Forskjell mellom versjoner av «Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser/Vedlegg/Samsvar mellom Teknisk regelverk og TSI styring, kontroll og signal»
[ukontrollert revisjon] | [kontrollert revisjon] |
(Ny side: Her skal det komme en tabell) |
m (Lagt til ruter i tabellen) |
||
(30 mellomliggende revisjoner av 7 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | Dette vedlegget gir en oversikt over alle relevante basisparametere i TSI CCS (Styring, kontroll og signal) med henvisning til hvor kravene ivaretas i teknisk regelverk: | |
+ | |||
+ | <figtable id="tab:tabell"> | ||
+ | {| class="wikitable" style="text-align:left" | ||
+ | |+ <caption>Samsvar mellom TSI CCS og teknisk regelverk</caption> | ||
+ | |- | ||
+ | ! Krav nr. (TSI) !! Parameter !! Bok !! Kap. !! Avsn. !! TSI-krav oppfylt !! Merknad | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.1 || Sikkerhetsegenskaper for styring, kontroll og signal som har betydning for samtrafikkevnen || align="center"|550 || || RAMS. 1 || align="center"|(ja) || 1 | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.1.1 || Sikkerhet || align="center"|550 || align="center"|4 || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.1.2 || Pålitelighet/tilgjengelighet || align="center"|550 || align="center"|4 || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.2 || ERTMS/ETCS-funksjoner om bord || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.3 || ERTMS/ETCS-funksjoner langs sporet || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.4 || Mobile kommunikasjonsfunksjoner for GSM-R || || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.4.1 || Grunnleggende kommunikasjonsfunksjon || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.4.2 || Programmer for tale- og driftskommunikasjon || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.4.3 || Datakommunikasjonsprogrammer for ETCS || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.5 || Luftgapsgrensesnitt for ERTMS/ETCS og GSM-R || || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.5.1 || Radiokommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.5.2 || Eurobalise-kommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.5.3 || Euroloop-kommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.6 || Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal om bord || || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.6.1 || Grensesnitt mellom ERTMS/ETCS og togsikring i klasse B || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.6.2 || Grensesnitt mellom GSM-R og ERTMS/ETCS || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.6.3 || Måling av tilbakelagt avstand (odometri) || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7 || Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal langs sporet || || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7.1 || Funksjonsgrensesnitt mellom radioblokksentraler || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7.2 || Teknisk grensesnitt mellom radioblokksentraler || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7.3 || Grensesnitt GSM-R/ETCS – utstyr montert langs sporet || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7.4 || Grensesnitt Eurobalise - LEU || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.7.5 || Grensesnitt Euroloop – LEU || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.8 || Håndtering av kryptonøkler || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.9 || Håndtering av ETCS-ID || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.10 || Togdeteksjonssystemer montert langs sporet || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.11 || Elektromagnetisk kompatibilitet mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporet || align="center"|590 || || Vedlegg 5a || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.12 || ERTMS/ETCS-grensesnitt mellom fører og maskin || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.13 || GSM-R-grensesnitt mellom fører og maskin || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.14 || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data || || || ||align="center"| ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.15 || Synlighet av styring, kontroll og signal-elementer montert langs spore || || || || align="center"|ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.2.16|| Miljøforhold|| || || |||| | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.3.1|| Grensesnitt mot delsystem for drift og trafikkstyring|| || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Driftsregler (normale forhold og forhold med redusert drift) || || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR || 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Togets bremsevirkning og bremseegenskaper|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Bruk av sandingsutstyr|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Flensesmøring om bord|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Bruk av k-bremser|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i ETCS|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i GSM-R|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3 | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.3.2|| Grensesnitt mot delsystem for rullende materiell|| || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Kompatibilitet med togdeteksjonssystemer montert langs sporet || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || [[Definisjon:Elektromagnetisk kompatibilitet (sameksistens)|EMC]] mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporeet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Togets bremsevirkning og bremseegenskaper || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Plassering av antenner om bord for styring, kontroll og signal om bord || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Utkopling av ETCS-funksjoner om bord || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Grensesnitt for data || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | ||Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data|| || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Kommandoer for utstyr til rullende materiell || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Betjening av nødbrems || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.3.3|| Grensesnitt mot delsystem for infrastruktur|| || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Togdeteksjonssystemer (plass for montering) || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) || || |||| align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering)|| align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | 4.3.4|| Grensesnitt mot delsystem for energi|| || || || || | ||
+ | |- | ||
+ | | || Kommandoer for utstyr til rullen de materiell || || || || align="center"|Ja || | ||
+ | |- | ||
+ | | colspan="7|'''Merknader''' | ||
+ | |- | ||
+ | | align="center"|1 || colspan="6"|Det er ikke konsistens mellom EN og TSI i krav til sikkerhet. Kravene i Teknisk regelverk er forankret i EN. | ||
+ | |- | ||
+ | | align="center"|2 || colspan="6"|Krav vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning. | ||
+ | |- | ||
+ | | align="center"|3 || colspan="6"|Krav er ikke utarbeidet i denne utgaven av TSIen, og vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning når de foreligger. | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | </figtable> |
Nåværende revisjon fra 16. aug. 2019 kl. 11:40
Dette vedlegget gir en oversikt over alle relevante basisparametere i TSI CCS (Styring, kontroll og signal) med henvisning til hvor kravene ivaretas i teknisk regelverk:
Krav nr. (TSI) | Parameter | Bok | Kap. | Avsn. | TSI-krav oppfylt | Merknad |
---|---|---|---|---|---|---|
4.2.1 | Sikkerhetsegenskaper for styring, kontroll og signal som har betydning for samtrafikkevnen | 550 | RAMS. 1 | (ja) | 1 | |
4.2.1.1 | Sikkerhet | 550 | 4 | ja | ||
4.2.1.2 | Pålitelighet/tilgjengelighet | 550 | 4 | ja | ||
4.2.2 | ERTMS/ETCS-funksjoner om bord | ja | ||||
4.2.3 | ERTMS/ETCS-funksjoner langs sporet | ja | ||||
4.2.4 | Mobile kommunikasjonsfunksjoner for GSM-R | |||||
4.2.4.1 | Grunnleggende kommunikasjonsfunksjon | ja | ||||
4.2.4.2 | Programmer for tale- og driftskommunikasjon | ja | ||||
4.2.4.3 | Datakommunikasjonsprogrammer for ETCS | ja | ||||
4.2.5 | Luftgapsgrensesnitt for ERTMS/ETCS og GSM-R | |||||
4.2.5.1 | Radiokommunikasjon med toget | ja | ||||
4.2.5.2 | Eurobalise-kommunikasjon med toget | ja | ||||
4.2.5.3 | Euroloop-kommunikasjon med toget | ja | ||||
4.2.6 | Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal om bord | |||||
4.2.6.1 | Grensesnitt mellom ERTMS/ETCS og togsikring i klasse B | ja | ||||
4.2.6.2 | Grensesnitt mellom GSM-R og ERTMS/ETCS | ja | ||||
4.2.6.3 | Måling av tilbakelagt avstand (odometri) | ja | ||||
4.2.7 | Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal langs sporet | |||||
4.2.7.1 | Funksjonsgrensesnitt mellom radioblokksentraler | ja | ||||
4.2.7.2 | Teknisk grensesnitt mellom radioblokksentraler | ja | ||||
4.2.7.3 | Grensesnitt GSM-R/ETCS – utstyr montert langs sporet | ja | ||||
4.2.7.4 | Grensesnitt Eurobalise - LEU | ja | ||||
4.2.7.5 | Grensesnitt Euroloop – LEU | ja | ||||
4.2.8 | Håndtering av kryptonøkler | ja | ||||
4.2.9 | Håndtering av ETCS-ID | ja | ||||
4.2.10 | Togdeteksjonssystemer montert langs sporet | 550 | 7 | 3 | Ja | |
4.2.11 | Elektromagnetisk kompatibilitet mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporet | 590 | Vedlegg 5a | Ja | ||
4.2.12 | ERTMS/ETCS-grensesnitt mellom fører og maskin | ja | ||||
4.2.13 | GSM-R-grensesnitt mellom fører og maskin | ja | ||||
4.2.14 | Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data | ja | ||||
4.2.15 | Synlighet av styring, kontroll og signal-elementer montert langs spore | ja | ||||
4.2.16 | Miljøforhold | |||||
4.3.1 | Grensesnitt mot delsystem for drift og trafikkstyring | |||||
Driftsregler (normale forhold og forhold med redusert drift) | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Togets bremsevirkning og bremseegenskaper | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Bruk av sandingsutstyr | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Flensesmøring om bord | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Bruk av k-bremser | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i ETCS | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i GSM-R | Åpent i TSI OPE CR | 2,3 | ||||
4.3.2 | Grensesnitt mot delsystem for rullende materiell | |||||
Kompatibilitet med togdeteksjonssystemer montert langs sporet | 550 | 7 | 3 | Ja | ||
EMC mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporeet | 510 | 4 | 2.1 | Ja | ||
Togets bremsevirkning og bremseegenskaper | Ja | |||||
Plassering av antenner om bord for styring, kontroll og signal om bord | Ja | |||||
Utkopling av ETCS-funksjoner om bord | Ja | |||||
Grensesnitt for data | Ja | |||||
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet | Ja | |||||
Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data | Ja | |||||
Kommandoer for utstyr til rullende materiell | Ja | |||||
Betjening av nødbrems | Ja | |||||
4.3.3 | Grensesnitt mot delsystem for infrastruktur | |||||
Togdeteksjonssystemer (plass for montering) | 550 | 7 | 3 | Ja | ||
Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) | Ja | |||||
Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) | 550 | 7 | 3 | Ja | ||
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet | 510 | 4 | 2.1 | Ja | ||
4.3.4 | Grensesnitt mot delsystem for energi | |||||
Kommandoer for utstyr til rullen de materiell | Ja | |||||
Merknader | ||||||
1 | Det er ikke konsistens mellom EN og TSI i krav til sikkerhet. Kravene i Teknisk regelverk er forankret i EN. | |||||
2 | Krav vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning. | |||||
3 | Krav er ikke utarbeidet i denne utgaven av TSIen, og vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning når de foreligger. |