.
| |
− | | |
− | a) Total høyde målt fra overkant kantdrager, skal være min. 1000 mm. Se <xr id="fig:Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer" />.
| |
− | | |
− | b) Standard brurekkverket kan benyttes uten ekstra krav til åpninger.
| |
− | | |
− | c) Det skal benyttes en skjerm fra brua og ut over ledningsanlegget. Se <xr id="fig:Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer" />.
| |
− | | |
− | d) Skjermen skal bestå av ubehandlet korrosjonssikkert metall og ha jordforbindelse til skinne, direkte eller over en filterimpedanse.
| |
− | | |
− | e) Skjermen skal normalt være i tett utførelse. Alternativt kan det benyttes skjerm med åpninger, største tillatte åpninger i skjermen er max 900 mm<sup>2</sup>. Største tillatte åpning kan ha lengde max 30 mm. Skjermen skal dimensjoneres for å bære snø og islaster for området den monteres i.
| |
− | | |
− | f) Skjermen skal monteres med overkant under overkant kantdrager.
| |
| | | |
− | g) Skjermen skal monteres med en vinkel nedover på 20°. Se <xr id="fig:Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer" />.
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05193''''' |
| + | |
| + | a) Krav for utforming av beskyttelsesskjerm mot direkte berøring av spenningsførende deler skal prosjekteres iht. [[Kontaktledning/Prosjektering og Bygging/Generelle tekniske krav/Vedlegg/Beskyttelse mot berøring av spenningsførende deler fra bruer over jernbane]]. |
| + | </onlyinclude> |
| + | For dimensjonering av beskyttelsesskjerm henvises til NS- EN 1991-1. |
| | | |
− | h) Fri avstand fra toppen av beskyttelsesskjermen til nærmeste strømførende ledning skal være min 3.5 meter. Se <xr id="fig:Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer" />.
| + | = Rekkverk = |
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05194''''' |
| + | |
| + | a) Overgangsbruer og andre bærende konstruksjoner i veglinja med tilsvarende sikringsbehov, skal ha rekkverk i |
| + | henhold til Statens Vegvesen Håndbok N101 Rekkverk og vegens sideområder og til Statens Vegvesen V161 Brurekkverk.</onlyinclude> |
| | | |
− | i) Skjermens skal ha en utstrekning langs brua slik at avstanden mellom skjermens avslutning og spormidt er min 2.0 meter. Se <xr id="fig:Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget uten gang- og sykkeltrafikk" />.
| + | <onlyinclude>'''''TRV:05195''''' |
| + | |
| + | b) Rekkverk over jernbanespor skal minst være brøytetett i en avstand minst 4,5 m fra senter spor.</onlyinclude> |
| | | |
− | <figure id="fig:Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer"> | + | <onlyinclude>'''''TRV:05196''''' |
− | [[Bilde:JD525 10 fig006.png|thumb|center|500px|<caption>Krav til beskyttelse på bruer uten gang- og sykkeltrafikk og med stanseforbud for kjøretøyer</caption>]]
| + | |
− | </figure> | + | c) Minimum rekkverkshøyde i stasjonsområde skal være minst 1,2m.</onlyinclude> |
| | | |
− | <figure id="fig:Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget uten gang- og sykkeltrafikk"> | + | <onlyinclude>'''''TRV:05197''''' |
− | [[Bilde:JD525 10 fig007.png|thumb|center|500px|<caption>Krav til utstrekning av skjerm over ledningsanlegget uten gang- og sykkeltrafikk</caption>]]
| + | |
− | </figure> | + | d) Rekkverk på overgangsbruer med gang-og sykkeltrafikk skal ikke være klatrevennlig. Se for øvrig Statens Vegvesen V161Brurekkverk , Kapittel 3.6 |
| + | </onlyinclude> |
1 Hensikt og omfang
Dette kapitlet omfatter regler for prosjektering og bygging av overgangsbruer.
Bruer som krysser over jernbanen og som fører annen trafikk enn jernbanelast, benevnes overgangsbruer.
TRV:05185
a) Infrastruktureier skal kontaktes i en tidlig fase for planlegging av overgangsbruer.
TRV:05186
b) Statens vegvesen håndbok N400 Bruprosjektering skal benyttes for prosjektering av overgangsbruer.
TRV:05187
c) For utførelse skal Statens Vegvesen Håndbok R761 og 762 benyttes.
TRV:05188
d) Brudekke skal alltid være tett.
TRV:05189
e) Drenering skal utføres iht.Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Generelle tekniske krav.
For krav om fri bredde og høyde over jernbanestrekninger se Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer.
For krav om utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifiserte jernbanestrekninger se Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Krav til utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifisert jernbane.
For krav om rekkverk se Bruer og konstruksjoner/Prosjektering og bygging/Overgangsbruer#Rekkverk.
Ulykkeslaster forårsaket av jernbanetrafikk er angitt i NS-EN 1991-1-7:2006+NA:2008 kapittel.4.5.
2 Kontroll og godkjenning
Det skal gjennomføres prosjekteringskontroll av hver enkelt konstruksjon. Regler for Kontroll og godkjenning er definert under JD525 Kap. 4 pkt 5
3 Fri bredde og fri høyde under overgangsbruer
TRV:05190
a) Vinkelrett avstand fra senterlinje spor til landkar skal være ≥ 5,0 m. Avstand fra senterlinje spor til nærmeste søyle skal være ≥ 5,0 m. Se for øvrig NS-EN 1991-1-7:2006+NA:2008 kapittel. 4.5.
Hvis vinkelrett avstand fra senterlinje spor til landkar eller søyle ≥ 5,0 m, tas det ikke hensyn til avsporingskrefter.
1. Utførelse: Fri bredde skal settes slik at det også blir mulig å føre to nåværende eller framtidige forsterkningsledere/AT-ledere uisolert under brua.
Krav til isolasjonsavstander for forsterkningsledere/AT-ledere står i Lenke: Felles elektro, Prosjektering og bygging, Isolasjonskoordinering og overspenningsbeskyttelse, Isolasjonsnivå i kontaktledningsnettet og tilknyttede anlegg med nominell spenning mot jord på 15 kV.
TRV:05191
b) Fri høyde: Minste fri høyde under overgangsbruer over jernbane skal være 6,35 meter over SOK for å sikre tilstrekkelig høyde for kontaktledning.
1. Utførelse: Der det ikke medfører større ulemper eller kostnader, bør bruer bygges med større fri høyde slik at behov for ombygging av kontaktledningsanlegget
begrenses eller unngås.
2. Utførelse: Dersom avstand til planovergang eller plattform er så kort at kontaktledningen ikke kan senkes tilstrekkelig, skal fri høyde være større slik at
kravene til ledningsføring for kontaktledningen overholdes.
3. Unntak: Lavere fri høyde enn 6,35 meter er i noen tilfeller mulig med små konsekvenser for jernbanen. I disse tilfeller kan det søkes om dispensasjon.
Ved fri høyde på 7,60 m over SOK, eller 7,30 m for nye baner med stor hastighet, vil brua ha liten eller ingen påvirkning på kontaktledningen. Det kan fremdeles være nødvendig å justere høyden for forsterkningsledere.
Ved laveste tillatte kontakttrådhøyde for system 20, må kontakttrådhøyden justeres ned fra normalhøyde over ca 1 km til hver side av brua. På denne strekningen kan det da ikke være planoverganger eller plattformer som har krav om større kontakttrådhøyde.
4 Utforming av gangbaner i stasjonsområder
Det henvises til Overbygning/Prosjektering/Publikumsareal#Overgangsbruer .
5 Krav til utforming av beskyttelsesskjerm over elektrifisert jernbane
5.1 Godkjenning
TRV:05192
a) Bane NOR, ved infrastruktureier skal i hvert enkelt tilfelle godkjenne beskyttelsesskjerm eller andre sikkerhetstiltak for å beskytte mot direkte berøring av spenningsførende deler før arbeidene med brua starter.
5.2 Generelle krav til beskyttelsesskjerm
TRV:05193
a) Krav for utforming av beskyttelsesskjerm mot direkte berøring av spenningsførende deler skal prosjekteres iht. Kontaktledning/Prosjektering og Bygging/Generelle tekniske krav/Vedlegg/Beskyttelse mot berøring av spenningsførende deler fra bruer over jernbane.
For dimensjonering av beskyttelsesskjerm henvises til NS- EN 1991-1.
6 Rekkverk
TRV:05194
a) Overgangsbruer og andre bærende konstruksjoner i veglinja med tilsvarende sikringsbehov, skal ha rekkverk i
henhold til Statens Vegvesen Håndbok N101 Rekkverk og vegens sideområder og til Statens Vegvesen V161 Brurekkverk.
TRV:05195
b) Rekkverk over jernbanespor skal minst være brøytetett i en avstand minst 4,5 m fra senter spor.
TRV:05196
c) Minimum rekkverkshøyde i stasjonsområde skal være minst 1,2m.
TRV:05197
d) Rekkverk på overgangsbruer med gang-og sykkeltrafikk skal ikke være klatrevennlig. Se for øvrig Statens Vegvesen V161Brurekkverk , Kapittel 3.6