Forskjell mellom versjoner av «Felles bestemmelser/Generelle bestemmelser/Vedlegg/Samsvar mellom Teknisk regelverk og TSI styring, kontroll og signal»

[kontrollert revisjon][kontrollert revisjon]
(Oppdatert samsvarsliste iht. TSI CCS)
m (Lagt til ruter i tabellen)
 
(12 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Dette vedlegget gir en oversikt over alle relevante basisparametere i TSI CCS (Styring, kontroll og signal) for konvensjonelle baner med henvisning til hvor kravene ivaretas i teknisk regelverk:
+
Dette vedlegget gir en oversikt over alle relevante basisparametere i TSI CCS (Styring, kontroll og signal) med henvisning til hvor kravene ivaretas i teknisk regelverk:
  
 
<figtable id="tab:tabell">
 
<figtable id="tab:tabell">
 
{| class="wikitable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable" style="text-align:left"
|+ <caption>Samsvar mellom TSI CCS for konvensjonelle baner og teknisk regelverk</caption>
+
|+ <caption>Samsvar mellom TSI CCS og teknisk regelverk</caption>
 
|-
 
|-
! Kravnr. TSI !! Parameter !! Bok !! Kap. !! Avsn. !! TSI-krav oppfylt !! Merknad
+
! Krav nr. (TSI) !! Parameter !! Bok !! Kap. !! Avsn. !! TSI-krav oppfylt !! Merknad
 
|-
 
|-
 
| 4.2.1 || Sikkerhetsegenskaper for styring, kontroll og signal som har betydning for samtrafikkevnen || align="center"|550 || || RAMS. 1 || align="center"|(ja) || 1
 
| 4.2.1 || Sikkerhetsegenskaper for styring, kontroll og signal som har betydning for samtrafikkevnen || align="center"|550 || || RAMS. 1 || align="center"|(ja) || 1
 
|-
 
|-
| 4.2.2 || Funksjonalitet ETCS ombordutrustning || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.1.1 || Sikkerhet || align="center"|550 || align="center"|4 || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.3 || Funksjonalitet ETCS infrastruktur || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.1.2 || Pålitelighet/tilgjengelighet || align="center"|550 || align="center"|4 || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.4 || Mobile kommunikasjonsfunksjoner for GSM-R for jernbane || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.2 || ERTMS/ETCS-funksjoner om bord || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.5 || EIRENE og ETCS, luftgapspesifikasjoner || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.3 || ERTMS/ETCS-funksjoner langs sporet || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.6.1 || Grensesnitt mellom ETCS og togsikring i klasse B || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.4 || Mobile kommunikasjonsfunksjoner for GSM-R || || || || ||
 
|-
 
|-
| 4.2.6.2 || Grensesnitt mellom GSM-R og ETCS || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.4.1 || Grunnleggende kommunikasjonsfunksjon || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.6.3 || Måling av tilbakelagt avstand (odometri) || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.4.2 || Programmer for tale- og driftskommunikasjon || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.7.1 || Grensesnitt mellom radioblokksentraler, funksjoner  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.4.3 || Datakommunikasjonsprogrammer for ETCS || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.7.2 || Teknisk grensesnitt mellom radioblokksentraler  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.5 || Luftgapsgrensesnitt for ERTMS/ETCS og GSM-R || || || || ||
 
|-
 
|-
| 4.2.7.3 || Grensesnitt GSM-R/ETCS – utstyr montert langs sporet  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.5.1 || Radiokommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.7.4 || Grensesnitt Eurobalise - LEU  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.5.2 || Eurobalise-kommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.7.5 || Grensesnitt Euroloop – LEU  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||
+
| 4.2.5.3 || Euroloop-kommunikasjon med toget || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.8 || Håndtering av kryptonøkler  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.6 || Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal om bord || || || || ||
 
|-
 
|-
| 4.2.9 || Håndtering av ETCS-ID  || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.6.1 || Grensesnitt mellom ERTMS/ETCS og togsikring i klasse B || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.10 || Togdeteksjonssystemer montert langs sporet  || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
+
| 4.2.6.2 || Grensesnitt mellom GSM-R og ERTMS/ETCS || || || || align="center"|ja ||
 +
|-
 +
| 4.2.6.3 || Måling av tilbakelagt avstand (odometri) || || || || align="center"|ja ||
 +
|-
 +
| 4.2.7 || Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal langs sporet || || || || ||
 +
|-
 +
| 4.2.7.1 || Funksjonsgrensesnitt mellom radioblokksentraler || || || || align="center"|ja ||
 +
|-
 +
| 4.2.7.2 || Teknisk grensesnitt mellom radioblokksentraler || || || || align="center"|ja ||
 +
|-
 +
| 4.2.7.3 || Grensesnitt GSM-R/ETCS – utstyr montert langs sporet  || || || || align="center"|ja ||
 +
|-
 +
| 4.2.7.4 || Grensesnitt Eurobalise - LEU  || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.11 || Elektromagnetisk kompatibilitet mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporet || align="center"|590 || || Vedlegg 5a || align="center"|Ja ||
+
| 4.2.7.5 || Grensesnitt Euroloop – LEU  || || || || align="center"|ja ||
 
|-
 
|-
| 4.2.12 || ERTMS/ETCS-grensesnitt mellom fører og maskin || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.8 || Håndtering av kryptonøkler  || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.13 || GSM-R-grensesnitt mellom fører og maskin || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||  
+
| 4.2.9 || Håndtering av ETCS-ID  || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.2.14 || Dataregistrering (Black Box) || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| ja ||  
+
| 4.2.10 || Togdeteksjonssystemer montert langs sporet  || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.2.15 || Synbarhet av ETCS/signalinstallasjoner || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b || align="center"|ja ||
+
| 4.2.11 || Elektromagnetisk kompatibilitet mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporet || align="center"|590 || || Vedlegg 5a || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.2.16|| Miljøforhold|| || || ||||
+
| 4.2.12 || ERTMS/ETCS-grensesnitt mellom fører og maskin || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| 4.3.1|| Grensesnitt mot delsystem for drift og trafikkstyring|| || || ||||
+
| 4.2.13 || GSM-R-grensesnitt mellom fører og maskin || || || || align="center"|ja ||  
 
|-
 
|-
| || Driftsregler (normale forhold og forhold med redusert drift) || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR || 2,3
+
| 4.2.14 || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data || || || ||align="center"| ja ||  
 
|-
 
|-
| || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
| 4.2.15 || Synlighet av styring, kontroll og signal-elementer montert langs spore || || || || align="center"|ja ||
 
|-
 
|-
| || Togets bremsevirkning og bremseegenskaper|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
| 4.2.16|| Miljøforhold|| || || ||||
 
|-
 
|-
| || Bruk av sandingsutstyr|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
| 4.3.1|| Grensesnitt mot delsystem for drift og trafikkstyring|| || || || ||
 
|-
 
|-
| || Flensesmøring om bord|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
| || Driftsregler (normale forhold og forhold med redusert drift) || || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR || 2,3
 
|-
 
|-
|  || Bruk av k-bremser|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
|  || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
|  || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
|  || Togets bremsevirkning og bremseegenskaper|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
|  || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i ETCS|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
|  || Bruk av sandingsutstyr|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
|  || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i GSM-R|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
+
|  || Flensesmøring om bord|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
| 4.3.2|| Grensesnitt mot delsystem for rullende materiell|| || || ||||
+
| || Bruk av k-bremser|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
| 4.3.2.1 || Kompatibilitet med togdeteksjonssystemer montert langs sporet || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
+
| || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
| 4.3.2.2 || EMC mellom rullende materiell og systemer og delsystemer montert langs sporet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja ||
+
| || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i ETCS|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
| 4.3.2.3 || Togets garanterte bremsevirkning og egenskaper || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i GSM-R|| || || ||align="center"| Åpent i TSI OPE CR|| 2,3
 
|-
 
|-
| 4.3.2.4 || Plassering av antenner om bord for styring og kontroll || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| 4.3.2|| Grensesnitt mot delsystem for rullende materiell|| || || || ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.5 || Fysiske miljøforhold || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Kompatibilitet med togdeteksjonssystemer montert langs sporet || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.6 || EMC || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja ||
+
| || [[Definisjon:Elektromagnetisk kompatibilitet (sameksistens)|EMC]] mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporeet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.7 || Utkobling av ETCS-funksjonaliteten om bord || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Togets bremsevirkning og bremseegenskaper || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.8 || Grensesnitt for data || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Plassering av antenner om bord for styring, kontroll og signal om bord || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.9 || Varmgangsdetektorer || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Utkopling av ETCS-funksjoner om bord || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.10 ||Frontlys på rullende materiell || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Grensesnitt for data || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.11 || Lokomotivførerens aktsomhetsfunksjon || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| ||Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.12 || Odometri || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data|| || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.13 || Grensenitt mot registrering av data|| align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Kommandoer for utstyr til rullende materiell || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.2.14 || Formontering om bord || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
| || Betjening av nødbrems || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.3|| Grensesnitt mot delsystem for infrastruktur|| || || ||||
+
| 4.3.3|| Grensesnitt mot delsystem for infrastruktur|| || || || ||
 
|-
 
|-
 
|  || Togdeteksjonssystemer (plass for montering) || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
 
|  || Togdeteksjonssystemer (plass for montering) || align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
|  || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) || align="center"|550 || align="center"|4 || vedlegg b|| align="center"|Ja ||
+
|  || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) || || |||| align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
 
|  || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering)|| align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
 
|  || Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering)|| align="center"|550 || align="center"|7 || 3 || align="center"|Ja ||
Linje 111: Linje 123:
 
|  || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja ||
 
|  || Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet || align="center"|510 || align="center"|4 || 2.1 || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
| 4.3.4|| Grensesnitt mot delsystem for energi|| || || ||||
+
| 4.3.4|| Grensesnitt mot delsystem for energi|| || || || ||
 
|-
 
|-
|  || EMC || align="center"|550 || align="center"|4 ||vedlegg b || align="center"|Ja ||
+
|  || Kommandoer for utstyr til rullen de materiell || || || || align="center"|Ja ||
 
|-
 
|-
 
| colspan="7|'''Merknader'''
 
| colspan="7|'''Merknader'''
Linje 122: Linje 134:
 
|-
 
|-
 
| align="center"|3 || colspan="6"|Krav er ikke utarbeidet i denne utgaven av TSIen, og vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning når de foreligger.
 
| align="center"|3 || colspan="6"|Krav er ikke utarbeidet i denne utgaven av TSIen, og vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning når de foreligger.
|-
 
| align="center"|4 || colspan="6"|Inntil videre ivaretatt i JBVs deteksjonsstrategi
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 
</figtable>
 
</figtable>

Nåværende revisjon fra 16. aug. 2019 kl. 11:40

Dette vedlegget gir en oversikt over alle relevante basisparametere i TSI CCS (Styring, kontroll og signal) med henvisning til hvor kravene ivaretas i teknisk regelverk:

Tabell 1: Samsvar mellom TSI CCS og teknisk regelverk
Krav nr. (TSI) Parameter Bok Kap. Avsn. TSI-krav oppfylt Merknad
4.2.1 Sikkerhetsegenskaper for styring, kontroll og signal som har betydning for samtrafikkevnen 550 RAMS. 1 (ja) 1
4.2.1.1 Sikkerhet 550 4 ja
4.2.1.2 Pålitelighet/tilgjengelighet 550 4 ja
4.2.2 ERTMS/ETCS-funksjoner om bord ja
4.2.3 ERTMS/ETCS-funksjoner langs sporet ja
4.2.4 Mobile kommunikasjonsfunksjoner for GSM-R
4.2.4.1 Grunnleggende kommunikasjonsfunksjon ja
4.2.4.2 Programmer for tale- og driftskommunikasjon ja
4.2.4.3 Datakommunikasjonsprogrammer for ETCS ja
4.2.5 Luftgapsgrensesnitt for ERTMS/ETCS og GSM-R
4.2.5.1 Radiokommunikasjon med toget ja
4.2.5.2 Eurobalise-kommunikasjon med toget ja
4.2.5.3 Euroloop-kommunikasjon med toget ja
4.2.6 Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal om bord
4.2.6.1 Grensesnitt mellom ERTMS/ETCS og togsikring i klasse B ja
4.2.6.2 Grensesnitt mellom GSM-R og ERTMS/ETCS ja
4.2.6.3 Måling av tilbakelagt avstand (odometri) ja
4.2.7 Interne grensesnitt for styring, kontroll og signal langs sporet
4.2.7.1 Funksjonsgrensesnitt mellom radioblokksentraler ja
4.2.7.2 Teknisk grensesnitt mellom radioblokksentraler ja
4.2.7.3 Grensesnitt GSM-R/ETCS – utstyr montert langs sporet ja
4.2.7.4 Grensesnitt Eurobalise - LEU ja
4.2.7.5 Grensesnitt Euroloop – LEU ja
4.2.8 Håndtering av kryptonøkler ja
4.2.9 Håndtering av ETCS-ID ja
4.2.10 Togdeteksjonssystemer montert langs sporet 550 7 3 Ja
4.2.11 Elektromagnetisk kompatibilitet mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporet 590 Vedlegg 5a Ja
4.2.12 ERTMS/ETCS-grensesnitt mellom fører og maskin ja
4.2.13 GSM-R-grensesnitt mellom fører og maskin ja
4.2.14 Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data ja
4.2.15 Synlighet av styring, kontroll og signal-elementer montert langs spore ja
4.2.16 Miljøforhold
4.3.1 Grensesnitt mot delsystem for drift og trafikkstyring
Driftsregler (normale forhold og forhold med redusert drift) Åpent i TSI OPE CR 2,3
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet Åpent i TSI OPE CR 2,3
Togets bremsevirkning og bremseegenskaper Åpent i TSI OPE CR 2,3
Bruk av sandingsutstyr Åpent i TSI OPE CR 2,3
Flensesmøring om bord Åpent i TSI OPE CR 2,3
Bruk av k-bremser Åpent i TSI OPE CR 2,3
Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data Åpent i TSI OPE CR 2,3
Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i ETCS Åpent i TSI OPE CR 2,3
Grensesnitt mellom lokomotivfører og maskin i GSM-R Åpent i TSI OPE CR 2,3
4.3.2 Grensesnitt mot delsystem for rullende materiell
Kompatibilitet med togdeteksjonssystemer montert langs sporet 550 7 3 Ja
EMC mellom rullende materiell og utstyr for styring, kontroll og signal montert langs sporeet 510 4 2.1 Ja
Togets bremsevirkning og bremseegenskaper Ja
Plassering av antenner om bord for styring, kontroll og signal om bord Ja
Utkopling av ETCS-funksjoner om bord Ja
Grensesnitt for data Ja
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet Ja
Grensesnitt mot lovpliktig registrering av data Ja
Kommandoer for utstyr til rullende materiell Ja
Betjening av nødbrems Ja
4.3.3 Grensesnitt mot delsystem for infrastruktur
Togdeteksjonssystemer (plass for montering) 550 7 3 Ja
Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) Ja
Eurobalise - kommunikasjon (plass til montering) 550 7 3 Ja
Synlighet av styring, kontroll og signal - elementer montert langs sporet 510 4 2.1 Ja
4.3.4 Grensesnitt mot delsystem for energi
Kommandoer for utstyr til rullen de materiell Ja
Merknader
1 Det er ikke konsistens mellom EN og TSI i krav til sikkerhet. Kravene i Teknisk regelverk er forankret i EN.
2 Krav vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning.
3 Krav er ikke utarbeidet i denne utgaven av TSIen, og vil bli innarbeidet i regler for prosjektering, bygging og vedlikehold av ETCS og ERTMS-utrustning når de foreligger.